باید فضای کشور قرآنی شود

به گزارش افکار نیوز،مهدی احمدی: نهمین نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن کریم از ۱۱ لغایت ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ در مجتمع «امام‌خمینی(ره)» با حضور قاریان، حافظان و اساتید قرآن کریم برگزار شد.

«هاشم سلطانی‌نژاد» حافظ کل قرآن کریم، دارنده مدرک استادی حفظ قرآن و نفر اول سی‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم یکی از حاضران در این نشست بود که در حاشیه این برنامه، دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم.


سلطانی‌نژاد در خصوص نشست علمی تخصصی شورای عالی قرآن کریم گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی در مجموع باعثرشد فرهنگ قرآنی در کشور می‌شود، البته برخی از مسائل مطرح شده در نشست تکراری بود، به عنوان مثال صحبت‌هایی که حجت‌الاسلام «محمد حاج‌ابوالقاسم» به آنها اشاره کرد نکاتی بود که همه آنها را در قالب یک کتاب به چاپ رسانده بود و اغلب حافظان قرآن این کتاب را خوانده‌اند.

برای تربیت حافظ قرآن ابتدا باید افراد را تشنه قرآن کرد

وی ایجاد فضای قرآنی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه‌های قرآنی برشمرد و گفت: آنچه امروز مهم است این است که فضای کشور قرآنی شود تا همه مردم با اعجاز قرآن آشنا شده و خود آنها حوزه‌های مختلف قرآن کریم را دنبال کنند، چنین کاری مانند ایجاد تشنگی است، زیرا هنگامی که فرد تشنه قرآن کریم باشد، دیگری نیازی به ترغیب او برای پرداختن به قرآن کریم نیست و خود افراد برای رفع تشنگی به سراغ قرآن می‌آیند.

بنابراین، ضروری است در چنین جلساتی راه‌های ایجاد تشنگی مردم به قرآن مورد بحثو بررسی قرار گیرد، پس از آن به موضوعات حفظ و تلاوت پرداخته شود.

حفظ قرآن دروازه عمل به آن است

سلطانی‌نژاد هدف اصلی از تربیت حافظ قرآن را تربیت افرادی که قرآن را از حفظ بخوانند دانست و گفت: برخی از افراد به دلیل سختی کار، از حفظ قرآن به ورود قرآن به زندگی تعبیر می‌کنند در حالی که هدف از تربیت حافظ قرآن تربیت افرادی است که متن قرآن را حفظ باشند زیرا این کار دروازه ورود به عمل به قرآن است و برای به کارگیری آیات الهی در زندگی ابتدا باید آن را یاد گرفت.

نهادینه کردن کارهای فرهنگی امری زمان‌بر و نیاز‌مند حوصله است

این حافظ کل قرآن کریم نهادینه کردن کارهای فرهنگی را در جامعه امری زمان‌بر دانست و گفت: ‌ کارهای فرهنگی را یک شبه نمی‌توان در کشور نهادینه کرد زیرا این‌گونه امور زمان‌بر است، همچنین تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم ابتدا نیازمند برنامه‌ریزی و تهیه زیرساخت‌ها و سپس نیازمند صبر و حوصله است، زیرا کار حفظ امری دشوار است و نیاز به ایجاد انگیزه دارد که همه این امور زمان‌بر بوده و باید سال‌های سال برای نهادینه کردن این موضوع کار کرد.

برای رفتن به سمت قرآن ابتدا باید بفهمیم که به قرآن نیاز داریم

وی فهمیدن نیاز انسان به قرآن را مهم‌ترین عامل برای حفظ قرآن دانست و گفت: زمانی که من حفظ قرآن را آغاز کردم شرایط چندان فراهم نبود اما به یاری خدا پس از مدت کوتاهی به راحتی بر مشکلات غلبه کرده و موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم، البته همین ایجاد نیاز و تشنگی در بین مردم، نیازمند فراهم کردن امکانات و تسهیلات است، از این رو باید مسئولان همواره برای فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کنند.

کسب عنوان در مسابقات، فرهنگ غلطی که تنها راه مطرح شدن در جامعه است

سلطانی‌نژاد کسب عنوان در مسابقات را تنها راه مطرح شدن در جامعه دانست و گفت: بسیاری از حافظان قرآن علاقه چندانی به کسب عنوان در مسابقات ندارند، اما گرفتن تسهیلات و حتی امکانات برای تدریس به نوجوانان، نیازمند مطرح بودن حافظ است و تنها راه مطرح شدن کسب عنوان در مسابقات است که این موضوع فرهنگ غلطی است که در کشور ما نهادینه شده است.

