لزوم نظارت بر تئاتر خصوصی

به گزارش افکار نیوز،محسن حسینی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره پرداخت نشدن مطالباتش در نمایش‌هایی که سال گذشته در آنها بازی کرده است گفت: من سال گذشته در دو نمایش " راهزنان " به کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی و " تن تن و راز قصر مونداس " به کارگردانی آروند دشت‌آرای ایفای نقش کردم اما هنوز بعد از گذشت ماه‌ها نتوانسته‌ام نیمی از دستمزدم را دریافت کنم.

وی ادامه داد: به خاطر این اتفاق از این دو کارگردان گله‌مند هستم و به شورای داوری نیز در این زمینه شکایت کردم تا حقم را بگیرم. کارگردان و تهیه‌کننده " تن تن " ادعا می‌کنند که در این نمایش ضرر کرده اند در صورتی که این کار ۵۳ اجرا با سالنی پر از تماشاگر داشته است. از سوی دیگر در نمایش " راهزنان " کوشک‌جلالی در سالن اصلی نیز بازی کردم و اگر این نمایش فروش مناسبی نداشت و سالن اصلی پر نشد به بنده مربوط نمی‌شود.

حسینی متذکر شد: در هر کاری که قرار می‌شود به عنوان بازیگر حضور یابم صحبت از قرارداد تیپ می شود در حالی که مثلا یک نمایش خصوصی نباید ربطی به قرارداد تیپ داشته باشد. تازه قرارداد تیپ برای یک ماه تمرین و یک ماه اجرا است و نسبت به ۶ سال قبل هم با این وضعیت تورم تغییری نکرده است. در یک نمایش خصوصی عقد قرارداد باید به شیوه دیگری باشد. در نمایش " تن تن " ما سه ماه تمرین داشتیم و ۵۳ اجرا.

بازیگر " راه آبی ابریشم " افزود: ضرر و زیان و سود کارگردان به من بازیگر ارتباطی پیدا نمی کند. نمایش " راهزنان " از حمایت مرکز هنرهای نمایشی بهره گرفته اما هنوز دستمزد من پرداخت نشده است. این مسئله برای بازیگران کمتر شناخته‌شده و افرادی که پشت‌صحنه تئاتر مشغول کار هستند، بغرنج‌تر است. معتقدم که باید به این اعتبار کاذب رسیدگی شود. توصیه من این است که هیچکدام از هنرمندان ما بدون قرارداد در کاری حضور نیابند.

این بازیگر عرصه تئاتر با اشاره به حضور خود در نمایش " اودیپوس " در تالار ایوان شمس در سال جاری گفت: این نمایش هم با ۲۰ اجرا به کار خود پایان داد و در پایان کار تهیه‌کننده نمایش اعلام کرد باید ابتدا مبلغی که به عنوان سرمایه گذاشته بردارد و بعد از آن دستمزد عوامل و بازیگران پرداخت شود. در این نمایش تکلیف دستمزد بازیگران مشخص نیست.

حسینی درباره این معضل یادآور شد: متاسفانه برخی مدیران تولید که این روزها به بهانه تئاتر خصوصی وارد تئاتر ایران شده اند در واقع برای خودشان فرصتی برای کاسبی ایجاد کرده‌اند. بازیگران مطرحی را برای حضور در یک نمایش دعوت می‌کنند و بعد سرشان کلاه می گذارند. این نوعی تئاتر استثمارگرایانه است. چرا با افرادی مثل رضا حداد و یا همایون غنی‌زاده تا به حال کسی مشکلی پیدا نکرده است.

بازیگر نمایش " اودیپوس " با اشاره به اینکه کارگردان‌های مدنظر باید پاسخگو باشند، گفت: من نامه‌نگاری‌هایم را تا دفتر قادر آشنا و حمید شاه‌آبادی ادامه خواهم داد. مرکز هنرهای نمایشی ممکن است در پرداخت مطالبات هنرمندان دیر عمل کند اما تا به حال پول کسی را نخورده است. اما متاسفانه وضعیت بدی گریبان تئاتر خصوصی را گرفته است.

این هنرمند با سابقه عرصه تئاتر در پایان تأکید کرد: تئاتر خصوصی در ایران نیازمند نظارت است. دولت از مسئولیت خود در ازای تئاتر فرار میکند و این در حالی است که در هیچ کجای دنیا تئاتر خصوصی به صورت مجرد شکل نمیگیرد. در کشورهای دیگر دولت به تئاتر خصوصی سوبسید میدهد و اسپانسرها نیز بخشهای فرهنگی شرکتهای معتبر هستند اما در ایران این اتفاق نیفتاده است.