به گزارش افکار نیوز،چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور امروز با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) رونمایی شد که چکیده این سند در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که در ذیل آن را میخوانید:
چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور
امروزه سرعت تغییرات و تحولات گسترده در برهه موسوم به حاکمیت «عصر اطلاعات» مبین شرایط و مقتضیاتی است که سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر قادر نخواهند بود با گفتمان و تفکر سازمانی منقضی، همگام با توسعه و رشد فوق تصور حرکت نمایند. دگردیسیهای فناورانه، افزایش سطح تقاضای عمومی و کاهش عمر مصرف محصولات، ترویج فرهنگ و رعایت احترام به اصل مشتری مداری و… سبب شده که سازمانها ضمن افزایش تنوع رقابتپذیری در شرایط کنونی اهداف و نظام مدیریت خود را سازمان یافته و هدفمند دنبال نمایند.
طراحی برنامههای راهبردی، نیروی محرکه چرخهحیات سیستم و حامی مقتدر مدیران کارآفرین در اتخاذ تصمیمهای بنیادین و اثربخش، پیشران بهبود فضای سازمانی و روشهای کار و تنظیم کننده نظامهای ارتباطی و اطلاعاتی خواهند بود. بر این اساس تدوین برنامه راهبردی، شرایط را برای اثر بخشی و هدفمندسازی سازمان فراهم نموده و قطبنمای نقشه راه مدیریت برای اقدام ماموریتهای اصلی سازمان و در نهایت تحقق اهداف آن خواهد بود.
اهمیت راهبردی صنعت چاپ به عنوان یکی از موثرترین و کلیدیترین عوامل پیشران و توانمندساز در عرصههای فرهنگی، صنعتی و اقتصادی جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا در راستای انجام این رسالت خطیر گام بردارد. از این رو «سند راهبردی صنعت چاپ» را که حاصل تلاش مجدانه یک گروه پژوهشی و استفاده از دیدگاهها و نظرات صاحبنظران این صنعت میباشد را به اهالی و اصحاب جامعه چاپ تقدیم مینماید، باشد که با همراهی و همدلی همه دستاندرکاران مرتبط در اجرای این سند، گامهای موثری در اعتلای صنعت چاپ این مرز و بوم برداشته شود.
بخش اول: بیانیه ارزشها
۱. پاسداشت فرهنگ دینی، آداب، رسوم، سنن و ارزشهای حاکم بر کشور
۲. احترام به کرامت انسانی، رعایت اخلاق اسلامی و حقوق اجتماعی
۳. رعایت اصول و مفاد استانداردهای ملی و بینالمللی
۴. اهتمام به اصل مشتری مداری و رضایتمندی ذینفعان
۵. تعمیم بینش و دانش فرهنگی و ارزشی
بخش دوم: بیانیه ماموریت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوام بخش فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، به عنوان اصلیترین نهاد متولی فرآیند و محصولات صنعت چاپ در کشور، با مشارکت اصحاب و اهالی این صنعت و همه دستگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط، نقش برنامهریزی، هدایت، حمایت و نظارت این صنعت را برای توسعه و پیشرفت و توانمندسازی و رفع موانع و مشکلات پیش رو بر عهده دارد.
