۱۰ سکان‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش افکارنیوز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از ادغام دو وزارتخانه‌ی «فرهنگ و هنر» و «برخی ارگان‌های وزارت علوم و آموزش عالی» تشکیل شد و در ۷ خرداد ۱۳۵۸ به وزارت ارشاد ملی تغییر نام داد.

این وزارتخانه یک‌سال بعد در سال ۱۳۵۹ نامش به «وزارت ارشاد اسلامی» تغییر کرد و در همان سال، تعدادی از واحدها از وزارت فرهنگ و آموزش عالی جدا و در وزارت ارشاد اسلامی ادغام شدند.

بنا بر این گزارش، در نهایت در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ به موجب قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام وزارت ارشاد اسلامی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر یافت.

تاکنون ناصر میناچی، عباس دوزدوزانی، عبدالمجید معادی‌خواه، سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی، مصطفی میرسلیم، سید عطاءالله مهاجرانی، احمد مسجد جامعی و محمدحسین صفار هرندی به عنوان وزیر در راس این وزارتخانه مشغول به کار بوده‌اند و سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم هم این روزها آخرین روزهای کاری‌اش را در این مسوولیت سپری می‌کند.

*****

ناصر میناچیاز یاران و همراهان علی شریعتی و از مؤسسان حسینیه ارشاد اولین فردی بود که درشورای انقلاب، مسوولیت وزارت ارشاد را برعهده گرفت و در دولت موقت مهدی بازرگان به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی کارش را ادامه داد.

عباس دوزدوزانیاز پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دولت موقت مهدی بازرگان و کابینه محمد علی رجایی، وزیر ارشاد بود.

عبدالمجید معادیخواهکه در سالهای نخست پس از انقلاب اسلامی، قاضی شرع دادگاه انقلاب بود در کابینه محمدجواد باهنر و پس از آن محمدرضا مهدوی کنی عهده دار وزارت ارشاد اسلامی بود که تا زمان برکناری‌اش در سال اول دولت میرحسین موسوی در این پست حضور داشت.

سید محمد خاتمیکه سرپرستی مؤسسه مطبوعاتی «کیهان» را برعهده داشت در سال ۶۱ به عنوان وزیر ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال ۷۰(دولت هاشمی رفسنجانی) طولانی ترین حضور را در این وزارتخانه داشت که با استعفا، جایش را به وزیر بعدی داد.

علی اردشیر لاریجانیکه مسوولیت جانشینی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت به عنوان وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت و تا بهمن ۷۲ در این وزارتخانه حضور داشت.

مصطفی میرسلیممشاور رئیس جمهور در امور تحقیقات در دولت دوم، هاشمی رفسنجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و تا پایان دوره حضور داشت.

سید عطاء الله مهاجرانیکه سابقه معاونت پارلمانی رییس جمهور را داشت، سال ۷۶ در دولت اول سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که پس از تقریبا سه سال با استعفا کنار رفت.

احمد مسجد جامعیقائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد، در سال ۷۹ با گرفتن رای اعتماد از مجلس، مسوول وزارت ارشاد شد و تا پایان دوره‌ی دوم خاتمی حضور داشت.

محمدحسین صفار هرندیمعاون مدیر مسئول و سردبیر کیهان، در دولت اول محمود احمدی نژاد از سال ۸۴ تا ۸۸ به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، هرچند در آخرین ماه کار دولت، برکنار شد اما به سرعت برای از حد نصاب خارج نشدن کابینه این برکناری منتفی شد.

سید محمد حسینیقائم مقام وزیرعلوم در دولت نهم و رئیس دانشگاه پیام نور از سال ۸۸ عهده‌دار مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم احمدی نژاد است که ماه‌های پایانی حضورش را در این پست سپری می‌کند.

اما این روزها باید تا روزهای پایانی مردادماه منتظر ماند و دید چه کسی به عنوان یازدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان میدان بهارستان در خیابان کمال الملک مستقر میشود.