پاپ در چه مسیری گام برمی‌دارد

به گزارش افکار نیوز،روز گذشته پاپ فرانسیس اول در اقدامی ۸۰۰ مسیحی کشته شده به دست سربازان عثمانی را قدیس اعلام کرد.

پاپ فرانسیس اول این ۸۰۰ نفر که موسوم به «شهدای اوترانتو» هستند را به این دلیل لقب «قدیس» داده است که «در سال ۱۸۴۰ پس از ورود عثمانی‌ها حاضر به گرویدن به اسلام نشدند و گردن آنها زده شد»

بنابر این گزارش، «اوترانتو» یکی از شهرهای جنوبی ایتالیا است که نیروهای «محمد فاتح» در سال ۱۸۴۰ وارد آن شدند و گفته شده این ۸۰۰ نفر در ژوئن ۱۴۸۱ کشته شدند.

از سال ۱۴۸۵ تاکنون سالگرد این اقدام در واتیکان مورد توجه قرار می‌گیرد و نهایتا روز گذشته پاپ فرانسیس این افراد را قدیس اعلام کرد.

اعلام لقب «قدیس» برای این ۸۰۰ نفر آن هم در یک روز، با توجه به مشکلات تاریخی در روابط ترکیه و واتیکان به‌ویژه در دوران لائیک‌ها که به بسته شدن مراکز کلیسای شرق در این کشور منجر شد از یک طرف و از طرف دیگر نسبت‌های ناروای پاپ بندیکت شانزدهم به مسلمانان مبنی بر در امان نبودن مسیحیان در کشورهای اسلامی می‌تواند اقدام دیروز دستگاه پاپی را دارای رنگ و بوهای سیاسی جلوه دهد.

در این بین سوال این است که آیا احیای اتفاقی مربوط به قرن ۱۵ میلادی(۵ قرن پیش) نشان دهنده حرکت پاپ جدید در مسیر پاپ سابق است؟ و آیا اقدام دیروز وی می‌تواند هشداری از سوی واتیکان به مسلمانان قلمداد شود؟

آیا پاپ فرانسیس اول با این اقدام عملا نشان داده است که برخی تحلیل‌ها مبنی بر نزدیکی وی با یهودیان و حتی صهیونیست‌ها درست و صحیح است؟

به‌ویژه آنکه اماره‌هایی در این بین وجود دارد از جمله دوستی عمیق او با خاخام جامعه یهودیان آرژانتین، نخستین پیام او به خاخام ارشد یهودیان رم و دیدار ویژه چند وقت پیش او با «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی.

و سوال نهایی و مهم این است که همه این نشانه‌ها در کنار اقدام دیروز واتیکان امیدها برای حرکت واتیکان در مسیر همگرایی دینی بین اسلام و مسیحیت را به یاس مبدل می‌کند؟

هر چند باید منتظر بود چراکه چندی پیش احمد الطیب، شیخ الازهر در گفتوگو با شبکه اسکای نیوز گفته بود: امیدواریم پلهای بین الازهر و واتیکان دوباره ایجاد شود و معتقدم که تلاشهای جدی و خوبی از سوی واتیکان برای پاسخ به ما در جریان است و امیدواریم آبها در مسیر واقعی جریان یابد و تنها شرط ما عبور از آن چیزی است که رهبران سابق واتیکان از آن سخن گفتند.