دانشکده صدا و سیما چهارمین جشنواره ملی دانشجویی را از ششم تا دهم آذرماه ۸۹ به صورت همزمان در دانشکده صدا و سیما تهران و قم برگزار کرد. این جشنواره به روال باقی جشنوارههای مختلف که هر سال در سطح کشور برگزار میشود، پیش رفت و دکتر سید مرتضی موسویان قائم مقام معاون اموزش و پژوهش و رئیس و کاظم نظری دبیر جشنواره در نشست رسانهای که قبل از برگزاری این رقابت دانشجویی برگزار شد، هدف از این جشنواره را شناسایی پتانسیلهای بالقوه در تولید فیلم در سطح ملی و آشنایی که مدیران و مسئولین شبکهها در رسانه ملی با این پتانسیلها و استفاده از استعداد و توانایی این جوانان اعلام کردند.

به گزارش مهر، جشنواره برگزار شد و فیلم‌ها در بخش‌های مختلف فیلم‌های بلند و کوتاه، تله تئاتر، ویدئوگرافی، مستند و … نمایش داده شد. در مراسم اختتامیه این جشنواره که اتفاقا با حضور محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار وجایزه بزرگ به بهترین اثر جشنواره و مبلغ ۳۰ میلیون ریال، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و پنج جایزه اول برای بخش‌های مختلف به مبلغ ۲۵ میلیون ریال، دیپلم افتخار و پنج جایزه دوم به مبلغ ۱۵ میلیون ریال و دیپلم افتخار و پنج جایزه سوم به مبلغ ۱۰ میلیون ریال نیز به افراد برتر اهدا شد.

اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود در این مراسم که تصویر ضبط شده آن موجود و در خبرگزاری‌ها هم منعکس شده است، خبر خوشی برای فیلمسازان و هنرمندان جوان داشت که در ابتدا از مجری خواست او این خبر را بدهد اما مجری مراسم با اصرار این وظیفه را به حسینی محول کرد.

محمد حسینی وعده هدیه ۲۰۰ میلیونی به ۳۰ برگزیده این جشنواره را داد و بانی این جایزه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد. اما امروز بعد از گذشت سه ماه نه تنها این وعده محقق نشده است بلکه دانشجویان برگزیده با پیگری‌هایشان به جواب‌های جالبی رسیده‌اند.

آرش انیسی که تمایل زیادی برای انعکاس این خبر در رسانه‌ها دارد، پیگری‌های پنج نماینده ۳۰ نفر برگزیدگان جشنواره ملی دانشجویی برای زنده کردن ۲۰۰ میلیون تومان هدیه وزیر ارشاد را این گونه شرح داد: بعد از شنیدن این خبر هر کدام از این بچه‌ها احتمالا برای این پول در ذهنشان برنامه ریزی کردند و نقشه کشیدند. با شناختی که من از آنها دارم و می‌دانم که بیشترشان دغدغه فیلمسازی و کار فرهنگی دارند مطمئنم که این پول را صرف کارهای هنری می‌کردند.

وی ادامه داد: زمانی که دیدیم کسی یادش نمی‌آید قرار بود چنین جایزه‌ای به ما داده شود، پیگیری‌هایمان را شروع کردیم و ابتدا رفتیم سراغ دانشکده صدا و سیما که بانی برگزاری جشنواره ملی دانشجویی بود. مسئولان برگزاری جشنواره که از اساس همه چیز را منکر شدند و گفتند وزیر گفت این پول را جشنواره تعلق می‌گیرد نه به برگزیدگان. به خاطر همین مستقیم رفتیم سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نامه‌ای به وزیر نوشتیم. بعد از چند بار پیگیری و جواب نگرفتن و نوشتن چند نامه دیگر یک روز به همراه دوستان خودمان رفتیم وزارت فرهنگ و ارشاد و از نزدیک دیدیم که آقای حسینی نامه ما را خوانده و روی هم برگه‌ای با مهر و امضای وزیر بود با این متن که " آقای فداکار، پیگری شود ".