ضرورت ایجاد سازمان‌ دانش بنیان در امور قرآنی برای شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی


سلطانی‌نژاد ایجاد سازمان‌های دانش‌بنیان در موضوع قرآن را امری مفید برای رشد فرهنگ قرآنی در کشور بیان کرد و گفت: امروزه در کشور سیستم‌هایی مانند بنیاد نخبگان برای پرورش استعدادها راه‌اندازی شده، اما این کارها کافی نیست، زیرا استعدادهای زیادی در امر حفظ قرآن کریم در جای‌جای ایران هستند که گمنام مانده و از آنها استفاده نمی‌شود. از این رو، نیاز است همزمان با ایجاد شرایط و فراهم کردن امکانات، سازمان دانش‌بنیان قرآنی برای شناسایی و پرورش استعدادها راه‌اندازی شود.

رها نکردن و جذب نخبگان قرآنی باید اولویت مسئولان باشد

نفر اول سی‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم رها نکردن نخبگان شناسایی شده را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مسئولان قرآنی کشور بیان کرد و در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه اغلب حافظان قرآن پس از کسب عنوان در مسابقات هم فراموش می‌شوند؛ به عنوان مثال در همین جلسه بسیاری از نفرات اول و حافظان مطرح کشور مانند آقایان؛ «دباغ»، «محمدنژاد»، «نعمت‌الهی» و بسیاری از نخبگان تراز اول حضور ندارند، در حالی که این افراد برای رسیدن به این جایگاه سال‌ها زحمت کشیده و هزینه‌های زیادی کرده‌اند، اما متأسفانه استفاده چندانی از آنها در طرح‌های بزرگی چون طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نمی‌شود.

عمل کردن به وعده‌ها باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد

نماینده جمهوری اسلامی در سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، عمل کردن مسئولان به وعده‌ها را از مهم‌ترین اولویت‌ها برای تربیت حافظ قرآن برشمرد و گفت: متأسفانه در کشور ما بسیاری از کارها با هیاهو و با قوت تمام آغاز می‌شود، اما چندی بعد این طرح‌ها روز به روز کندتر شده و مسئولان وعده‌ها و صحبت‌های خود را عملی نمی‌کنند و کارها یا به درستی آغاز نمی‌شود و یا نیمه‌کاره رها می‌شود که این موضوع ممکن است سبب سرد شدن مردم و رها کردن کار حفظ قرآن شود.

باید امکان ادامه تحصیل برای حافظان در مقاطع و رشته‌های مختلف فراهم شود

سلطانی‌نژاد فراهم کردن تسهیلات معنوی در کنار امکانات مادی را امری ضروری برای حافظان قرآن دانست و گفت: ایجاد امکانات مادی تنها راه رشد حافظان قرآن نیست و نیاز است مسئولان امکانات معنوی مانند امکان ادامه تحصیل در رشته‌ها و مقاطع مختلف را برای قرآنیان فراهم کنند، به عنوان مثال خود من دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فیزیک هستم و شروع دوباره در مقطع کارشناسی چندان به درد من نمی‌خورد. از این رو نیاز است مسئولان چنین مواردی را هم برای نخبگان قرآنی فراهم کنند.

مسئولان از طرح‌های نخبگان قرآنی در امور اجرایی استفاده کنند

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه باید مسئولان از طرح‌های خود حفاظ برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ هم استفاده کنند گفت: مسئولان کشور به ویژه مسئولان قرآنی باید از حافظان قرآن برای برنامه‌هایی برای اجرای طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ طلب برنامه کرده و این نظرات را به کار ببندند، به عنوان مثال یکی از دوستان من چندی پیش طرحی ارائه کرد که طی آن دانش‌آموزان بعد از پایه ششم ابتدایی در کنار حفظ شعر و سایر مسائل حفظ قرآن هم در برنامه آنها گنجانده شود، همچنین در دانشگاه هم واحدهایی به عنوان واحد حفظ قرآن ارائه شود تا افراد طی زمانی طولانی بتوانند حافظ قرآن شوند، اما متأسفانه این طرح با هیچ استقبالی مواجه نشد.

«هاشم سلطانی‌نژاد» را بهتر بشناسیم

«هاشم سلطانی‌نژاد»، دارای مدرک فوق لیسانس در رشته فیزیک هسته‌ای است و اکنون به عنوان دبیر فیزیک در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

سلطانی‌نژاد سال ۱۳۷۶ ظرف مدت ۶ ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم شد.

این حافظ کل قرآن کریم در سال ۱۳۹۱ پس از ۱۴ سال حضور در مسابقات، موفق به کسب مقام نخست سی‌و‌پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شد.

سلطانینژاد متولد ۱۳۶۰، متأهل و دارای یک فرزند به نام فاطمه است.