دفاع اکبر عبدی از " رسوایی " و ده‌نمکی

به گزارش افکارنیوز، آخرین برنامه مجله تصویری هفت در سال ۹۱ شب گذشته ۲۵ اسفندماه از شبکه سوم سیما پخش شد. این برنامه تلویزیونی شب گذشته به معرفی فیلم‌هایی که در اکران نوروزی در سینماهای ایران به نمایش درمی‌آید با حضور عوامل و فیلمسازان این آثار اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو مجری و سردبیر هفت با اشاره به اتفاقاتی که سال ۹۱ برای سینمای ایران رخ داده بود، عنوان کرد: سال ۹۱ برای سینمای ایران سال بسیار پرتنش، پرشور، پرهیجان و پر از اختلاف سلیقه بود. لازم است یک بار سینمای ایران را مرور کنیم و اتفاقات را مورد بررسی قرار دهیم. اختلاف نظرها باعثشده که از پیشبرد سینمای ایران در سال ۹۱ دور شویم.

وی ادامه داد: نیاز است سال ۹۱ را مورد بررسی قرار دهیم و ضرورت دارد همه اهالی سینما و تولیدکنندگان در کنار هم باشند و اختلافات را با گفتگو حل کنند. سینما بستر اندیشه است و برای رسیدن به سینمای آرمانی و مطلوب راه درازی در پیش داریم. لازم است کاری کنیم که سینمای ایران سرشار از امید و هیجان باشد تا تماشاگر ایرانی را هم با خود همراه داشته باشیم.


وی درباره برنامه هفت توضیح داد: هفت همراه تماشاگر و سینماگران ایرانی است و به ارتقای سینما اهمیت مب‌دهد. هفت همیشه زنده هست و خواهد بود چون سینمای ایران خواهد بود. اگرچه ممکن است آدم ها در این برنامه بیایند و بروند.

نظرسنجی برنامه به طرح این سوال اختصاص داشت که کدام فیلم در اکران نوروز ۹۲ موفق‌تر خواهد بود. در پایان برنامه از میان فیلم های " تهران ۱۵۰۰ "، " حوض نقاشی "، " رژیم طلایی "، " رسوایی " و " قاعده تصادف " فیلم " رسوایی " بیشترین رای را از آن خود کرد.

جدول گیشه سال ۹۱ سینمای ایران و اعلام فیلم های " یک میلیاردی "، فیلم های با فروش بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان، فیلم های ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیونی و فیلم های زیر ۲۰۰ میلیون بخش بعدی برنامه شب گذشته بود.

رباتو رباتیانی میهمان ویژه برنامه هفت شد

در ابتدای این قسمت بهرام عظیمی کارگردان فیلم " تهران ۱۵۰۰ " و محمدرضا شریفی نیا میهمان برنامه بودند. البته عروسک مقوایی یکی از بازیگران فیلم که نقش ربات را در کار بازی می کند نیز در کنار عظیمی حضور داشت.

عظیمی در ابتدای صحبت هایش با شوخی عنوان کرد: روباتو روباتیانی یکی از اصلی‌ترین بازیگران فیلم است که از پدر و مادری ایرانی - ایتالیایی به دنیا آمده که متاسفانه مترجمش را به برنامه دعوت نکردید و ما خودمان جای او صحبت می کنیم.

وی درباره این فیلم عنوان کرد: پیش از این در زمینه انیمیشن در تلویزیون اتفاقاتی افتاده بود اما جای انیمیشن در سینمای ما خیلی خالی بود. ما از روز اول و انتهای سال ۸۶ روال ساخت یک فیلم سینمایی را برای این انیمیشن طی کردیم. ما می خواستیم مردم برای اولین بار مثل بقیه فیلم های سینمایی دیگر و با همان تعداد سینما به دیدن این فیلم بیایند. هیچ فیلم آینده‌نگری در سینمای ایران ساخته نشده است اما این اثر مردم را به ۱۰۸ سال دیگر می‌برد.

وی افزود: در این اثر من می خواستم بگویم ما ایرانی ها زیاد هم تغییر نمی کنیم و رنگ و بوی ایرانی بودن خود را پس از گذشت ۱۰۸ سال نیز حفظ می کنیم. پس این انیمیشن را برای ایران ساختیم و نگاه به بازارهای جهانی در این فیلم زیاد وجود نداشت.

