چگونگی فعالیت کتابخانه ها در ایام نوروز

به گزارش افکارنیوز، کتابخانه مجلس از اول فروردین‌ماه سال ۹۲ تا روز ۱۴ فرودین‌ تعطیل است اما کتابخانه ملی ایران فقط روزهای ۳۰ اسفند و اول فروردین تعطیل است و در سایر روزهای نوروز خدمات خود را ارائه خواهد کرد.

نوروز برای عده‌ای فصل استراحت است و برای عده‌ای دیگر زمان مناسبی برای فعالیت علمی. از این روست که عده‌ای در ایام نوروز رهسپار کتابخانه‌ها می‌شوند تا از این مکان‌ها استفاده کنند.

برای اطلاع از کم و کیف فعالیت نهادهای فرهنگی در ایام نوروز با برخی مسئولین در این زمینه گفت‌وگو کرده ایم.

* کتابخانه مجلس به تعطیلات نوروزی می‌رود

حسین صفی‌یاری مدیر روابط عمومی کتابخانه، ‌موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: کتابخانه مجلس از اول فروردین ماه سال ۹۲ تا روز ۱۴ فرودین‌ ماه تعطیل خواهد بود.

وی افزود: کتابخانه مجلس کتابخانه عمومی نیست و هدف از این کتابخانه ارائه خدمات به نمایندگان مجلس است و از آنجا که نمایندگان در این مدت به مجلس رفت‌وآمد نخواهند داشت، کتابخانه تعطیل خواهد بود.

مدیر روابط عمومی کتابخانه، ‌موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر فردی با داشتن کارت ملی می‌تواند از این کتابخانه استفاده کند و کارت عضویت در این کتابخانه وجود ندارد.

وی درباره سیستم الکترونیکی کتابخانه مجلس هم توضیح داد: سیستم الکترونیکی به صورت شبکه در داخل کتابخانه مجلس به منظور تسریع در امر ارائه کتاب‌ها آماده شده است و افراد باید حتما در خود مجلس حاضر شوند.

* کتابخانه‌های عمومی تهران آماده خدمت‌رسانی هستند

کارشناس مسئول امور کتابخانه های عمومی استان تهران از فعالیت کتابخانه‌های استان در ایام تعطیلات نوروز امسال خبر داد.

هوشیار لاریجانی با اعلام این خبر اظهار کرد: تعدادی از کتابخانه‌های عمومی در شهر تهران و سایر شهرستان‌های استان در ایام تعطیلات نوروز باز و آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان است.

وی افزود: این اقدام همانند سال‌های گذشته در راستای نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای آن دسته از شهروندان که در این ایام نیاز به خدمات کتابخانه ای دارند انجام می‌شود.

کارشناس مسئول امور کتابخانه های عمومی تهران عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در ایام تعطیلات نوروز در روزهای اول، سوم و چهارم فروردین‌ماه باز و در نوبت صبح از ساعت ۸لغایت ۱۴ آماده خدمت‌رسانی به مردم استان هستند.

لاریجانی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در شهر تهران؛ کتابخانه‌های مرکزی پارک شهر در این ایام به صورت شبانه روزی و کتابخانه های باباطاهر، حضرت فاطمه(س) و شهید چمران در نوبت صبح باز و آماده خدمت‌رسانی به مراجعان نوروزی و علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خواهند بود.

وی با بیان اینکه تمامی کتابخانه مرکزی شهرستان‌های تهران نیز در این ایام باز است خاطرنشان کرد: کتابخانه عمومی شهید دکتر باهنر شمیرانات، شهید مطهری اسلامشهر، امام جعفرصادق(ع) پاکدشت، پانزده خرداد پیشوا، کوثر دماوند، جاویدالاثر کاظم اخوان رباط کریم، خاتم الانبیاء بهارستان، شیخ کلینی ری، ایثار شهریار، کتابخانه مرکزی قدس، کتابخانه استاد امیری فیروزکوهی فیروزکوه، شهید رجایی ملارد و علامه قطب الدین رازی شهرستان ورامین در تعطیلات نوروز در نوبت صبح آماده ارائه خدمات به کتاب‌خوانان و اعضای کتابخانه‌ها هستند.

وی نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را از مهمترین اهداف اداره کل کتابخانه ها ی عمومی استان تهران دانست و اضافه کرد: جوامعی که در آن مطالعه و کتابخوانی به فرهنگ تبدیل شده است راه آسانی برای دستیابی به توسعه پیش‌رو دارد.

