به گزارش ايرنا، سال ۸۹ را مي توان يكي از سال هاي پر اتفاق سينماي ايران دانست.
در این سال اتفاقات گوناگونی رخ داد که هریک در سینمای ایران تاثیرگذار بود.

نخستین اتفاق سال ۸۹ را می توان در اعلام سیاست های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب دفترچه هایی اشاره کرد و بسیاری از اهالی سینما سیاست های اعلام شده را مثبت ارزیابی کردند اما اجرای آنرا کمی دشوار می دانستند.

در همین نشست جواد شمقدری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر بر برگزاری شورای عالی سینما تاکید کرد و تلاش ها برای قانونی کردن این شورا را محور امور برشمرد.

*تغییرات ناگهانی کانون کارگردانان

تغییر در کانون کارگردانان را می توان یکی دیگر ار رویدادهای سینما عنوان کرد. این در حالی بود که علیرضا رییسیان سال ها به عنوان رییس این کانون بود و اعضای کانون به یکباره تصمیم به برکناری وی گرفتند و پس از گذشت مدتی سیروس الوند به عنوان رییس کانون کارگردانان انتخاب شد. اما دیری نپایید که اعضای جدید این کانون همچون سعید سهیلی، کامبوزیا پرتوی و مهدی کرم پور استعفا کردند و این امر سرنوشت کانون کارگردانان را با هاله ای از ابهام ربه رو کرد.

*جدال رسانه ای خانه سینما و معاونت سینمایی

جدال رسانه ای خانه سینما و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل آنچه پرداخت نشدن بودجه این صنف سینمایی اعلام شد، از دیگر اتفاقات مهم سال ۸۹ بود. پس از بروز مشکلات مالی خانه سینما و اعلام اینکه بودجه این صنف پرداخت نشده، معاونت سینمایی اعلام کرد که بخشی از بودجه این نهاد طی چند مرحله پرداخت شده است. این جدال رسانه ای پس از برگزاری جشن خانه سینما به اوج خود رسید.

مناقشه یادشده با انتقاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عوامل برگزار کننده جشن خانه سینما با نامه نگاری و واکنش تند محمد مهدی عسگرپور، وارد مرحله جدیدی شد.

*تغییر در جشنواره فیلم فجر

خبر حذف بخش های مستند، کوتاه و پویانمایی از جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز از دیگر اتفاقات مهم سینمای ایران در سال ۸۹ بود که واکنش های مختلفی را در پی داشت و برخی این اقدام را مناسب و عده ای نیز آنرا موجب لطمه زدن به سینمای کوتاه و مستند قلمداد کردند.
شمقدری پس از این واکنش ها اعلام کرد جوایز این بخش ها در جشنواره فیلم فجر به جشنواره سینما حقیقت و فیلم کوتاه تهران منتقل می شود تا این رویدادها با شکوه بیشتری برگزار شوند.

*بدرود بغداد در اسکار دیده نشد

انتخاب فیلم بدرود بغداد به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار را می توان از دیگر رویدادهای سینمایی سال ۸۹ عنوان کرد. اثری که به رغم شایستگی از نظر داوران اسکار دور ماند. انتخاب این فیلم برخلاف سنت رایج انتخاب آثار برای معرفی به اسکار، با مشور اعضای صنوف سینمایی انجام نگرفت.

*اجرای طرح اذان تا اذان

اجرای طرح اذان تا اذان از دیگر اتفاقات سینمایی امسال بود که البته سینماهای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی همچون سینما آزادی در این طرح شرکت نکردند و این امر به اجرای آن لطمه زد.

در هنگام اجرای این طرح برخی از فیلم های خاطره انگیز همچون هامون، مادر و… در سینماها اکران شد و برخی سینماگران خواهان ادامه نمایش چنین آثاری شدند که این امر با مخالفت علیرضا سجادپور مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمایی حرفه ای، مسکوت ماند.

همچنین تجربه نمایش بازی های جام جهانی از سالن های سینمایی از دیگر اتفاقات امسال بود که با توجه به مخالف برخی نهادهای انتظامی مسکوت ماند.

*انتخابات خانه سینما

انتخابات هیات مدیره خانه سینما را می توان به عنوان یکی از رخدادهای مهم سینمای ایران در سال جاری دانست. شمقدری پیش از این اعلام کرده بود که با هیات مدیره جدید خانه سینما تعامل خواهد داشت اما نکته اساسی این بود که ترکیب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل خانه سینما پس از انتخابات تفاوت آنچنانی با گذشته نداشت و با وجود تلاش برای برقراری روابط حسنه میان خانه سینما و معاونت سینمایی وزارت ارشاد و تشکیل کارگروه هایی در این زمینه نتیجه ای در این زمینه حاصل نشد.

*اکران آثار مستند و کوتاه در سینما سپیده

اکران فیلم های مستند و کوتاه در سینما سپیده پس از پایان جشنواره سینما حقیقت و فیلم کوتاه تهران یکی از رویدادهای هنر هفتم بود. این سینما به عنوان پاتوق سینماگران مستند و کوتاه معرفی شده و هر هفته تعدادی از آثار مستند و کوتاه در این سینما به نمایش در می آید.