وی درباره حمایت از آثار انیمیشن در ایران گفت: تهیه‌کننده خصوصی این کار ۴ سال برای این پروژه که انتهایش هم در آن زمان مشخص نبود، هزینه کرده است پس اعتماد هنرمندان بسیار اهمیت دارد. باید به این مساله توجه کرد که ایران توانسته به فناوری تولید انیمیشن دست پیدا کند. ساخت فیلم انیمیشن سینمایی کلاً یک اتفاق بزرگ در صنعت سینمای ایران است.


" تهران ۱۵۰۰ " قابل مقایسه با آثار والت دیسنی است


در ادامه محمدرضا شریفی نیا درباره حضورش در این فیلم عنوان کرد: " تهران ۱۵۰۰ " اولین فیلم انیمیشن ایرانی به این شکل است و ابتدا که من به دفتر بهرام عظیمی رفتم از طراحی های وی حیرت کردم و گفتم ندید قبول می کنم در این اثر بازی کنم. تفاوت این فیلم با دیگر انیمیشن ها تبدیل بازیگر به یک چهره انیمیشن کاریکاتوری متحرک است که براساس لب زدن خود بازیگران کلام در دهان کاراکترهای انیمیشن می نشیند. این کار قابل مقایسه با آثار والت دیسنی است و کار حیرت آوری در سینمای انیمیشن ماست. البته این شروع کار است.



وی در پاسخ به حضور بیش از حدش در تلویزیون و سینما گفت: من ۳۰ سال است در این سینما کار می کنم و ۱۴ سریال که از بهترینهای تلویزیون بوده است البته به نیت ۱۴ تن کار کردم. کسانی که از حضور من ناراحت هستند باید بدانند که قرار است به نیت ۱۲۴ هزار پیغمبر در ۱۲۴ هزار کار دیگر حضور پیدا کنم پس تازه این اول راه من است.



گزارشی درباره هنرمندان درگذشته همچون حمید سمندریان، مسعود بهنام، علی کسمائی، پرویندخت یزدانیان، فهیمه راستگار، نادیا دلدار گلچین، فاطمه طاهری، ایرج قادری، شاپور قریب و … که سال گذشته از میان ما رفتند بخش دیگری از برنامه شب گذشته بود.



در ادامه مازیار میری کارگردان فیلم " حوض نقاشی " میهمان برنامه شد.



میری درباره شرایط تولید این فیلم عنوان کرد: من از طرف منوچهر محمدی دعوت به کار شدم که با هم یک عاشقانه بسازیم. " حوض نقاشی " یک عاشقانه است و چند سال است که علاقمندم که یک عاشقانه در چارچوب خانواده بسازم و درباره کرامت انسانی حرف بزم.



" حوض نقاشی " یادآور طعم شیرین کودکی است



وی افزود: " حوض نقاشی " لازمه این روزهای ایران است چون در شرایطی که هستیم، از دوست داشتن‌ها و عاشقانه زیستن‌ها دور می شویم معتقدم هر کس که می خواهد تشکیل زندگی بدهد و زندگی عاشقانه‌ای را دنبال کند باید " حوض نقاشی " را ببیند. این فیلم قرار است طعم شیرین کودکی را به ما برگرداند. در واقع طعم گذشته نه چندان دور ما در این کار مطرح می شود که عادت کرده ایم به آن رجوع نکنیم بنابراین لازم دیدم که این فیلم ساخته شود.



میری افزود: به این دلیل که به دنبال سخت ترین نوع عاشقانه هم بودیم افراد کم توان ذهنی را برای روایت قصه برگزیدیم. بازیگران نیز از همان ابتدای مطرح شدن ایده، انتخاب و با ما همراه شدند. " حوض نقاشی " مزه اولین عشق زندگی را به آدم می دهد.



وی درباره مسایل پزشکی که درباره این فیلم از زمان جشنواره مطرح شده است گفت: می خواهم اطمینان بدهم که همه گروه از لحظه نگارش با مشاوران و پزشکان همکاری کردیم و حتی آتوسا قلمفرسایی برای طراحی صحنه فیلم به خانه این افراد سر زد. بنابراین این مساله درست نبود که در داوری جشنواره فجر نصف فیلم را به دلیل مسایل پزشکی کنار بگذارند اما چون داوری امری سلیقه ای است نه من و نه تهیه کننده هیچ اعتراضی به داوری ها نداریم.



در ادامه برنامه گزارشی از ریزش مخاطب در سینمای ایران در سال ۹۱ با حال و هوایی طنز پخش شد. همچنین گبرلو اعلام کرد که کمیته ساماندهی صنوف سینمایی از طرف نهاد ریاست جمهوری کارت هدیه به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان برای اصناف مختلف در نظر گرفته است.