* کتابخانه ملی ایران فقط ۳۰ اسفند و اول فروردین تعطیل است

کلیه تالارهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز چهارشنبه ۳۰ اسفند همزمان با تحویل سال نو شمسی تعطیل است.

بر اساس آئین نامه سازمان پنجشنبه یکم فروردین نیز همانند سال های گذشته تعطیل است. این تعطیلی شامل کلیه تالارهای عمومی، اختصاصی و شیفت شب کتابخانه ملی می شود.

گفتنی است سازمان اسناد و کتابخانه ملی در طول ایام سال، تنها ۳ روز، اول فروردین، شهادت حضرت علی(ع) و عاشورای حسینی تعطیل است.


* کتابخانه آفتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی میزبان علاقمندان به مطالعه در نوروز

کتابخانه عمومی فرهنگسرای انقلاب اسلامی از پنجمین روز فروردین ماه، میزبان علاقمندان به مطالعه هستند.

کتابخانه آفتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی از دوشنبه پنجم فروردین فعالیت خود را در سال جدید آغاز می کند. این کتابخانه از ساعت ۹ تا ۱۳ میزبان اعضا خواهند بود.

کتابخانه آفتاب همچون دیگر روزهای سال، روزهای زوج ویژه آقایان وروزهای فرد به استفاده بانوان اختصاص دارد. کتابخانه های فرهنگسرای انقلاب اسلامی پنجشنبه هشتم فروردین دایر نخواهد بود.

علاقمندان می توانند با ارائه یک قطعه عکس، کارت ملی و مبلغ ۳۱۵۰۰ ریال به عضویت «عادی» کتابخانه های فرهنگسرا دربیایند.

برای عضویت «ویژه» می توانید با پرداخت مبلغ۸۴۰۰۰ ریال و ارائه مدارک شناسایی از امکانات تمامی کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهر تهران در شهر تهران استفاده کنید.



* فعالیت بیش از ۱۲۰ مرکز فرهنگی هنری در تعطیلات نوروز



معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اجرای ویژه برنامه های «فصل همدلی» همزمان با تعطیلات نوروز در مراکز فرهنگی هنری پایتخت خبر داد و گفت: در قالب این طرح بیش از ۱۲۰ مرکز در تعطیلات نوروز فعال خواهند بود.

محمدعلی قندهاری نیا با اشاره به فعالیت ۲۴ فرهنگسرا و ۲۸ خانه فرهنگ همزمان با تعطیلات نوروزی گفت: ۴۰ کتابخانه عمومی و سالن مطالعه، ۱۵ نگارخانه و گالری، ۹ موزه و خانه موزه، ۷ سالن سینمایی در فرهنگسراها و ۴ پردیس سینمایی در این ایام فعال هستند.


وی با اشاره به ظرفیت و موقعیت ویژه فرهنگسراهای بهمن، ولا، رازی و باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: در این مراکز ایستگاه های فرهنگی هنری شامل نمایشگاه های هنری و صنایع دستی، اجرای موسیقی اقوام ایرانی، مسابقات متعدد فرهنگی و ورزشی، ایستگاههای قرآنی و مشاوره های دینی و تربیتی و برنامه های شاد فرهنگی و آموزشی برپا می شود.


وی به تهیه و تدارک محصولات فرهنگی با محوریت موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی برای توزیع از سوی مراکز فرهنگی هنری تهران در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: در این ایام تلاش می شود تا از ظرفیت نگارخانه ها، موزه ها، سالن های سینما و نمایش، سالن های مطالعه و کتابخانه ها، اماکن ورزشی و تفریحی برای غنی سازی اوقات فراغت شهروندان تهرانی در ایام نوروز استفاده شود.


قندهاری نیا با اشاره افزایش سفرهای درون شهری و تفریحی شهروندان و همچنین حضور مسافران نوروزی در شهر تهران گفت: ویژه برنامه های فصل همدلی با حفظ حرمت ایام فاطمیه و با رویکرد ایجاد تحول در زندگی، ترویج آیین ها و سنت های اصیل نوروزی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و ایجاد محیطی شاد، پرنشاط، متنوع و سالم جهت پرکردن اوقات فراغت شهروندان تهرانی برگزار می شود.