به گزارش افکارنیوز، با نزدیک شدن به روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب و جنب و جوش اهالی نشر، اخبار این حوزه بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد، در ادامه سه خبر از این حوزه را به نقل از ایسنا می خوانید:

رسوایی دیکتاتور

یک روزنامه‌نگار فرانسوی در کتاب خود با نام «طعمه» از رسوایی‌های اخلاقی معمر قذافی در کاخ العزیزیه پرده برداشت. «آنیکه کوژان»، روزنامه‌نگار فرانسوی در کتاب جدیدش به نام «طعمه» از رسوایی‌های اخلاقی معمر قذافی - رئیس جمهور مخلوع لیبی - در زمان حضور در کاخ بزرگ العزیزیه سخن گفته است.

به گزارش شبکه خبری القدس العربی، «کوژان» روزنامه‌نگار و چهره مطبوعاتی فرانسه قسمت‌هایی از کتاب مستند خود را در روزنامه‌ لوموند فرانسه به چاپ رساند. انتشارات «گراسه» مستند فرانسوی این کتاب ۳۳۶ صفحه‌ای را در پاریس منتشر کرد که شامل دو فصل است.

کوژان در کتاب خود از مصرف مواد مخدر، هتک حرمت ماه مبارک رمضان و تمامی مقدسات دینی، علاقه زیاد قذافی به سحر و جادو و حضور جادوگران در کاخ العزیزیه سخن گفته است.

وی داستان دختری به نام «ثریا» و حضورش در کاخ العزیزیه را محور اصلی کتاب خود قرار داده است.

او برای تالیف این کتاب چهار بار به لیبی سفر کرده است و طی سفرهای خود علاوه‌بر گفت‌وگو با قربانیان و خانواده‌های آنان، به دیدار مشاوران قذافی و مسئولان کاخ العزیزیه که در زندان‌های این کشور در حبس به سر می‌برند رفته است. وی هدف خود از تالیف این کتاب را محکومیت تمامی اعمال زشت و شیطانی قذافی و مبارزه با سکوت مرموز سازمان‌های جهانی اعلام کرد. او در ادامه بیان حقیقت و آشکار کردن پنهان کاری‌ها و جنایات قدرتمندان جهان را از وظایف اساسی هر روزنامه‌نگار دانست.

این کتاب به زبان‌های انگلیسی‌، ایتالیایی‌، آلمان و عربی ترجمه شده و انتشارات «متوسطیه» در تونس نسخه عربی این کتاب را به چاپ رسانده است. این کتاب با استقبال چشمگیر مخاطبان تونسی مواجه شد.

رقص بهار
سوسن اصلانی، به تازگی کتابی با عنوان «رقص بهار» را در زمینه موسیقی منتشر کرده است. «رقص بهار» مجموعه‌ای از قسمت‌های مختلف سازی و آوازی شامل مقدمه، چهارمضراب، تصنیف و قطعات ضربی است که این قطعات را می‌توان هم به صورت گروه‌نوازی و هم تکنوازی اجرا کرد. این کتاب نخستین مجموعه‌ای است که با قطعات متنوع و ریتم‌های مختلف و نمونه‌های سازی و آوازی از سوسن اصلانی منتشر شده است. کتاب «رقص بهار» شامل بخش‌هایی با عناوین «رقص بهار»، «تصنیف رخ آفتاب»، «جامه‌دران»، «تصنیف باغ ارم»، «بیات راجه»، «تصنیف نقش جمال»، «چهارمضراب عشاق»، «تصنیف ارغوان»، «قطعه خاتمه» و چهارمضراب اصفهان است.

جنگل ابر

رمان «جنگل‌ ابر» نوشته‌ سیامک گلشیری در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این نویسنده درباره‌ آثارش در نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: «جنگل‌ ابر» جلد چهارم از مجموعه‌ خون‌آشام‌هاست که هم‌زمان با نمایشگاه کتاب امسال منتشر و عرضه می‌شود. او افزود: از این مجموعه پیش از این سه جلد با عنوان‌های «تهران، کوچه‌ اشباح»، «ملاقات با‌ خون‌آشام» و «شبح‌ مرگ» منتشر شده که رمان «جنگل‌ ابر» جلد چهارم این مجموعه است. گلشیری درباره داستان رمان «جنگل ابر» گفت: در مجموعه‌ی خون‌آشام‌ها نویسنده‌ای با نام خود من با خون‌آشامی ملاقات می‎کند و به زندگی آن‌ها علاقه‌مند می‌شود و بعد از جست‌وجوهای فراوان در بخش چهارم با زنی سالخورده مواجه می‌شود که این زن به او تاریخچه‎ خون‌آشام‎ها را می‌گوید.

