آغاز جشنواره فیلم مستند اسماعیلیه

به گزارش افکارنیوز،شانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه و مستند اسماعیلیه مصر سه‌شنبه آینده(۴ ژوئن ۱۴ خرداد) با حضور ۶۹ فیلم از ۱۶ کشور آغاز به کار می‌کند.

بنابر این گزارش کمال عبدالعزیز رئیس این جشنواره و رئیس «مرکز ملی سینما و فیلمنامه مصر» افزود: ۲۰ فیلم کوتاه داستانی، ۱۱ فیلم انیمیشن، ۱۱ فیلم بلند مستند، ۱۳ فیلم مستند کوتاه، ۴ فیلم مستند موسیقی و ۵ فیلم مصری در این جشنواره حضور دارند.

در همین حال از مهمترین فیلم‌های حاضر در این جشنواره فیلم مصری «در جست‌وجوی شن و نفت» ساخته «وائل عمر» است که به هفته‌های پایانی خانواده پادشاهی مصر قبل از انقلاب ۱۹۵۲ می‌پردازد.

دیگر فیلم مطرح در این جشنواره، فیلم انگلیسی «نصاب» به کارگردانی «بارت لایتون» است که به زندگی خانواده‌ای آمریکایی می‌پردازد و پیش از این جایزه بهترین کارگردانی بفتا را از آن خود کرده است.

مستند «یهودیان مصر» ساخته «امیر رمسیس» که روایت ۱۲ یهودی مصری است که در نیمه دوم دهه ۵۰ میلادی مجبور به ترک مصر شده و در فرانسه زندگی می‌کنند، از دیگر فیلم‌های مطرح این جشنواره است.

در کنار این فیلم‌ها از ایران نیز فیلم مستند «مشتی اسماعیل» حضور دارد که پیش از این در ۲۰ تندیس از جشنواره‌های داخلی و خارجی از جمله سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر، جایزه ویژه هیئت داوران دومین جشنواره مردمی فیلم عمار و جایزه طلایی هشتمین دوره جشنواره مستند الجزیره را دریافت کرده است.

فیلمهای مدینه فضایی از ایتالیا، فعل کشتن از دانمارک، فیلم آمریکایی وقتی بهشت با آتش برخورد میکند و همچنین فیلمی درباره آنچه انقلاب سوریه خوانده میشود با عنوان داستانهایی از عشق، زندگی و مرگ و احیانا انقلاب کار مشترک دانمارک و مخالفان سوری از دیگر فیلمهای حاضر در این جشنواره هستند.