بخش بعدی برنامه به حضور محمدحسین فرح بخش تهیه کننده و امین حیایی بازیگر فیلم سینمایی " رژیم طلایی " اختصاص داشت.



فرح بخش در ابتدای صحبت هایش با بیان اینکه کارت هدیه در نظر گرفته شده به همت جامعه صنفی تهیه کنندگان انجام گرفته نه کمیته ساماندهی، درباره فیلمش عنوان کرد: " رژِیم طلایی " تنها فیلم کمدی اکران امروز سینماها و در واقع تنها فیلم کمدی امسال است. من می توانم مدعی شوم که تنها تهیه کننده سینمای ایران هستم که با یک کارگردان ۸ فیلم کار کرده ام. امین حیایی که سوپر استار سینمای ایران است ۱۲ فیلم با من کار کرده من جایگاه حرفه ایم را بلدم. بنابراین این مسئله که من به جای کارگردان ها فیلم می سازم صحت ندارد چون اگر اینطور بود بعد از یکی دو فیلم دیگر کسی حاضر نبود با من همکاری کند.



وی ادامه داد: تولید این فیلم چراغ خاموش پیش رفت و ما در طول یک ماه فیلمبرداری کار را به پایان رساندیم و بقیه مراحل طبق روال طی شد. انتخاب فیلم برای اکران نوروز نیز بیشتر به سینمادارها ارتباط دارد.



در ادامه امین حیایی درباره حضورش در این فیلم توضیح داد: فرح بخش مدیریت بسیار خوبی دارد و ما حتی پیش از این ۲۰ روزه هم توانسته ایم فیلمی را فیلمرداری کنیم. بچه های گروه هم بسیار با او همکاری می کنند.



سینمای ایران از خلاقیت و انرژی تهی شده است



حیایی درباره کم کاری اش در سینمای ایران عنوان کرد: احساس کردم که سینما کم کم از خلاقیت و انرژی تهیه می شود و بیشتر به سمت مسائل مالی سوق پیدا کرده است. خود من هم احساس کردم که دیگر انرژی برای کار در سینما ندارم بنابراین تصمیم گرفتم بر روی کار تئاتر متمرکز شوم.



وی ادامه داد: احساس می کنم جاهایی پارتی بازی می شود و تهیه کنندگان نیز برای کمتر هزینه کردن از بستگان و آشنایانشان استفاده می کنند که همین کار نیز به فیلم ها لطمه می زنند در صورتیکه همه عوامل فیلم باید حرفه ای باشند.



وی درباره شایعه کم کاری اش به خاطر حضور در فیلم " قلاده های طلا " گفت: من همیشه تلاش کرده ام کارهای متفاوتی انجام دهم و بازی در فیلم " قلاده های طلا " نیز در همین راستا بود. این فیلم پشت پرده اغتشاشات سال ۸۸ را نشان می داد. فیلمنامه را که خواندم دیدم که بیشتر یک فیلم جاسوسی و اکشن است که من کمتر بازی کرده ام. بنابراین حضور در آن را پذیرفتم. من متعلق به مردم هستم و حتی از همان ابتدا هم عنوان کردم اگر فیلم قرار است جهت خاصی را دنبال کند من در آن بازی نمی کنم اما فیلم بدون جهت گیری واقعیت ها را بیان کرد.



گزارش تولید فیلم های سینمای ایران که به معرفی آثاری چون " عشق فقط یک کلام "، " پنگوئن "، " بر بالهای خیال "، " زندگی جای دیگری است "، " زندگی دوگانه سیروس "، " شهر موش های ۲ "، و … اختصاص داشت.



مسعود ده‌نمکی کارگردان یکی دیگر از فیلم‌های اکران نوروز سینماها مهمان بعدی برنامه بود که درباره فیلم " رسوایی " صحبت کرد.



وی در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا فیلم های ده نمکی همیشه نوروز اکران می شوند، عنوان کرد: این مسئله بیشتر به سینماداران مربوط است که چه فیلمی انتخاب کنند. ما اگر لابی بلد بودیم در انتخاب های جشنواره لابی می کردیم که سر فیلم را نبرند. مهم مردم هستند که قدرت تشخیص دارند و تا امروز هم ارتباط خوبی با این اثر برقرار کرده اند.



