" فصل تامل " به موزه هنرهای معاصر تهران می‌رود

به گزارش افکارنیوز،نشست خبری نمایشگاه " فصل تامل " که مروری بر آثار خلق شده هنرمندان حوزه هنری در سه سال اخیر است با حضور احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و مرتضی گودرزی دیباج، مدیر مرکز امور تجسمی حوزه هنری و دبیر نمایشگاه صبح امروز، ۲۹ اردیبهشت در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

آقایی در ابتدای این نشست گفت: موزه هنرهای معاصر تهران همیشه برنامه‌ها و مجموعه‌های جریان‌ساز در هنر کشور را رصد کرده و مایل بوده و هست که از این جریان‌ها نمایشگاه برپا کند.

وی ادامه داد: مجموعه حاضر مجموعه مهمی برای حوزه هنری و مرکز امور تجسمی این نهاد و همچنین برای هنر کشور است. حوزه هنری به حق بعد از انقلاب سهم مهمی در جریان‌سازی هنر متعهد و دینی داشته است.

وی افزود: پر بیراه نیست که بگوییم هنر انقلاب مدیون حوزه هنری است و بزرگانی در این فضا کار کرده و رشد نمودند که نقش بسزایی در رشد هنر انقلابی و دینی داشته‌اند.

آقایی با اظهار تاسف از اینکه هنر دینی و انقلابی در برخی محافل هنری خوب تلقی نمی‌شود، نمایشگاه " فصل تامل " را سندی بر این دانست که هنر انقلاب و هنر دینی بتواند علاوه بر کمیت، کیفیت نیز داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال اینکه چرا موزه هنرهای معاصر که همیشه به نمایش آثار موزه‌ای و فاخر اختصاص داشت تبدیل به یک گالری برای نمایش آثار هنری شده است، گفت: برخی مناسبت‌ها هست که ما ملزم به برپایی نمایشگاه‌هایی برای آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی برنامه‌های موزه در اختیار من نیست، خود و موزه هنرهای معاصر تهران را موظف به اطاعت از دستورات افراد بالادستی خود دانست.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران البته نمایشگاه " فصل تامل " را نمایشگاهی خوب و قابل تامل ذکر کرد.

در ادامه مرتضی گودرزی‌دیباج گفت: وقتی ما روند پیشرفت یک مجموعه را مدنظر می‌گیریم به ارزش‌گذاری‌هایی مانند کیفیت و کمیت می‌پردازیم که مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در هر دو بخش موفق بوده است.

وی به تعامل همیشگی مرکز مورد مدیریتش با موزه هنرهای معاصر تهران اشاره و بیان کرد: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری قدیمی‌ترین واحد حوزه هنری است که عده ای از هنرمندان از چند ماه قبل از انقلاب دور هم جمع شده و سپس این مرکز را درست کردند.

این پژوهشگر ادامه داد: این مرکز نمونه بارز مرکزی برای تولید، عرضه و نمونه‌سازی در هنر ایران است که مبتنی بر فرهنگ دینی و ارزش‌ها اثر آماده می‌کند. می‌توان اینگونه گفت که هنرمندان ما آنچه که سرلوحه کار خود قرار داده‌اند هنری متعهد به جامعه و مردم و ارزش‌های دینی است.

گودرزی‌دیباج در مورد نمایشگاه " فصل تامل " گفت: ما در شش گروه کاریکاتور، نقاشی، گرافیک، تذهیب و نگارگری، مجسمه‌سازی و خوشنویسی ۳۷۲ اثر را در موزه هنرهای معاصر تهران روی دیوار خواهیم برد.

وی افزود: اهمیت این نمایشگاه نه به کمیت آن بلکه به کیفیت آن است. در این نمایشگاه رویکردی مضمونی و مفهومی مورد نظر ماست. در مراسم افتتاحیه تجلیل از دو پیشکسوت هنر در حوزه هنری را داریم که امیدواریم این تجلیل‌ها ادامه یابد.

دبیر نمایشگاه در پاسخ به سوال در مورد اینکه چرا نام این نمایشگاه را " فصل تامل " گذاشته‌اید، توضیح داد: فصل تامل محلی است برای ما و مخاطبان ما که در هنرهای دینی و انقلابی تامل کنند و ببینیم و ببینند که با محور قرار دادن دین می‌توان چه آثار هنری فاخری خلق کرد.

وی در مورد هنرمندان حاضر در این نمایشگاه گفت: هنرمندانی چون محمد حسین نیرومند، مسعود شجاعی طباطبایی، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، احمد قلی‌زاده، علی وزیریان، ایرج اسکندری، غلامعلی طاهری، مسعود نجابتی، احمد خلیلی، نادر قشقایی و … اثر دارند که آثار آنها صرفا برای این نمایشگاه خلق نشده بلکه آثاری است که در این چند سال اخیر درست کرده‌اند.

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در مورد زمانبندی نمایشگاه " فصل تامل " توضیح داد: نمایشگاه از ششم خرداد به مدت یکماه در موزه هنرهای معاصر و همزمان با آن در نگارخانه‌های ابوالفضل عالی و گالری شماره یک خانه عکاسان حوزه هنری برپا خواهد شد.

وی در مورد تعداد آثار گفت: در بخش نقاشی ۶۷ اثر، در خوشنویسی ۱۰۰ اثر، نگارگری ۱۵ اثر، پوستر ۷۰ اثر، کاریکاتور ۱۰۰ اثر و حجم و مجسمه ۲۶ اثر به موزه خواهد رفت.

گودرزی دیباج در پایان از مدیران موسسه صبا به صورت تلویحی گلایه و انتقاد کرد که دست یاری آنها را نفشردهاند.