او تأکید کرد: اتفاقات این رمان در جنگل ابر، اما در ۴۰ سال پیش رخ می‌دهد. داستان به گذشته برمی‌گردد و با یادآوری گذشته، تاریخچه‌ خون‌آشام‎ها مرور می‌شود. گلشیری با بیان این‌که مجموعه‌ خون‌آشام‌ها با جلد پنجم به پاپان می‌رسد، گفت: نشانه‌هایی در جلد سوم و چهارم هست که بر اساس آن، جلد آخر نوشته می‌شود.

او در ادامه یادآور شد: سه جلد پیشین این مجموعه یعنی «تهران، کوچه اشباح»، «ملاقات با‌ خون‌آشام» و «شبح‌ مرگ» نیر به تازگی تجدید چاپ شده است.

سیامک گلشیری در پایان با اشاره به دو رمان خود که در نمایشگاه کتاب تجدید چاپ می‌شوند، اظهار کرد: «خفاش‌ شب» و «مهمانی‌ تلخ» دیگر رمان‌هایی هستند که از من توسط انتشارات مروارید تجدید چاپ و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

کرم‌ شلوار‌پوش
احمد اکبرپور از حضور سه کتاب چاپ اولی‌اش در بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. این نویسنده کودکان و نوجوانان گفت: «کرم‌ شلوار‌پوش» کتاب تازه‌ای است که در نمایشگاه عرضه می‌شود و بناست توسط نشر چکه راهی بازار شود. او افزود: این اثر کار طنز کوتاهی است که بیش‌تر تصاویر آن، ماجراهای این داستان کودکانه را پیش می‌برند. شروع داستان با این عنوان شروع می‌شود: اگر یک کرم بخواهد برود در مغازه‌ای و شلوار بخرد…

«هفت‌ خوان‌ و خرده‌ای» از دیگر کتاب‌های چاپ اولی این نویسنده در نمایشگاه کتاب تهران است که درباره‌ی آن گفت: ‌ این اثر که بناست توسط نشر افق راهی نمایشگاه کتاب شود، مجموعه‌ای از داستان‌های نوجوانانه مرتبط به هم را شامل می‌شود که نقطه‌ آغازین آن در فضای روستایی شکل می‌گیرد. اکبرپور با بیان این‌که تم این داستان، ترس و شجاعت است، گفت: ماجراهای این رمان را نوجوانی شکل می‌دهد که در خیالات خود تصوراتی درباره‌ شهر دارد و این تصورات او را در نهایت به شهر می‌کشاند و این مهاجرت در شخصیت او تأثیری عمیق می‌گذارد.

این نویسنده «لحظه‌های سکسکه» را از دیگر آثار چاپ اولی‌اش در نمایشگاه کتاب تهران خواند و گفت: این رمان در زمره رمان‌های نوجوان‌ امروز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد. ماجراهای این رمان در زمینه رقابت دو دانش‌آموز در همه‌ زمینه‌ها از دوران دبستان تا دبیرستان است که بعد از مدتی تصمیم می‌گیرند برای اعزام به جبهه ثبت نام کنند و این خود اتفاقات تازه‌ای را رقم می‌زند. اکبرپور این روزها مشغول نگارش مجموعه‌ای طنز ویژه‌ نوجوانان است.

داستان دو شهر

یازدهمین چاپ کتاب «هنر داستان‌نویسی» و چاپ تازه‌ چند کتاب دیگر ابراهیم یونسی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. چاپ یازدهم کتاب «هنر داستان‌نویسی» این نویسنده و مترجم فقید توسط انتشارات نگاه در نمایشگاه عرضه می‌شود. به گفته ناشر، علاوه بر چاپ یازدهم این کتاب که اکنون زیر چاپ است، از میان دیگر کارهای او چاپ دوم ترجمه‌ رمان «داستان دو شهر» از چارلز دیکنز، چاپ سوم رمان تألیفی «گورستان غریبان» و چاپ دوم رمان «آشیانه‌ عقاب» از هون کنستانس به نمایشگاه کتاب می‌آید.

بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۱۱ اردیبهشتماه در مصلای تهران برگزار میشود.