تحریم مانع از پخش انیمیشن‌های جدید خارجی می‌شود

به گزارش افکارنیوز، ابوالفضل علم‌بیگی علاوه بر مطلب بالا بیان کرد: از سوی دیگر متاسفانه برخی از شرکت‌های داخلی که در دایره‌ی تحریم‌ها محسوب نمی‌شوند نیز به جای خرید رایت پخش خانگی، تعمدا رایت کامل برخی از انیمیشن‌ها را خریداری می‌کنند.

او افزود: اگر صدا و سیما بخواهد تحریم‌ها را دور زده و اقدام به پخش این گونه انیمیشن‌ها کند، در واقع همین شرکت‌ها با شکایت به دادگاه مدعی سازمان صداوسیما می‌شوند؛ به عنوان مثال انیمیشن «شهر پرندگان»(زامبزیا) یکی از این انیمیشن‌هاست که یک شرکت داخلی با خرید رایت کامل، مانع پخش آن از شبکه پویا در ایام نوروز ۹۲ شده است.

مدیر تامین شبکه‌ پویا درباره‌ی اینکه چه معیاری را برای انتخاب انیمیشن‌ها برای پخش در نظر می‌گیرند؟ گفت: پویا یک شبکه‌ی تخصصی انیمیشن است که انیمیشن‌های مختلفی را از سال‌های گذشته و اخیر انتخاب کرده و پخش می‌کند؛ ما انیمیشن‌هایی را که آرشیوی، تولید شبکه‌های دیگر و یا از جمله کارهای‌ مرکزپویا نمایی صبا هستند، دریافت و از طریق آنتن پویا پخش می‌کنیم.

وی ادامه داد: انیمیشن‌های ایرانی در هنگام ساخت از همان ابتدا با معیار‌ها و ضوابط صدا و سیما مطابقت می‌کنند، اما انیمیشن‌های خارجی را با معیارها و ضوابط صدا و سیما مطابقت می‌دهیم و سپس پخش می‌کنیم.

علم‌بیگی خاطرنشان کرد: بعضی از انیمیشن‌های خارجی که در آرشیو موجود هستند از نظر زمانی مربوط به دوران قبل از انقلاب و اوایل انقلاب هستند و چون محتوای مناسبی برای مخاطب امروزی ندارند قابلیت پخش ندارند.

او درباره‌ی نسبت پخش انیمیشن‌های خارجی به انیمیشن‌های ایرانی، بیان کرد: تولیدات داخلی ما در سال‌ها‌ی گذشته کم بوده است و درصد انیمیشن‌های خارجی بیشتر از داخلی بوده(۶۰ به ۴۰)؛ به همین دلیل حجم بیشتر انیمیشن‌هایی که پخش می‌کنیم را تولیدات خارجی دربرمی‌گیرند.

وی ادامه داد: اما در مناسبت‌ها‌ی مذهبی این میزان حجم پخش برعکس است و درصد پخش تولیدات داخلی‌مان بیشتر از خارجی می‌شود.

مدیر تامین شبکه پویا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چقدر در انتخاب انیمیشن‌ها برای پخش به گروه‌های سنی توجه می‌کنید؟ گفت: از آذر ماه امسال سعی کردیم مخاطبانمان را به لحاظ طبقه‌ی سنی تفکیک کنیم، همچنین آرم استیشن، کلیپ‌ها و وله‌های شبکه را نیز بر اساس گروه سنی جدا کردیم و در ساعات مختص خودشان پخش می‌کنیم.

او با بیان اینکه گروه کودک را خیلی از گروه نوجوان جدا نکرده‌ایم، ادامه داد: برنامه‌های شبکه‌ی پویا در ساعت ۱۵ تا ۱۶ مختص مخاطب خردسال است و از ساعت ۱۶ به بعد به سمت برنامه‌های کودک و نوجوان سوق پیدا می‌کند.

علم‌بیگی یکی از اقداماتی را که در شبکه پویا انجام می‌شود، تصویرگذاری و بازسازی انیمیشن‌های قدیمی دانست و عنوان کرد: کیفیت تصاویر برخی از انیمیشن‌های قدیمی مانند «ماجراهای صوفی»، «افسانه‌های سه برادر» و … را بالا می‌بریم و سپس پخش می‌کنیم، همین موضوع باعثشده است که مخاطبانمان از این کار استقبال کنند و در واقع با یک انیمیشن جدید روبه‌رو باشند نه یک انیمیشن قدیمی که دوباره دارد پخش می‌شود.

او افزود: بعد از پخش چنین انیمیشن‌هایی گزارش‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند که مخاطبان درخواست زیادی برای تکرار این انمیشن‌ها داشته‌اند.

مدیر تامین شبکه‌ی پویا خاطرنشان کرد: برای سال آینده برنامه‌ریزی کردیم تا به ترتیب اولویت و میزان درخواست مخاطب این مجموعه‌ها‌ی پردرخواست را بازپخش کنیم.

علمبیگی در پایان ضمن تبریک پیشاپیش سال نو به مخاطبان عنوان کرد: هدف ما در شبکهی پویا جذب رضایت حداکثری مخاطب به صورت قانونمند و طبق ضوابط صداوسیماست و این قول را میدهیم که در سال آینده هم این روش را در پیش بگیریم.