«ارگ بم» از فهرست میراثجهانی خارج شد

به گزارش افکارنیوز،در جریان برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراثجهانی سازمان یونسکو در کامبوج، شهر تاریخی بم در ایران پس از ۱۰ سال از فهرست میراثجهانی در خطر سازمان یونسکو خارج شد.


به گزارش شین‌هوا‌، این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۴ و چند ماه پس از وقوع زلزله مرگبار در فهرست میراثجهانی در خطر یونسکو قرار گرفت تا اینکه روز گذشته از این فهرست خارج شد.


یکی از مقامات ارشد سازمان یونسکو در این‌باره اعلام کرد: کمیته میراثجهانی یونسکو به این نتیجه رسیده است که بقایای قلعه تاریخی این شهر در شرایط خوبی است و به خوبی استحکام‌سازی شده‌اند و مدیریت خوبی در زمینه حفاظت از این قلعه در جریان بوده و شرایط مرمت آن مطلوب است.


ارگ بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است که در نزدیکی شهر بم قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم دچار خسارت‌های زیادی شد.


این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌ و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که مرتفع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.