بزرگان موسیقی نواحی در تهران نواختند

به گزارش افکارنیوز،تالار رودکی عصر دیروز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در حالیکه مسوولان اجرایی جشنواره همچنان مشغول نصب دکور صحنه بودند، میزبان استاد شیخ مراد و حمید رژیم از شهرستان گنبد بود که به اجرای چند قطعه با ترجمه فارسی " بدان "، " دختر "، " آزارم نده " در گونه موسیقی مقامی ترکمن پرداختند.

رسول زنگشاهی از استادان موسیقی مقامی استان سیستان و بلوچستان هم که تاکنون اجراهای متعددی در داخل و خارج از کشور داشته با ساز تخصصی قیچک که متعلق به پدربزرگ خود بود همراه با فرزندش قطعات " گلستان "، " برائویی "، " سورکری " و " سیمرغ " را اجرا کرد.

استاد سید خیال یادگاری مقام‌دان و تنبورنواز حوزه موسیقی مقامی کرمانشاه هم با وجود کهولت سن روی صحنه ظاهر شد و با کمک یکی از شاگردانش قطعات " مجنونی " و " علی علی " را اجرا کرد. اجرای این استاد موسیقی مقامی کرمانشاه در حالی انجام گرفت که وی به گمان اینکه قرار است در این مراسم از او تقدیر شود ساز خود را همراه نداشت و از ساز دیگری برای اجرا استفاده کرد.

البته این هنرمند در بخش‌هایی از کنسرت با زبان کردی با تماشاگران صحبت می‌کرد که با وجود درخواست تعدادی از تماشاگران برای ترجمه گفته‌های وی، از این کار امتناع کرد.

قرار بود گروه " شاهنامه‌خوانی کردی " به سرپرستی شاپور کمالی نیز در بخش اول برنامه‌های تالار رودکی اجرای برنامه داشته باشند که به دلیل نرسیدن گروه از شهرستان این اجرا لغو شد. البته این گروه بعد از اینکه به تهران رسید با تغییر در جدول برنامه، در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

تالار وحدت نیز در بخش اول اجرای برنامه‌ها میزبان گروه عاشیق حسن اسکندری مقام‌دان موسیقی آذربایجان بود. وی در این برنامه بخش هایی از منظومه " کوراغلو " و مقام " چیچکی " با شعر حیدر بابا را برای مخاطبانش اجرا کرد. عاشیق اسکندری همراه با اجرای بخش آوازی در این قطعات، ساز قوپوز نیز می‌نواخت و دو نوازنده دیگر با سازهای بالابان و دایره او را همراهی می کردند.

گروه " هی را " به سرپرستی فرشاد الوندی از کرمانشاه هم بعد از اجرای گروه آذربایجان بخش‌هایی از موسیقی و سوگواره‌های کردهای منطقه کرمانشاه را اجرا کردند. این اجرا برگرفته از موسیقی " هوره " مردم کردزبان کشورمان به حساب می‌آمد که معمولا به صورت دو نفره یا دو گروه چند نفر اجرا می شود.

در بخش سوم اولین گروه از اجراهای تالار وحدت، گروه موسیقی دو نفره " قشقایی " با حضور حسین کریم‌نژاد نوازنده کرنا و یوسف‌ نوازی نوازنده نقاره برنامه خود را اجرا کردند. این نوازندگان قشقایی در این برنامه " سحر آوازی " یا همان آواز سحری و " جنگ نامه " و " چوب بازی " را برای مخاطبان اجرا کردند. البته قرار بود بعد از اجرای این گروه ابوسعد زرگانی تکنوازی رباب الشاعر داشته باشد که به دلیل نرسیدن به اجرا، گروه شاهنامه کردی به سرپرستی شاپور کمالی برنامه خود را اجرا کر د.

گروه " ساحل " دلنوازان بلوچستان به سرپرستی محمداسحاق بلوچ‌نسب هم آغازگر اجرای دوم گروه‌های موسیقی مقامی تالار وحدت بودند که این اجرا به دلیل اجرای قطعات جدیدی از این گروه موسیقی مقامی با استقبال مواجه شد.

گروه غلامحسین جمشیدی از نوازندگان موسیقی مقامی شهرستان ابرکوه استان یزد نیز در این برنامه دو قطعه حماسی و بهاریه ویژه منطقه ابرکوه را اجرا کردند. در این اجرا سهراب فلاح و میلاد جمشیدی به عنوان نوازنده کرنا و نقاره جمشیدی را همراهی می کردند. البته اجرای یک قطعه موسیقایی که علاقه مندان موسیقی پیش از این آهنگ آن را در مجموعه تلویزیونی " روزی روزگاری " شنیده بودند از قطعات خوب این اجرا بود.

استاد سهراب محمدی دوتارنواز شمال خراسان هم در این برنامه قطعات " جعفرقلی " و " الله مرم " را با تکنوازی دوتار اجرا کرد. این دو قطعه هر یک در منقبت حضرت علی(ع) برای مخاطبان ارائه شد.

گروه " غمخواران جام " به سرپرستی پیمان غمخوار احمدی از شهرستان تربت جام نیز پایان‌بخش اجراهای برنامه‌های روز اول جشنواره موسیقی نواحی در تالار وحدت بودند. اجرای تکنوازی دوتار شرق خراسان رضوی، تکنوازی و جمع خوانی در مقام الله و خوانش چهاربیتی های محلی با نوازندگی پیمان غمخوار احمدی و خوانندگی رسول صوفی برنامه های اجرا شده این گروه را تشکیل می داد.

در حاشیه چه گذشت

در اجراهای روز اول هشتمین جشنواره موسیقی نواحی حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد، بهمن کاظمی دبیر جشنواره از مهمانان ویژه بودند. ضمن اینکه در مبادی ورودی تالار رودکی جدول جشنواره هنوز بین علاقه مندان توزیع نشده بود.

با وجود اجرای قابل قبول گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره اما دانشجویان و پژوهشگران موسیقی استقبال قابل توجهی از برنامه ها در تالارهای رودکی و وحدت نداشتند به طوریکه که فقط چند ردیف ردیف از صندلی تالارها میزبان حضور تماشاگران بود.

حضور مجریان رادیو و تلویزیون برای معرفی قطعات و هنرمندان گروه‌های شرکت‌کننده از دیگر نکاتی بود که در اولین روز از برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی وجود داشت.

اطلاع رسانی نامناسب و تبلیغات کم باعث شده بود که روز اول جشنواره در فضایی سرد و بی روح میزبان علاقه مندان موسیقی مقامی باشد.