۹۰ درصد منتقدان عقده وارد شدن به سینما را دارند



در ادامه اکبر عبدی بازیگر فیلم سینمایی رسوایی نیز مهمان تلفنی برنامه شد و درباره همکاری اش با ده نمکی گفت: من ۵ سال است که با ده نمکی همکاری دارم. البته سابقه آشنایی ما به ۲۰ سال قبل باز می گردد. تماشاگر ۳۴ سال است که از من فیلم کمدی دیده اما حالا بعد از این همه سال نقش یک روحانی را با لهجه آذری بازی کرده ام و تلاش بسیاری نیز در این زمینه انجام دادم.



وی افزود: متاسفانه برخی حرف ها که می گویند " رسوایی " فیلمفارسی است آدم را اذیت می کند. مگر ما باید فیلم انگلیسی بسازیم؟ ۹۰ درصد منتقدان عقده این را دارند که وارد سینما شوند چون راهشان نمی دهند بعد پنبه فیلم ها را می زنند. خیلی از این منتقدان با یک چلوکباب در دفتر تهیه کننده فیلم ندیده شان را نقد می کنند و از کار تعریف می کنند.



عبدی گفت: اگر می توانید بیایید فیلمی بسازید که روی دست ده نمکی بلند شود. وقتی می گویند فیلم‌هایش آبگوشتی و فردینی است بی احترامی به سینماست. مگر می شود فردین و ایرج قادری را نقد کرد آنها تاریخ سینمای ما هستند. من حتی می گویم که در جشنوراه هم در آرای مردمی هم دست کاری کردند چون هیچ فیلمی غیر از " رسوایی " تا نصف شب سانس ویژه نداشت.



" رسوایی " مرز دینداری کاسب کارانه را از دین داری واقعی به نمایش می گذارد



ده نمکی در ادامه برنامه عنوان کرد: در نقد فیلم ها باید آداب نقد را رعایت کنیم و از کلی گویی پرهیز کرد. گفتن کلمه در آمدن یا نیامدن، نقد یک فیلم نیست. البته من رویکرد جدید هفت را بیشتر می پسندم. من مخالف نقد نیستم اما نقد باید هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی اثر را در نظر داشته باشد.



وی افزود: هدف " اخراجی ها " و " رسوایی "، جدا کردن مرز دینداری کاسب کارانه از دینداری واقعی است. استقبال از فیلم هم نشان می دهد مردم با دینداری مشکل ندارند بلکه با ریاکاری مشکل دارند. البته برخی از مخالفان فیلم هم جزء همین ریاکاران هستند.



وی در ادامه عنوان کرد: هنرمند باید فرهنگساز باشد نه فرهنگ‌پذیر. هنرمند نباید به سمت ساخت آثاری برود که مخاطب می پسندد. بلکه باید آثاری بسازد که فرهنگساز هستند. سینما باید رسانه مردم نسبت به مسئولان باشد.



در پایان ده نمکی از طرف خودش و اکبر عبدی به خاطر به کار بردن لفظ عقده ای نسبت به منتقدان عذرخواهی کرد.



نقل قول های هفته بخش بعدی برنامه شب گذشته بود.



بهنام بهزادی کارگردان و اشکان خطیبی بازیگر فیلم " قاعده تصادف " آخرین مهمانان شب گذشته بودند.



" قاعده تصادف " به بازنمایی رابطه فرزندان با والدینشان اشاره دارد



بهزادی در ابتدای صحبت هایش عنوان کرد: قاعده تصادف به بازنمایی ارتباط فرزندان و والدینشان می پردازد. بدون اینکه درباره هر کدام قضاوت کند. در این فیلم هر دو نسل تحلیل می شوند مسئله فیلم، مسئله هر دو نسل والدین و جوانانشان است.

وی ادامه داد: متاسفانه فیلم هنوز نتوانسته اکران شود و دیر آماده شدن کپی های فیلم و اینکه ما دو هفته دیرتر نسبت به بقیه فیلم ها توانستیم قرارداد اکران ببندیم باعثشده فیلم دیرتر اکران شود. این فیلم یک اثر مستقل است و وابسته به هیچ نهادی نیست. همین مسئله و مورد توجه قرار گرفتن فیلم در جشنواره باعثشد به بازگشت سرمایه فکر کنیم و علاقه مند به اکران اثر در نوروز امسال باشیم.



اشکان خطیبی نیز درباره این اثر عنوان کرد: این فیلم برای قشر جوان ساخته شده و بر عکس برخی فیلم ها که تصویر درستی از جوانان این دهه ارائه نمی دهند بعد از مدتها یک سری واقعیت ها را به تصویر می کشد. طبیعتا اگر تبلیغات مناسبی برای فیلم نشود و تیزرهای کافی در اختیار آن قرار ندهند فیلم دیده نخواهد شد.