جزئیات برپایی جشنواره موسیقی نواحی

به گزارش افکار نیوز،نشست خبری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور مسوولان برگزاری جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

بهمن کاظمی دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی در ابتدای این نشست گفت: بیش از ۱۹ سال بود که با دفتر موسیقی وزارت ارشاد همکاری نداشتم و پذیرش دبیری این دوره از جشنواره اتفاق غیرمنتظره‌ای بود بنابراین نمی‌توانم آنطورکه باید در سیاست‌های کلی جشنواره تغییراتی ایجاد کنم.

وی ادامه داد: آنچه برای ما در ستاد برگزاری جشنواره بیش از هر عنصر دیگری دارای اهمیت است مدنظر قراردادن کیفیت بدون در نظر گرفتن کمیت‌هاست که امیدوارم در این دوره از جشنواره بتوانیم در معرفی هرچه بهتر اصالت موسیقی نواحی ایران تلاش‌هایی را انجام دهیم. ضمن اینکه نمی‌توان منکر تلاش‌های دبیران دوره‌های گذشته برای معرفی موسیقی نواحی ایران و همچنین گروه‌های شرکت‌کننده بود.

سابقه جشنواره موسیقی نواحی جایی ثبت نشده است


دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما تمام گروه‌هایی که در ۷ دوره گذشته حضور داشتند را شناسایی کردیم و اتفاقا بعد از اعلام فراخوان از بسیاری از آنها برای شرکت در جشنواره دعوت کردیم اما یکی از اساسی ترین مشکلات ما است که نتیجه دوره‌های قبلی جشنواره هیچگاه به صورت مکتوب در جایی ثبت نشده و همین محدودیت موجب مشکلات دیگری می شود که باعثمهجور بودن موسیقی نواحی و توجه بیشتر عموم به آن می شود.

کاظمی تاکیدکرد: توجه به رسالت های موسیقی ایرانی و ارتباط علمی با دانشگاه‌ها و دانشجویان فعال حوزه موسیقی در کنار برگزاری نشست‌های تخصصی از جمله اهداف مهم ما در برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی است که سعی داریم به وسیله آن به صورت علمی تعامل خوبی بین هنرمندان و پژوهشگران ایجاد کنیم. به معنای دقیق‌تر آنچه برای ما دارای اهمیت است توجه به مدیریت نتیجه‌گرا با در نظر گرفتن کیفیت‌ها در موسیقی نواحی است.

آثار جشنواره ضبط استودیویی می‌شوند


این پژوهشگر موسیقی نواحی تصریح کرد: ما در این دوره از جشنواره سعی خواهیم کرد از اغلب آثار ضبط استودیویی نیز داشته باشیم که بتوانیم در آینده از آنها استفاده بهتری کنیم ضمن اینکه در جشنواره هشتم تلاش شده تا گونه های کمتر توجه‌شده موسیقی نواحی از جمله موسیقی عرب در یک زمان محدود به علاقه مندان موسیقی نواحی معرفی شود. البته بر این باور هم هستیم که در یک زمان محدود جشنواره‌ای نمی‌توان کارهای بزرگی انجام داد چراکه کار جشنواره ترمیم کردن مشکلات بنیادین نیست.

وی درباره عدم حضور محمدرضا درویشی به عنوان دبیر در جشنواره امسال گفت: تمایلی ندارم که به حوزه ای که ارتباط چندانی با من ندارد وارد شوم؛ چراکه مسائل مربوط به انتخاب آقای درویشی از سوی مدیر سابق دفتر موسیقی و مشکلاتی که پیرامون این موضوع به وجود آمد در حیطه وظایف من نیست و بهتر است آقای پاشایی در این حوزه اظهار نظر کند. این در حالی است که من برای پذیرش دبیری جشنواره در ابتدا با سردی پاسخگوی پیشنهاد دوستان بودم چرا که من اصولا چهره جشنواره ای نیستم و تمایلی هم ندارم که حتما باید مسوولیتی را بپذیرم به همین جهت ترجیح می‌دهم وارد این حاشیه‌ای نشوم.

کاظمی در ادامه این نشست خبری به نحوه کم‌هزینه‌های پرداختی به گروه‌های شرکت‌کننده هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دوره‌های گذشته آنچه برای تجلیل یا دستمزد هنرمندان و گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره صورت می‌گرفت مبلغ بسیار اندک و ناچیزی برای تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب بود که این شان و شخصیت هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی نواحی نیست به همین جهت در جشنواره امسال سعی کردیم با کاستن از تعداد هنرمندان گروه‌های شرکت‌کننده هزینه‌های بیشتری را به گروه‌های شرکت کننده اختصاص دهیم.

جشنواره موسیقی نواحی فصلی شود


وی گفت: موسیقی نواحی کشورما دارای تنوع و گونه های متفاوت و غنی است که می تواند بیش از اینها مورد توجه قرارگیرد بنابراین پیشنهاد می کنم به دلایل غنای موضوعی موسیقی نواحی جشنواره موسیقی نواحی به صورت فصلی و در هر فصل در یک منطقه خاص برگزار شود که بتواند تاثیرات بیشتری نیز داشته باشد.

