برترین کارگردانهای تئاتر معرفی شدند

به گزارشافکارنیوز، در این مراسم که همزمان با سالروز تاسیس تماشاخانه «دارالفنون» به عنوان نخستین تماشاخانه ایران شامگاه ۲۵ اسفندماه در تالار «هنر» برگزار شد، هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر، تندیس ویژه این کانون را به هما روستا ‌هنرمند تئاتر و همسر زنده‌یاد حمید سمندریان اهدا کرد.

همچنین در این برنامه، کتاب کانون که ویژه حمید سمندریان بود، رونمایی شد و نخستین جلد این کتاب به هما روستا اهدا شد.

روستا که پس از تماشای تصاویر مربوط به همسرش متاثر شده بود، تنها به چند جمله کوتاه بسنده کرد.

او گفت: سخنران خوبی نیستم و امشب هم نمی‌توانم حرف بزنم چون تحت تاثیر این تصاویر قرار گرفتم اما به خوبی می‌دانم نه فقط من که همه شاگردان حمید سمندریان به یادش هستند و از همکارانم قدردانی می‌کنم که چنین مجالسی را برپا می کنند و نمی‌گذارند حمید از یاد افرادی که کمی دورترند برود. انشاءالله که هرگز او از یادها نرود.

رونمایی از این کتاب با همراهی روزبه حسینی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون کارگردانان و سردبیر کتاب کانون انجام شد.

حسینی با اشاره به تاخیر در انتشار این ویژه‌نامه توضیح داد: بنا بود این ویژه نامه در چهلمین روز درگذشت استاد منتشر شود اما به دلیل برخی از مشکلات انتشار آن عقب افتاد. ما می‌خواستیم کتاب را در مراسمی که در شان استاد باشد رونمایی کنیم و بهتر دیدیم این اتفاق در مراسم سالانه کانون بیفتد.

در ادامه این برنامه، گزارش عملکرد یک ساله کانون کارگردانان که از مهرماه ۹۰ تشکیل شده است، توسط افسانه ماهیان یکی از اعضای این هیات مدیره که اجرای برنامه را هم بر عهده داشت، ارائه شد.

در این گزارش آمده بود: «هیات مدیره کانون کارگردانان تلاش کرده در محدوده اختیارات خود در جهت بهبود وضعیت کارگردانی تئاتر بکوشد.»

همچنین برپایی نشست‌های متعدد با مسئولانی همچون معاونت هنری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، ‌ رییس شورای نظارت و ارزشیابی و انتشار کتاب کانون هم به عنوان کتاب تخصصی کارگردان‌های تئاتر از دیگر مواردی بود که در این گزارش به آن اشاره شد.

در بخش دیگری از این برنامه، ‌ با پخش تصاویری از آثار کارگردان‌های جوانی که اولین یا دومین تجربه خود را روی صحنه برده‌اند، کاندیداهای کانون کارگردان‌ها معرفی شد.

سپس با حضور سعید اسدی مدیر مستعفی تالار مولوی و شهرام کرمی مدیر تالار هنر با همراهی هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزیدگان کانون به این شرح اعلام شدند:

سما موسوی(سفر زمستانی و یک داستان بی‌ربط)، محمد مساوات(بازیخانه غیاث‌الدین مع‌الفارق)، غزل اسکندرنژاد(مرده ریگ)، جابر رمضانی(اسکیس) و اشکان خیل‌نژاد(پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد)

همچنین از دیگر کاندیداها نیز تقدیر شد، بر همین اساس مریم شوقی(دخترای ننه دریا)، احسان شایان‌فر(زندگی آقای صاد)، سوگل قلاتیان(پروانه‌های غمگین من …)، یوسف باپیری(ویران) تقدیر شدند.

در برنامه کانون کارگردانان خانه تئاتر، ‌تصاویر متنوعی از حمید سمندریان با صدای خسرو شکیبایی که شعر «دوست» سروده سهراب سپهری را دکلمه می‌کرد، پخش شد.

اجرای سه قطعه موسیقی توسط سرمست و سالاری که قطعاتی از ابراهیم منصفی را اجرا می‌کردند، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه بیانیه کانون کارگردانان خانه تئاتر درباره وضعیت مبهم مدیریت تالار مولوی توسط رضا گوران سخنگوی هیات مدیره خوانده شد.

در این مراسم از سعدی افشار هنرمند باسابقه سیاه‌باز با عنوان «مروارید سیاه تئاتر ایران» یاد شد.

همچنین گفته شد که گالری «محسن» که در برپایی مراسم کانون کارگردان‌ها مشارکت کرده است، بخشی از هزینه‌های درمان سعدی افشار را متقبل شده است.

هر یک از کارگردان‌های جوانی که روی صحنه می‌آمدند در یکی دو جمله کوتاه سخنان خود را مطرح کردند.

غزل اسکندرنژاد کارگردان «مرده ریگ» با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت: خوشحالم در مراسمی جایزه می‌گیرم که به یاد استاد سمندریان است. چون اولین تئاتری که در زندگی‌ام دیدم اثر ایشان بود.

همچنین جابر رمضانی و اشکان خیل‌نژاد دو کارگردان جوانی که نمایش‌هایشان را در تالار مولوی اجرا کردند، از سعید اسدی قدردانی کردند و گفتند اگر شخص دیگری به جای ایشان مدیر بود ما نمی‌توانستیم اجرا بگیریم.

خیل‌نژاد که نمایشنامه علیرضا نادری را اجرا کرده است، از این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ایران نیز تقدیر کرد.

احسان شایان‌فر دیگر کارگردان جوان تقدیر شده نیز گفت: «من تئاتری نیستم دانشجوی علم و صنعت هستم، شاید بعد از گرفتن مدرک کاردانی‌ام، ‌تغییر رشته بدهم و تئاتر بخوانم». این سخن او با واکنش برخی از حاضران روبرو شد و برخی به او گفتند چنین اشتباهی را مرتکب نشود.

گفتنی است نشر «افراز» و «قطره» با اهدای چندین جلد کتاب که به عنوان جایزه‌های فرهنگی برگزیدگان به آن‌ها اهدا شد، از برپایی این مراسم حمایت کردند.

همچنین گالری «محسن» نیز کارت هدیه «بانک اقتصاد نوین» را به عنوان جایزه‌ای مادی به برگزیدگان اهدا کرد.

در پایان برنامه، پرتره‌ای از حمید سمندریان که توسط سهیل ملکی یکی از شاگردان او، طراحی شده بود به ویدا شمس خواهرزاده حمید سمندریان اهدا شد.

در این برنامه روزبه حسینی در قالب کلیپی بیاینهی کانون کارگردانان را خواند.