بخش سوم: چشم انداز
صنعت چاپ، به عنوان یک فرا صنعت فرهنگی - هنری با اتکال به عنایت الهی و در پرتو اراده، عزم، تلاش و کوششی اثربخش، با نگاه تحولی - راهبردی مبتنی بر تفکری آینده ساز، با تبعیت و همگرایی با اسناد و تکالیف بالادستی و اهداف بلند مدت مصرح در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و همچنین بهرهگیری حداکثری از توان همه جانبه علمی، تخصصی، فرهنگی و اجرایی کلیه نقش آفرینان این عرصه، به عنوان ارزشمندترین داراییهای این صنعت، در افق پنچ ساله از ویژگیهای زیر برخوردار است:
• پیشران مهم حاکمیت الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و نوید بخش تمدن نوین اسلامی - ایرانی
• صنعتی هوشمند، نوآور، دانش بنیان، توسعه یافته مبتنی بر فناوریهای پیشرفته، خودکفا و همگرا با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح جهان و تامین نیازهای اساسی جامعه و انتظارات قانونی ذی نفعان
• صنعتی پویا، مولد، سرآمد و صادرات گرا، دارای سهم قابل توجهی در بازارهای منطقه با حاکمیت تفکر و نگاه اقتصادی و در راستای حفظ و تامین منافع ملی
• صنعتی متعادل و منطقی در مصرف منابع ملی و زیست محیطی و حافظ راهبردی و پایدار آن
• صنعتی متوازن در مناطق مختلف کشور برپایه مزیتها و قابلیتهای منطقهای و همافزا در قالب مجتمعهای یکپارچه
بخش چهارم: اهداف راهبردی
۱. توسعه و ترویج عناصر و مؤلفههای فرهنگی تمدن نوین اسلامی - ایرانی
۲. ارتقای جایگاه صنعت چاپ در نظام اقتصادی و صنعتی کشور
۳. افزایش کیفیت بهرهوری، بازدهی و سودآوری
۴. تولید دانش و فناوری روزآمد و کاربردی و رسیدن به مرز خودکفایی
۵. برخورداری از منابع انسانی متبحر، متخصص و مجرب
۶. ارتقا و نهادینهسازی فرهنگ کار مبتنی بر اصول و ارزشهای رایج در جمهوری اسلامی ایران
۷. متوازن سازی منابع و اعتبارات بر اساس آمایش نیازها، استعدادها و قابلیتهای منطقهای کشور
۸. ایجاد مشارکت و همراهی بخشهای مختلف دولتی و غیردولتی با تمرکز بر کاهش نقش تصدی گرانه دولت و افزایش توانمندیهای بخش خصوصی
۹. ایجاد صنعتی، چابک، هوشمند و منعطف نسبت به تغییرات و رشد جهانی
۱۰. بهسازی و نوسازی در تجهیزات، امکانات و سختافزارها
۱۱. به کارگیری معیارها و استانداردهای ملی و بینالمللی بویژه اصول ایمنی، بهداشت و زیست محیطی
۱۲. بهرهگیری از نقش و کارایی بستهبندی به عنوان یک رسانه فرهنگی
بخش پنجم: راهبردهای کلان
۱. اهتمام به رشد عناصر و مؤلفههای فرهنگی هنری تمدن اسلامی - ایرانی در محصولات چاپی
۲. ایجاد زمینههای حمایتی برای بهسازی و نوسازی صنایع، تجهیزات و ماشینآلات چاپ
۳. اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط برای تسهیل و روان سازی توسعه و رشد صنعت چاپ
۴. تقویت ساختارهای ارتباطی و تعاملات بین دستگاهی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای هماندیشی، همفکری و مدیریت مشارکتی
۵. تقویت همکاری با مراکز علمی و پژوهشی برای انجام پژوهشهای کاربردی و مطالعات متناسب با نیازهای روز
۶. زمینه سازی برای ارتقاء سطح کیفیت، تنوعسازی و افزایش میزان رقابتپذیری فرآوردههای چاپی مبتنی بر مزیتهای نسبی
۷. طراحی و تدوین استانداردهای صنعت چاپ منطبق با معیارهای رایج و پذیرفته شده ملی و جهانی
۸. مشارکت فعال و موثر در نمایشگاهها، سمینارها و سمپوزیومهای ملی و بینالمللی جهت اخذ آخرین یافتهها و دستاوردهای مرتبط با صنعت چاپ و گسترش سطح تعاملات ملی، منطقهای و بینالمللی
۹. تلاش در جهت کاهش تصدیگری دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در فرآیند تولید و توزیع محصولات صنعت چاپ
۱۰. برنامهریزی برای مدیریت چرخه تامین و تدارک مواد اولیه کیفی و ارزان با اولویت حمایت تولید در داخل کشور
۱۱. زمینهسازی برای رشد صادرات محصولات چاپی به ویژه از طریق ایجاد مناطق اقتصادی ویژه
۱۲. اهتمام به آموزش و توانمندسازی منابع انسانی جامعه هدف و طراحی و توسعه رشتهها و مراکز آموزشی و پژوهشی روزآمد در سطوح مهارتی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با برخورداری از تجهیزات.
۱۳. برنامهریزی برای ساماندهی و هدایت واحدهای چاپی در قالب مجتمعهای یکپارچه و منطبق با معیارهای زمان بویژه در شهرکهای صنعتی
شناسه خبر:
۲۲۰۸۷۱
سند راهبردی صنعت چاپ کشور اعلام شد
چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور از سوی دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
۰