به گزارش افکارنیوز،صدیقه حسن‌زاده مدیر مرکز استیج ایران توضیح داد: این مرکز نماینده سازمان جهانی استیج است که با حمایت کانون پرورش فکری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. مرکز استیج نزدیک به ۴ دهه است که در کشور ما فعالیت می‌کند و در سالهای اخیر عملکرد کانون پرورش فکری با نگاه ویژه‌ای در این جهت همراه بوده است.


او افزود: نگاه ویژه‌ای به مباحثنظری و عملی از سوی کانون به تئاتر کودک و نوجوان صورت گرفته است و در این رویکرد اخیر برنامه‌هایی پیش‌بینی شده بود که از جمله آنها بازار تئاتر کودک و نوجوان بوده است، بازاری که اولین‌بار است در بین کشورهای عضو استیج درایران برگزار شود.


حسن‌زاده که ۲۸ خردادماه در یک نشست رسانه‌ای حاضر شده بود، درباره سیاست‌های کلی بازار تئاتر کودک و نوجوان، گفت: تئاتر همواره به عنوان یک شاخصه از محصولات فرهنگی است که در جامعه در دسترس خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ما با محصولی تحت عنوان تئاتر کودک و نوجوان مواجهیم که در قالب فیلم، نمایشنامه، عروسک و … قابل ارائه است و با ظرفیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد باید یک چرخه‌ای را برای این امر در نظر بگیریم.


او ادامه داد: از ارکان این چرخه می‌توان به رکن سیاستگذاری فرهنگی، مجریان و تولیدکنندگان و رکن مخاطبان اشاره کرد. پیوند این عناصر در چرخه تولید محصولات فرهنگی از سیاست‌های اصلی برگزاری این بازار است. مخاطبان ما در این بازار مربیان، کودکان و نوجوانان و فعالان تئاتر هستند و بنابراین در فضای این بازار گردهمایی‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است.


مدیر مرکز استیج ایران درباره اهداف این بازار تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب برای دادوستد فرهنگی، آشتی عناصر تشکیل‌دهنده تئاتر کودک و نوجوان و توجه به تئاتر به مثابه یک محصول فرهنگی از اهداف بازار استیج هستند. ما به دنبال این هستیم که چشم‌انداز بلندمدتی را برای بازار در نظر بگیریم که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم.


همچنین در این نشست مجید امرایی دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان گفت: توجه به شاخصه‌های علمی و پژوهشی و جنبه‌های خلاقانه آثار بازار و همچنین توجه به تنوع حضور سازمان‌ها و نهادها و گروه‌های فرهنگی مختلف از اهداف این بازار است.


او افزود: ما همچنین در این بازار به دنبال توجه به مخاطبان با یک نگاه جامعه‌نگری و ملی با یک چشم‌انداز بین‌المللی هستیم.


امرایی درباره بخشهای مختلف بازار استیج گفت: این بازار در قدم اول دارای هفت بخش است. ۱۱ نشست تخصصی، برپایی ۵۰ غرفه برای عرضه محصولات تئاتر کودک و نوجوان مثل عروسک، فیلم، سی‌دی، بخش رادیوو نمایش با سه اثر، نمایش‌های صحنه‌ای با هفت اثر، نمایش‌های بازار با ۱۳ اثر از جمله برنامه‌های این بازار است.


او اضافه کرد: در بخش سمینار که نقطه آغازین بازار است ۱۱ مقاله تخصصی ارائه می‌شود. همچنین در بخش پایگاه‌های تخصصی شش کارگاه علمی، نظری و تئوری برگزار می‌شود. در بخش دیگر به معرفی و رونمایی از هشت بازیچه عروسک باستانی با قدمت هزاران ساله می‌پردازیم و همچنین بیش از ۱۵ سازمان و نهادهای مختلف که در عرصه تئاتر فعالیت دارند مانند دانشگاه تهران و سوره، حوزه هنری، تئاتر مقاومت، خانه تئاتر و … در این بازار حضور خواهند داشت.


در بخش پایانی این نشست بهزاد صدیقی دبیر بخش نشست‌های تخصصی بازار تئاتر کودک و نوجوان درباره جزئیات نشست‌های مختلف این بازار توضیح داد: نشست‌های ما در ایام بازار به مدت سه روز از ۹ تا ۱۲ تیرماه برگزار می‌شود که از بین آنها سه نشست عمده به صورت میزگرد برگزار می‌شود.


او افزود: از بین این نشست‌ها دو نشست درباره تئاتر و رسانه کودک است و اولین نشست ما نشستی درباره ادبیات نمایشی کودک و نوجوان است که در این نشست دو نمایشنامه کودک و نوجوان انتخاب شده است که با حضور دو نویسنده و دو کودک نقد و بررسی می‌شود که این اقدام برای اولین‌بار است که از نظرات و نگاه‌های خود کودک و نوجوانان استفاده می‌شود چرا که ما به دنبال این بوده‌ایم که نظرات و توقعات آنها را متوجه شویم.


صدیقی گفت: نشست تئاتر ملل با حضور نمایندگان کشورهای خارجی و نمایندگان کشور خودمان در حوزه تئاتر، چشم‌انداز تئاتر کودک و نوجوان با حضور دبیران تئاتر کودک و نوجوان، قصه‌گویی از شاهنامه برای مخاطب کودک و نوجوان، کاربرد درام در تئاتر کودک و نوجوان از دیگر نشست‌های تخصصی در این بازار هستند.