هادی منتظری دبیر علمی هشتمین جشنواره موسیقی نواحی هم در این نشست گفت: هیات انتخاب متشکل از من، هنگامه اخوان و هوشنگ جاوید به دلیل کمبود وقتی که داشتیم بیش از یک هزار و ۲۱۱ اثر را مورد بررسی قرار دادیم ضمن اینکه تمام تلاش ما این بود که به دنبال موسیقی های دست نخورده نواحی ایران باشیم چرا که در این سالها معضلی گریبان گیر موسیقی نواحی ما شده و آن استفاده از پرده‌ها و نوآوری‌های بیهوده‌ای است که به شدت می تواند برای معرفی علمی این گونه موسیقی آسیب‌رسان باشد.

این هنرمند ادامه داد: خوشبختانه در انتخاب آثار این دوره از جشنواره هیچ گونه مسامحه و مصالحه ای صورت نگرفته است و ما تلاش کردیم که آثار در عادلانه ترین شکل ممکن در جشنواره حضور داشته باشند کما اینکه بعد از انتخاب آثار هم تماس هایی با ما گرفته می شد که چرا به فلان آثار اجازه شرکت داده نشده است.

" حماسه بومی " در جشنواره رقم می‌خورد

وی افزود: به مناسب نامگذاری سال ۹۲ به نام " سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی " عنوانی را به جشنواره این دوره هم اضافه کرده ایم که با نام " حماسه بومی " در این دوره از جشنواره میزبان گروههای مختلف شرکت کننده خواهد بود.

محسن رفیعی دبیر اجرایی جشنواره نیز در تشریح فعالیتهای دبیرخانه این دوره گفت: اولین قدمی که در جشنواره هشتم برداشته شد تشکیل شورای سیاستگذاری بود که براساس آن آیین نامه جشنواره تدوین و جرح و تعدیل هایی صورت گرفت که نتیجه آن اضافه کردن چند بخش به بخش های اصلی جشنواره از جمله بخش جنبی، بخش انفرادی، پیشکسوتان و بخش آوای رهپویان بود.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره موسیقی نواحی افزود: در بخش پیشکسوتان جشنواره امسال تلاش کردیم از ۹ هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی که تا به امروز مغفول واقع شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند تجلیل و قدردانی کنیم ضمن اینکه در تالار رودکی هم میزبان هنرنمایی این هنرمندان به صورت ویژه خواهیم بود. در بخش " آوای رهپویان " جشنواره نیز که اختصاص به هنرمندان زیر ۱۸سال دارد گروه‌های زیر ۱۸ سال فعال در حوزه موسیقی نواحی از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت در شهر کرمان برنامه های متنوعی را در کنار گروه‌های دیگر اجرا می کنند.

وی گفت: ما در تهران شاهد حضور ۳۱ گروه در قالب اجراهای گروه نوازی، مقام نوازی و تک نوازی هستیم که آثار خود را از ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت با هدف اجرا و بررسی روایات حماسی در موسیقی نواحی در تالارهای وحدت، رودکی و تالار سوره حوزه هنری ارائه می کنند. البته سه گروه موسیقی با معرفی از سوی دبیرخانه برای اجرا در کرمان حضور خواهند داشت. این در حالی است که آثاری از ۲۱ استان در جشنواره حضور خواهند داشت که از میان سهم استان های کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان از بقیه استان ها بیشتر است.

برنامه اجراهای جشنواره

رفیعی ادامه داد: ما ۱۴ نوبت اجرا در شهر تهران خواهیم داشت که بر این اساس گروه‌های شرکت کننده روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ساعت های ۱۸ تا ۲۰ و ۲۱ تا ۲۳ در تالار وحدت، روزهای ۲۹،۳۰ و ۳۱ ساعت ۱۶ در تالار رودکی و روزهای ۲۹،۳۰ و ۳۱ ساعت ۱۸ تا ۲۰ در تالار سوره حوزه هنری میزبان علاقه مندان موسیقی نواحی خواهند بود. مراسم افتتاحیه نیز روز ۲۹ اردیبهشت در کرمان و مراسم اختتامیه ۳۱ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در پایان جشنواره به تمامی هنرمندان شرکت‌کننده گواهینامه حضور اعطا می شود به بخش بزرگداشت هشتمین جشنواره موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: سید خیال یادگاری از کرمانشاه، رسول زنگ شاهی از سیستان و بلوچستان، شیخ مراد از ترکمن صحرا، زرگانی هنرمند موسیقی نواحی عرب، حسن اسکندری از آذربایجان، سهراب محمدی از خراسان شمالی، علی اشرفی از بوشهر و سید قدمیار حسینی هنرمندان پیشکسوتی هستند که مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی از آنها تقدیر می‌شود.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره موسیقی نواحی درباره حذف بخش بین المللی جشنواره هم خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از علی معلم دامغانی، حمیدشاه آبادی، علیرضا پاشایی، هادی منتظری، بهمن کاظمی و من با توجه به کمبود وقت و بودجه این جشنواره و وضعیت پیش رو به این نتیجه رسید که در جشنواره امسال میزبان آثار موسیقی نواحی جغرافیای ایران باشیم و مهمانی از کشورهای دیگری نداشته باشیم چرا که بودجه و وقت مهم ترین مشکل ما در این زمینه بود.

رفیعی در بخش پایانی صحبتهای خود از تعامل دبیرخانه جشنواره با مرکز موسیقی حوزه هنری در ضبط اجراهای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این تعامل با همکاری و مساعدت پیروز ارجمند به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و دبیرخانه جشنواره صورت گرفته و به زودی مراحل اجرایی آن آغاز می شود که امیدوارم بعد از پایان دوره نیز استمرار داشته باشد.