افتخار شعر ترکمن کیست؟

به گزارش افکارنیوز،«مختومقلی فراغی» برای ترکمن‌ها همچون «سعدی» و «فردوسی» برای ما ایرانیان و برای روس‏‌ها همچون «پوشکین»، «داستایوسکی» و سایر مفاخر ادبی مهم می‏‌باشد و آن شاعر که آوازه‏‌اش مرزهای کشورها را در نوردیده به سنبل ادبیات کلاسیک ترکمن تبدیل شده‏ و در ترکمنستان کسی نیست که قطعاتی از اشعار وی را از حفظ نباشد.

مختومقلی فراغی نقش ارزنده‏‌ای در شکل‌گیری سبکی منحصر به فرد در ادبیات کلاسیک ترکمنستان داشته‏ است.

مطالب غنی توأم با فهم و سادگی که اشعارش عرفانی همراه با مضامین اجتماعی و دینی این شاعر دارا می‌باش، د باعثشده‏ که با گذشت بیش از ۲۰۰ سال از زمان آن عارف بزرگ مشرق زمین، هنوز هم نام وی در نزد مردم ترکمنستان به روشنی یاد شود.

دانشگاه مختومقلی، پژوهشکده زبان و ادبیات ترکمن وابسته به آکادمی علوم، پارک ملی و شاهراه مختومقلی در «عشق‏‌آباد»، مناطق مسکونی مختومقلی، نشان و جایزه دولتی مختومقلی و غیره که به افتخار وی نامگذاری شده‏ است، اماکن و عناوینی معروف در کشور ترکمنستان هستند.

فراغی از فرهنگ اسلامی و فرهنگ غنی مشرق زمین در شعرهای خود استفاده کرد و توانست تمامی مفاهیم و فلسفه اسلام را به زبان معاصر ترکمنی بیان کند.

مختومقلی فراغی به دلیل تسلط به مفاهیم قرآنی توانست با زبانی ساده همراه با تشریح این مفاهیم در اشعار خود، به عمق وجود مخاطب نفوذ کند و عشق و ارادت به نبی اکرم(ص) و خاندان نبوت از دیگر ویژگی‌های مختومقلی فراغی می‌باشد.

این مسئله در حالی است که هم‌اکنون نیز در مساجد جامع عشق‏‌آباد خطیبان نماز جمعه در سخنرانی‌ها و خطبه‌های خود اشعار مختومقلی را قرائت کرده و آن را تفسیر می‏‌کنند.

مختومقلی در جامعه ترکمنستان به عنوان شاعری مردمی شناخته می‏‌شود که همواره از وحدت بین قبیله‏‌های ترکمن سخن گفته است.

مختومقلی فراغی کیست؟


مختومقلی فراغی یکی از بزرگ‌ترین سرایندگان و سخنوران ترکمن، ایرانی تبار است که در روستای آق‌توقای شهرستان گنبدکاووس متولد شد.

درباره تاریخ تولد این شاعر ترکمن، نظر قطعی واحدی وجود ندارد، اما اکثر محققان و کارشناسان، با استناد به شواهد و مدارک موجود، سال ۱۱۱۲ هجری شمسی را تاریخ ولادت می‌دانند. وی زبان‌های فارسی و عربی را نزد پدر خود «دولت‌محمد آزادی» که از شخصیت‌های برجسته عصر خود در علوم اسلامی بود، فرا گرفت.

فراغی بعدها سفرهای زیادی به خارج از ایران، از جمله بخارا، خیوه، افغانستان و هندوستان کرد و به یکی از مهمترین شخصیت‌های فرهنگی ترکمن تبدیل شد و دیوان سروده‌های زیبای او به فارسی و انگلیسی و چند زبان دیگر نیز ترجمه شده است.

تاریخ وفات این شاعر عارف مسلک نیز همانند ولادتش، به طور دقیق مشخصی نیست، به طوری که برخی محققان، وفات وی را در ۱۱۶۹، برخی درگذشت وی را ۱۱۷۶ و برخی دیگر وفاتش را در ۱۱۹۸ شمسی اعلام کرده‌اند و آرامگاه وی نیز در روستای آق‌توقای در ۴۰ کیلومتری غرب شهر مراوه‌تپه در استان گلستان در جوار آرامگاه پدرش واقع است.

کارشناسان معتقدند که بزرگداشت شخصیتهای فرهنگی برجستهای مانند مختومقلی فراغی، میتواند نقش موثری در تقویت مناسبات فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن تقویت همکاریهای سیاسی و اقتصادی ایران و ترکمنستان داشته باشد.