انتشار اثر ضد آمریکایی در ایران

به گزارش افکارنیوز، بهمنی از چاپ رمانی ضدآمریکایی در ایران خبر داد گفت، رمان «نقطه‌ی اومگا» نوشته‌ی دن دلیلو از سوی نشر روزنه منتشر شده است.

این مترجم عنوان کرد: رمان «نقطه‌ی اومگا» از آخرین رمان‌های این نویسنده‌ی آمریکایی است که مانند دیگر آثارش به نقد سیاست‌های آمریکا می‌پردازد. این رمان به سال ۲۰۰۹ میلادی منتشر شده است. شخصیت اصلی رمان مردی است که تئوریسین‌ ارشد پنتاگون بوده و بازنشسته شده است و به بیابان رفته تا از غوغا‌ به دور باشد؛ بعد یک فیلم‌ساز جوان می‌آید تا فیلم زندگی او را بسازد که ماجرا‌های دیگری پیش می‌آید.

دن دلیلو به سال ۱۹۳۶ در برانکس نیویورک به دنیا آمد و اولین رمانش با نام «آمریکانا» در سال ۱۹۷۱ منتشر شد. کتاب‌های «جهان زیرین»، «نام‌ها» و «مائو ۲» از دیگر آثار این نویسنده است.

همچنین رمان «چمدان» اثر سرگئی دولاتوف با ترجمه‌ی بهمنی از سوی نشر ثالثمنتشر شده است.

به گفته‌ی مترجم، تلاش‌های سرگئی دولاتوف برای چاپ آثارش در شوروی بی‌نتیجه ماند و مجبور شد نوشته‌هایش را برای چاپ مخفیانه به اروپای غربی بفرستد. کشف این موضوع توسط سازمان اطلاعات به دستگیری‌اش منجر شد. مدتی بعد دولاتوف به غرب مهاجرت کرد و با انتشار آثارش به شهرتی جهانی دست یافت.

او همچنین گفت: کتاب «چمدان» مجموعه داستان‌هایی به هم مرتبط است که در نهایت یک داستان کلی را روایت می‌کنند. نسخه‌ی اصلی کتاب به عنوان «رمان» نام‌گذاری شده و در آن داستان‌هایی آمده که دولاتوف بر اساس زندگی واقعی‌اش نوشته و در راستای هم نوشته شده‌اند. نویسنده در دوره‌ای از شوروی به آمریکا مهاجرت می‌کند و چمدانی را که شامل وسایل شخصی‌اش است، با خود به همراه می‌برد. داستان‌های این کتاب روایت خاطرهایی است که دولاتوف با این وسایل دارد و او ماجراهایی را تعریف می‌کند که سبب شدند این وسایل به دستش برسند.

بهمنی افزود: دولاتوف در آثارش نگاهی اجتماعی و انتقادی دارد و در همین کتاب هم وضعیت کشور شوروی را نقد میکند. این نویسنده منتقد و طناز، از کمدی تلخ در آثارش بهره میگیرد و میتوان همین لحن انتقادی را ویژگی خاص قلمش دانست.