تمایلی به بازگشایی خانه سینما نیست

به گزارش افکارنیوز،این تهیه‌کننده سینما که قرار بود به عنوان رابط وزارت ارشاد با نماینده‌ی هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما برای بازگشایی این تشکل صنفی تبادل نظر کند در این باره توضیح داد: ما در جلسه‌ای با آقای توحیدی که چندی قبل برگزار شد، نقطه‌ نظرات دو طرف را مطرح کرده و قرار شد این نظرات را به هیأت مدیره خانه‌ی سینما و سازمان سینمایی منتقل کنند.

وی ادامه داد: پس از انتقال نظرات هیأت مدیره‌ی سازمان سینما به مسوولان سازمان سینمایی، بخش عمده‌ای از آن‌ها تأمین و بخش کوچکی با کمی تعدیل پذیرفته شد و به نظر می‌رسید دیگر مشکلی برای بازگشایی خانه‌ی سینما وجود ندارد.

علی‌اکبری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی اینکه به گفته‌ی فرهاد توحیدی(رئیس هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما) او نمایندگی رسمی از سازمان سینمایی ندارد، توضیح داد: من کارمند سازمان سینمایی نیستم. تنها تلاشم بر این بود که به عنوان یک هم‌صنف، برای حل مشکلات افراد پایین‌دستی صنوف که حدود ۲۵هزار خانوار هستند گام برداریم. تلاش من به عنوان یک سینماگر که با اعضای هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما دوست است و ارتباط تقریبا نزدیک و تعاملی‌ای با مسوولان سازمان سینمایی دارد، این بود که از این ارتباط دوسویه استفاده کرده و مشکل را حل کنم.

وی با اشاره‌ی مجدد به اینکه نقطه‌نظرات هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما به مسوولان سازمان سینمایی ارائه شده و آن‌ها نیز بخش عمده‌ای از آن را پذیرفته‌اند، گفت: من سخنان آقای محمد سریر و فرهاد توحیدی درباره‌ی اینکه خانه‌ی سینما در دولت بعد باز شود را دیدم. اگر دوستان اینگونه برخورد می‌کنند به نظر می‌رسد که عزمشان بر باز نکردن خانه‌ی سینما در این دولت است.

علی‌اکبری در پایان با تاکید بر اینکه سعی کرده وظیفه‌ی صنفی‌اش را به خوبی انجام دهد و دیگر وظیفه‌ای ندارد، تصریح کرد: من تا این حد وظیفه داشتم که تلاش کنم کارها سروسامان بگیرد اما به نظر می‌رسد که تمایلی برای بازگشایی خانه‌ی سینما در دولت فعلی نیست. من دیگر در این زمینه پافشاری نخواهم کرد؛ مگر آنکه مسوولان سازمان سینمایی رأسا بخواهند خودشان موضوع را حل و فصل کنند.

*********

فرهاد توحیدی به تازگی گفت: برخی همچنان بر روی مواضعی که نه موافق قانون است و نه موافق عُرف ایستاده‌اند بنابراین با این وضعیت تصور می‌کنم تفاهمی برای بازگشایی خانه‌ی سینما در دولت دهم حاصل نشود.

رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره‌ی آخرین وضعیت بازگشایی این تشکل صنفی بیان کرد: ما همچنان روی حرف گذشته‌مان ایستاده‌ایم و همان‌طور که قبلا گفتیم، راه بازگشایی خانه‌ی سینما توجه به اساسنامه‌ی اصلاح‌ شده است.

وی در عین حال مطرح کرد: تصور می‌کنم در مدت باقی‌مانده از دولت دهم درباره‌ی بازگشایی خانه‌ی سینما تحولی حاصل نشود چون دوستان همچنان روی مواضعی می‌ایستند که نه موافق قانون است، نه موافق عرف است و نه حتی با ماموریت‌هایشان تناسبی دارد.

توحیدی درباره‌ی اینکه گفته می‌شد محسن علی‌اکبری به عنوان نماینده‌ی سازمان سینمایی قرار است با هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما درباره‌ی بازگشایی این تشکل مذاکره کند، تصریح کرد: ما چنین نمایندگی‌ از ایشان مشاهده نکردیم. آقای علی‌اکبری همچنان اصرار دارند که نماینده هیأت بازگشایی هستند و ما نیز همچنان اصرار داریم که طبق اساس‌نامه‌ی اصلاح شده جایی به نام هیأت بازگشایی شأن قانونی ندارد.

رئیس هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما درباره اینکه با توجه به مشخص شدن دولت آینده وضعیت بازگشایی خانه‌ی سینما را چگونه ارزیابی می‌کند؟ به ایسنا گفت: با وضعیتی که به وجود آمده است، ترجیح ما این است که منتظر استقرار دولت بعدی باشیم و ببینیم که می‌توانیم به چه تفاهمی با آن‌ها برسیم.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از تعطیلی خانه سینما، به تازگی هیات بازگشایی از سوی ریاست سازمان سینمایی (شمقدری) مامور به بازگشایی این تشکل صنفی شد اما تاکنون با توجه به اینکه هیات مدیرهی خانه سینما از لحاظ قانونی معتقد به بازگشایی با برگزاری مجمع عمومی خانه سینماست این اتفاق عملی نشده است.