*برنامه ای روی عقربه هفت

برنامه نوظهور هفت اردیبهشت ماه سال ۸۹ روی آنتن رفت که البته این برنامه با انتقادات بسیاری از سوی اهالی سینما همراه شد، به عنوان نمونه پخش تصویری از فریماه فرجامی و ابوالفضل پورعرب موجب شد تا بسیاری این کار را رویه ای نادرست در راستای تخریب بازیگران قدیمی کشور قلمداد کنند. همچنین انتقاد و توهین منتقد میهمان این برنامه به فیلم جرم ساخته مسعود کیمیایی، اعتراضات را به جای رساند که منتقد یادشده از برنامه هفت خداحافظی کرد.

*تشکیل صنف واحد تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و کارآفرینان

تشکیل صنف واحد تهیه کنندگان، توزیع کنندگان و کارآفرینان به همت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را می توان از دیگر اتفاقات مهم سال ۸۹ دانست. سید علیرضا سجادپور پس از تشکیل این اصناف واحد اعلام کرد از این پس برای ارتباط با دیگر صنوف سینمایی از طریق صنف واحد تهیه کنندگان اقدام می شود.

*تشکیل شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور

شورای عالی سینما در دی ماه سال ۸۹ با حضور دکتر احمدی نژاد رییس جمهوری تشکیل شد. ترکیب اعضای این شورا با واکنش های متفاوت اهالی سینما همراه شد.
مهمترین تصمیمات این شورا در جهت برطرف کردن مسایل سخت افزاری سینمای ایران بوده است.

*جشنواره فیلم فجر

حضور ۳۳ اثر سینمایی در بخش مسابقه و تنوع آثار سینمایی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این رویداد سینمایی را به یکی از بهترین دوره های جشنواره فجر تبدیل کرد و بسیاری از کارگردانان صاحب نام سینمای ایران با وجود تلاش برخی افراد در این جشنواره حضور پررنگی داشتند. رونق این دوره از جشنواره را نمی توان بی ارتباط با افزایش تولیدات سینمای ایران دانست.

به گفته سجادپور، درسالی کعه گذشت حدود۱۱۰ پروانه ساخت و حدود ۹۰ پروانه نمایش برای آثارسینمایی صار شده است.

*موفقیت سینمای ایران در جشنواره برلین

اصغر فرهادی خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را به خود اختصاص داد. همچنین خرس نقره ای بهترین بازیگران مرد و زن نیز به این اثر سینمایی رسید، تا فرهادی موفقیتی بزرگ را برای سینمای ایران خلق کند و نشان دهد موفقیت درباره الی در دوره های قبلی این جشنواره اتفاقی نبوده است.

*شورای صنفی زیر چتر معاونت سینمایی

تغییر رویکرد شورای صنفی نمایش فیلم از سوی مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای معاونت امور سینمایی موجب شد تا شورای صنفی نمایش زیر چتر معاون سینمایی و بدون نیاز به تایید مدیرعامل خانه سینما تشکیل شود. این اتفاق واکنش های متفاوتی را در میان اهالی سینما به دنبال داشت اما در نهایت به نظر می رسد در سال ۹۰ شاهد اجرای طرح جدول اکران باشیم که سجادپور پیش از این درباره آن سخن گفته بود.

*سیاست های تغییر ناپذیر سیما در قبال سینما

در سال ۸۹ سیاست های سیما در خرید آثارسینمایی تغییر نکرد و این رسانه استفاده از فیلم های دست چندم خارجی را به فیلم های خوب سینمایی همچون طلا و مس ترجیح داد. نکته جالب آنکه حتی نامی از فیلم های سینمایی داخلی در فهرست فیلم های سینمایی نوروزی سیما دیده نمی شود.

*بازیگرانی که عکاس شدند

حرکت بازیگران به سمت و سوی عکاسی و زدن گالری های بزرگ از سوی برخی از آنان همچون نیکی کریمی و رضا کیانیان از اتفاقات دیگر سینمای ایران در سال ۸۹ بود و این نمایشگاهها با اقبال خوبی از سوی علاقه مندان به سینما روبه رو شدند اما محتوی آثار ارائه شده در آنها تحسین هیچ عکاس حرفه ای را دربرنداشت.

*اکران تک نوبتی فیلم

نمایش فیلم های موسوم به آثار فرهنگی در قالب ' تک نوبتی ' با واکنش منتقدان و فیلمسازان روبه رو شد.

این منتقدان از فیلم سوزی در مقابل این نحوه نمایش آثار سینمایی یاد کردند و اکران فیلم های فرهنگی در ایام کم رمق آخر سال را نکوهش کردند.

اما اکران نوروزی و گمانه زنی هایی که هنوز با اعلام رسمی جدول نمایش محقق نشده است.
براساس اعلام اعضاي شوراي صنفي نمايش، حضور فيلم هاي جدايي نادر از سيمين ساخته اصغر فرهاد و اخراجي هاي ۳ از مسعود ده نمكي در فهرست نوروزي سينماها قطعي شده است.