دیدار " جوان و زیبا " با پلیس خشن آمریکا و مکزیکی‌ها

به گزارش افکارنیوز، شصت و ششمین دوره از جشنواره فیلم کن دیروز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه دومین روز خود را پشت سر گذاشت. این جشنواره در دومین روز خود میزبان فیلم‌های مهمی از کارگردان‌های مطرح جهان بود و البته امروز ۱۷ می برای ایرانی‌ها نیز روز مهمی است زیرا فیلم " گذشته " اصغر فرهادی به نمایش درخواهد آمد.

با هم مروری داریم بر مهم ترین فیلم‌های روز گذشته این رویداد سینمایی:

فیلم " ایستگاه فروتویت " یک درام مبتنی بر رویدادی واقعی که برنده جایزه جشنواره ساندنس هم شده و درباره کشتن مردی جوان توسط پلیس در سال ۲۰۰۹ است، از فیلم های مهمی بود که دیروز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای ساخته ریان کوگلر کارگردان آمریکایی است و ملانی دیاز، مایکل بی جوردن و امتاویا اسپنسر در آن بازی کرده اند.

و اما منتقد گاردین، فیلم " حلقه بلینگ " را فیلمی احساساتی و اتمسفریک از سوفیا کاپولا خواند که با تصویر کردن عده‌ای جوان دزد که افراد مشهور هالیوودی را مورد هدف قرار می دهند لذتی غیرمنتظره خلق کرده است.

سوفیا کاپولا کارگردانی است که با نمایش‌هایش از دخترهای کوچک پولدار و معروف تا به حال افراد زیادی را سردرگم و ناراحت کرده است. اما فیلم جدیدش که دیروز در کن پخش شد سورپرایزی جالب بود. چیزی در نگرش جدید و بی طرفانه او دیده می شود که خیلی مناسب و تاثیرگذار است. این نگرش به او اجازه می دهد تا به داستان و شخصیت های آن کاملا نزدیک شود.

این فیلم بر اساس یک پدیده واقعی شکل گرفته است همان " حلقه بلینگ " معروف. گروهی از دزدهای نوجوان که فقط از خانه های افراد معروف هالیوود دزدی می کنند. آنها با چک کردن اینترنت، نقشه های گوگل و چک کردن پست های جدید فیس بوک و توییتر افراد مشهور متوجه می شدند که کدام یک از آنها بیرون شهر هستند و کدامشان آنقدر بی فکر هستند که خانه هایشان را بدون امنیت کافی رها کنند.

تمام اینها رسما معنی‌اش این شد که خانه پاریس هیلتون چندین و چند بار مورد سرقت قرار گرفت.

این گروه که بالاخره در تعدادی از سرقت هایشان موفق شدند لباس و جواهراتی به ارزش چندین میلیون دلار سرقت کنند، سرانجام در سال ۲۰۰۹ دستگیر شدند. اما هدف اصلی آنها بت‌سازی از ستاره های هالیوود بود و کاپولا در فیلمش نشان می دهد افرادی مانند لیندزی لوهان خودشان هم متهم به دزدی هستند.

نکته جالب این است که اما واتسون که خود یکی از ستاره های مشهور هالیوود است نقش یکی از دزدها را بازی می کند و البته ستاره های دیگری مانند کیرستن دانست و پاریس هیلتون نقش خودشان را بازی می‌کنند. این حرکت تا حدودی خودآگاهانه است اما به طرز جالبی تفاوت بین حقیقت و داستان سازی را از بین می برد.

فیلم " جوان و زیبا " ساخته فرانسوا اوزون در سال ۲۰۱۳ در فرانسه در زمان ۹۵ دقیقه ساخته شده و یک درام با بازی شارلوت رمپلینگ، فردریک پیرو، مارین واکت محسوب می‌شود.

این فیلم داستان مطالعه یک سال از زندگی یک دختر ۱۷ ساله فرانسوی را روایت می‌کند.

فیلم جدید فرنسوا اوزان فانتزی ای تجملی از زندگی یک دختر فرانسوی است. این فیلمی است بسیار خوش ساخت و با بازی های بسیار قوی از سوی بازیگرانش یعنی ژرالدین پایهاس و فردریک پیرو به عنوان زوجی میان سال و مارین واکت جوان در نقش ایزابل، دختر ۱۷ ساله آنها که در حال تجربه تغییرات احساسی است و البته بازی جالب فانتین راوا در نقش برادر کوچکتر ایزابل که کاملا با اراده ظاهر می شود و احتمالا نمایش داستانی تغییرات خود اوزان در دوران کودکی است.

ما برای اولین بار ایزابل را در خانه ساحلی خانواده اش با برادر، مادر و پدرخوانده و دوستانش می‌بینیم. اتفاقات داستان ما را به سمت بحرانی روحی و ملودراماتیک می‌برند و البته راه‌حلی ناموس برای از بین بردن آن. با وجود تمام مشکلات و بحران‌های روحی ایزابل در عین حال در کلاس درس در حال مطالعه ادبیات است و در بحث‌های کلاسی درباره اشعار معروف شرکت می کند. این فیلم، از نظر تضاد، بسیار جدی است.

" هلی " دیگر فیلمی است که در روز دوم جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم هم تولید ۲۰۱۳ است که در مدت زمان ۱۰۵ دقیقه در مکزیک ساخته شده است. این درام سینمایی را آمات اسکالانته ساخته است.

ممکن است بعضی مواقع تماشا کردن اتهام نامه آمات اسکالانته درباره مکزیک امروزی بسیار سخت باشد اما حقیقت دهشتناکش خواستار توجه مخاطب است.

انسان نمی تواند فقط با زرق و برق و تجملات زندگی کند، و جشنواره کن هم این را می داند. برای همین بعد از پخش فیلم مجلل اول شب یعنی " گتسبی بزرگ " برنامه ریزان جشنواره چیز دیگری برای تماشاگران در نظر داشتند، سبک موج جدید مکزیکی: خام، باجرات و خشن.

هلی حدود ۲۰ سال دارد و با همسر، فرزند، پدر و خواهر ۱۲ ساله اش استلا زندگی می کند. این را زمانی متوجه می شویم که یک مامور سرشماری در خانه اش می آید. بتو یک سرباز ۱۷ ساله کمی کوکایین دزدیده و آن را روی سقف خانه هلی زیر مخزن آب پنهان کرده است. در ادامه اتفاقاتی توضیح داده می شود که در ابتدای فیلم مشاهده کردیم(یک مرد ربوده شده که از پلی به دار آویخته شده). تعدادی پسربچه که حوصله شان سر رفته روی کاناپه نشسته اند و در حال بازی کردن هستند.

آیا در این شهر عدالت رعایت می شود؟ حتی ساده ترین و با احساس ترین قانونگذار در فیلم " هلی " هم چیزی برای خودش می خواهد. آمات اسکالانته تصویری اتهام برانگیز از مکزیک امروزی درست کرده و فساد سازمانی و خشونت های بومی اش را به تصویر کشیده است.

گزارش از مازیار معتمدی