به گزارش افکارنیوز، کتاب «میرداماد» به قلم علی‌اکبر ولایتی شرح زندگی فردی، علمی و اجتماعی میرداماد، دانشمند و فیلسوف بزرگ عهد صفوی است و با هدف معرفی جایگاه وی در رونق علم در این برهه از تاریخ معاصر نوشته شده است.

میرداماد با ظهور در حوزه فکری اصفهان، فلسفه را متحول ساخت و به همین خاطر از او به عنوان «معلم ثالث» نیز یاد می‌شود.

این کتاب به شرح چرایی ناکارآمدی جریان‌های فلسفی پیش از میرداماد از نظر او پرداخته است و سعی دارد تلاش او را در تلفیق مبانی حکمت مشاء با مضامین اشراقی و ایجاد حکمت یمانی به نمایش بگذارد.

ولایتی در بخش نخست کتاب خود به بررسی اوضاع فرهنگی و فکری ایران عهد صفویه در زمان حیات میرداماد پرداخته است و پس از آن نیز زندگینامه‌ای کوتاه از او را بیان می‌کند. وی در ادامه به معرفی جایگاه و ویژگی‌های علمی و عملی این فیلسوف ایرانی می‌پردازد و شخصیت او را از نقطه نظر طهارت و صفای باطن، جامعیت علمی، حضور سیاسی، شاعری و … مورد توجه قرار داده است.

معرفی میرداماد از نگاه سید‌احمد علوی عاملی، عبدالرزاق فیاض لاهیجی و زلالی خراسانی نیز از دیگر بخش‌های این کتاب است.

بررسی آراء و اندیشه‌های میرداماد به ویژه ارکان فلسفی تفکر وی نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب به شمار می‌رود.

ولایتی همچنین در فصل‌هایی از این اثر به معرفی برخی از آثار میرداماد از جمله قبسات، جذوات، الصراط المستقیم، تقویم الایمان و شارع النجاة پرداخته است.

این کتاب از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران توسط موسسه انتشارات امیرکبیر در ۱۶۸ صفحه و قیمت ۳هزار تومان منتشر شده است.