انیسی با توضیح اینکه فداکار ظاهرا مسئول امور مالی و ادری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: چند بار با دفتر آقای فداکار رفتیم اما هر بار ایشان فرصت دیدن ما و شنیدن حرف‌هایمان را نداشت. این مساله و سر کار گذاشتن حسابی ناراحتمان کرد قرار شد این مسائل را در رسانه‌ها منعکس کنیم اما یکی از بچه‌ها که کرمانی بود از ما خواست این کار را نکنیم و از آنجایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعضی از مسئولان دفاتر ایشان کرمانی هستند، از راه دوستی و همشهری بودن وارد شویم.

این فیلمساز جوان با بیان اینکه به کار بردن چنین ترفندی هم نتیجه نداشت، گفت: در نهایت رئیس دفتر آقای فداکار به ما گفت ۱۰ میلیون تومان بگیرید و ماجرا را ختم به خیر کنید. البته ما متوجه نشدیم این ۱۰ میلیون تومان باید بین ما پنج نفر تقسیم می‌شد یا بین ۳۰ نفر! ما هم از این پیشنهاد به شدت ناراحت شدیم و تهدید کردیم که قضیه را به رسانه‌ها منتقل می‌کنیم. رئیس دفتر آقای فداکار از ما خواست این کار را انجام ندهیم و دو روز بعد به ما خبر می‌دهد که آیا توانسته به نتیجه‌ای برسد یا خیر. اما دو ساعت بعد یکی از آقایان امور مالی و اداری با ما تماس گرفت و پشت تلفن شروع به داد و بیداد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از ما خواستند با گرفتن این ۱۰ میلیون قال قضیه را بکنیم و تازه به این متهم شدیم که " مگر چه کار بزرگی کرده‌اید که توقع ۲۰۰ میلیون پول دارید ". آقایی که تماس گرفته بود در کمال بی‌احترامی با ما رفتار کرد و جواب دو روز بعد را همان روز و تلفنی داد. ضمن اینکه ما سراغ آقای علیرضا سجادپور مدیر کل نظارت و ارزشیابی هم رفتیم و از او خواستیم این ماجرا را پیگری کند. حتی به آقای سجادپور گفتیم اگر وزیر احساساتی شده و این مساله را در مراسم اختتامیه عنوان کرده است و حالا از عهده‌ عملی کردنش برنمی‌آید، پیشنهاد می‌کنیم این پول را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بدهید سرمایه گذاری روی این نهاد انجام بدهید. از مرکز هم بخواهید این پول را به عنوان هزینه فیلم بعدی به ما بدهد. با اینکه نمی‌دانستیم مرکز گسترش چنین کاری را انجام می‌دهد و آیا ما را به عنوان فیلمساز تایید می‌کند یا اینکه هزینه‌ای که به فیلم‌های ما می‌دهد همان مبلغ وعده داده شده است یا خیر، اما باز هم این مساله را پیشنهاد دادیم.

به گفته انیسی اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پای نامه این دانشجویان را امضا کرده است و دستور رسیدگی داده پس چرا باید با اینطور برخورد کنند و یکی از آقایان در امور اداری و مالی پشت تلفن از آنها بخواهد با گرفتن ۱۰ میلیون تومان ماجرا را خاتمه دهند؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: نمی‌دانم مقصر اصلی کیست اما وزیر به وعده‌اش عمل نکرده و بدقولی کرده است. اگر این پول به دست من می‌رسید مجبور نبودم از ساخت فیلم بعدی‌ام که ۴۰ دقیقه‌ای بود، ۲۵ دقیقه را حذف کنم. این فیلم باید ساخته می‌شد چرا که پایان نامه‌ام بود و از آنجایی که روی پول وعده داده شده حساب باز کرده بودم عوامل حرفه‌ای برای این کار آوردم و بعد هم مجبور شدم برای فیلم ۱۲ دقیقه‌ای از هزینه شخصی دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنم.

انیسی در پایان گفت: جالب است بدانید از هدایای اصلی ما که در اختتامیه دادند هم پنج درصد مالیات کم کردند و این مساله هم برایم جای سوال داشت. نمیدانم در کجای اسلام و قرآن گفتهاند به هدیه مالیات تعلق میگیرد و این کارهای سرخود برای چیست.