حضور میرکریمی و کمال تبریزی در هفته‌ی فیلم «الجزایر»

به گزارش افکار نیوز،فیلم‌های «یک حبه قند» و «خیلی دور خیلی نزدیک» از رضا میرکریمی، «یک تکه نان» از کمال تبریزی، «خون بازی» از رخشان بنی‌اعتماد و «درباره الی» از اصغر فرهادی به نمایش در آمد.

در آغاز این هفته فیلم، لیاس سمیان مشاور وزیر و رییس موزه سینمای الجزایر از اهمیت سینمای ایران گفت و ادامه داد: خوشحالیم پس از سالها با توجه به علاقه فرهنگی دو ملت و اشتیاق مردم الجزایر به سینمای ایران، شاهد برگزاری این برنامه هستیم تا ما بتوانیم از فیلمسازان دیگر در برنامه‌های آینده استفاده کنیم.

رضا میرکریمی گفت: سینمای ایران در اروپا و آمریکای شمالی شناخته شده است ولی در کشورهای عربی که فرهنگ مشترک داریم، کمتر شناخته شده است.

وی یادآور شد: من با سینمای جدید شما چند ماه قبل در جشنواره‌ی «کارتاژ» تونس که داور بودم، آشنا شدم و اغلب فیلمسازان ما خاطره مشترکی از فیلمهای «نبرد الجزایر» ساخته جیلوپونته کرو دارند.

کمال تبریزی هم در سخنانی گفت: اولین بار است که به الجزایر آمده‌ام و امیدوارم آغازی برای روابط و تبادل فیلم برای دو کشور باشد.

در ادامه سووالات خبرنگاران مطرح شد، از جمله اینکه آیا زنان در ایران فعالیت سینمایی دارند که در پاسخ میرکریمی گفت: فیلم «خون بازی» متعلق به خانم رخشان بنی‌اعتماد است که در اینجا حضور دارد و تعداد زیادی کارگردان و بازیگر زن در سینمای ایران مشغول به کار هستند و جوایز زیادی نیز از جشنواره‌های دنیا کسب کرده‌اند.

میرکریمی هم در پاسخ به سوالی درباره‌ی وضعیت ممیزی فیلم‌های به نمایش درآمده در این هفته فیلم توضیح داد: فیلمهایی که اینجاست همه در ایران پخش شده است و این فیلمها شاید در بیش از پنجاه جشنواره بین‌المللی شرکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در ایران جمعیت بزرگی سینماگر داریم و در سال بیش از یکصد فیلم ساخته می‌شود و کلا خط قرمز در تمامی کشورها وجود دارد اما موضوع مهم چگونگی عبور از مشکلات است که در ایران این موضوع لا ینحل نیست. برخی دیپلماتهای وزارت خارجه ما می‌گویند شما از ما بیشتر سفر می‌روید و این نشان از فعالیت و حضور ما در عرصه‌های بین المللی دارد.

تبریزی در ادامه گفت: این خط قرمز مربوط به فقط ایران نیست و در کشورهای دیگر هم هست و ما هم این مشکل را داریم ولی بعد از مذاکرات و گفت وگوها حل می‌شود و برخی مواقع هم مشکلاتی هست. سینمای ایران سطحش بالا است آیا نهادهای دولتی به فیلمسازن کمک می‌کنند؟!

کارگردان «لیلی با من است» تصریح کرد: پیشرفت سینمای ایران فقط بدلیل حمایت دولت نیست بلکه مهمترین عامل توانایی استعداد و خوش فکری سینماگران ایرانی است و این استقلال فکری فیلمسازان ایرانی است که باعثپیشرفت می‌شود.

میرکریمی هم که در بخشی از نشست درباره‌ی فیلم «آرگو» مورد پرسش قرار گرفت، ادامه داد: در مجموع من فیلم «آرگو» را ضعیف دیدم چون تحریف تاریخی در آن صورت گرفته است.

از روز نوزدهم اردیبهشت فیلمهای اعلام شده در سالن سینما تک که موزه سینمای الجزایر است به نمایش در آمد.

به گزارش افکار نیوز، انتخاب فیلمها و دعوت توسط وزارت فرهنگ الجزایر انجام شده است و رایزنی فرهنگی کشورمان در الجزایر و اداره کل همکاریهای فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در حمایت از این برنامه نقش داشتند.