سرنوشت تالار «مولوی» چیست؟

به گزارش افکارنیوز، گویا حکایت تالار «مولوی» همچنان ادامه دارد و اصلی‌ترین پایگاه تئاتر دانشجویان هرروز شاهد اتفاقات گوناگونی است، زمانی مدیر استعفا می‌دهد، مدتی تالار تعطیل می‌شود، شبی از شب‌ها موش‌ها سیم‌کشی‌ها را می‌جوند و حالا هم که تالار باردیگر تعطیل شده است تا انتظار دانشجویان تئاتر همچنان ادامه داشته باشد.

در نشستی خبری که اردیبهشت ماه امسال به بهانه بازگشت سعید اسدی مدیر مستعفی تالار «مولوی» برگزار شد، هنوز خبرنگاران تئاتر با دیده تردید به ادامه فعالیت تالار «مولوی» و حل مشکلات آن می‌نگریستند اما آن زمان گفته شد، این نگرانی بیهوده است و تالار «مولوی» فعال خواهد بود اما این فعالیت اما فقط در میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی و اجرای عمومی یک اثر نمایشی خلاصه شد.

حالا بار دیگر تالار «مولوی» تعطیل شده است. سعید اسدی چندی پیش سرانجام سکوتش را شکست و از مشکلات جدی این تالار خبر و حتی نسبت به خطرات احتمالی جانی هشدار داد.

اسدی به مشکل کمبود بودجه هم اشاره کرد و گفت: وضعیت تالار مولوی با بودجه‌های ناچیز سر و سامان داده نمی‌شود بلکه نیازمند بودجه‌ای اساسی است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که همه پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های لازم را با دانشگاه تهران انجام داده و حالا دانشگاه باید وارد عمل شود.

چند روز بعد، بیانیه‌ای از سوی تالار «مولوی» منتشر شد که واکنشی درباره درج برخی از مطالب در رسانه‌ها بود. در این بیانیه تاکید شده بود تعطیلی تالار «مولوی» بهانه نیست.

بعد از چند روز پیگیری سرانجام روز ۳۰ تیر ماه مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران به ایسنا گفت که تالار «مولوی» مهر ماه و همزمان با شروع فعالیت دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شود.

جعفر گل‌محمدی توضیح داد که مشکلات تالار «مولوی» به دلیل کمبودی که در بودجه به وجود آمده تاکنون حل نشده است.

او در این گفتگو بار دیگر تاکید کرد که تالار مولوی هم مانند مجموعه‌های فرهنگی دیگری زیرمجموعه‌ی اداره کل فرهنگی دانشگاه تهران است و حتما برای این دانشگاه اهمیت دارد.

گل‌محمدی هرچند بر حل مشکلات جدی تالار مولوی در بخش برق، بخش سرمایشی و همچنین امور ساختمانی و …تاکید کرد اما همچون سعید اسدی به معضل کمبود بودجه نیز به عنوان یک مشکل دیگر اشاره کرد.

وی توضیح داد: ‌ به دلیل مشکلاتی که در بودجه داشته‌ایم و گرفتاری‌هایی که برای این مسئله در سیستم اداری برای ما وجود داشته است، تاکنون مشکلات مولوی حل نشده است. البته ما امیدواریم که با جلسات مختلفی که برگزارکرده‌ایم و با دعوتی که از کارشناسان مختلف داشته‌ایم، بتوانیم مشکلات این مجموعه را حل کنیم و از اول مهرماه این تالار بتواند فعالیت خود را آغاز کند.

مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران در بخش پایانی صحبت‌هایش به ایسنا گفت: البته ما امروز هم می‌توانستیم در تالار را باز کنیم و طبق روال گذشته فعالیت تالار ادامه پیدا کند، اما دیدیم که امکانات مجموعه شایسته مخاطبان نیست و چون احساس کردیم که مخاطبان مولوی افراد فرهیخته مثل اساتید و دانشجویان هستند بنابراین درست نیست که این مجموعه دچار چنین مشکلاتی باشد.

پس از آن، مدیر تالار «مولوی» نیز در گفتگویی مشابه تاکید کرد که قطعا فعالیت تالار «مولوی» از مهرماه آغاز می‌شود.

سعید اسدی درباره آخرین وضعیت تالار مولوی گفت: آن‌چه می‌دانم این است که تلاش‌هایی از سمت دانشگاه تهران برای حل مشکلات مولوی در حال انجام است و خود من هم اقداماتی را برای گرفتن کمک‌های مالی انجام داده‌ام که البته هنوز به طور قطعی به نتیجه نرسیده است.

او افزود: ما در بیانیه‌ای که دادیم تمام حرف‌هایمان را زدیم. در این شرایط به لحاظ بودجه دچار مشکلاتی هستیم اما در هر صورت این یک وضعیت موقتی است.

اسدی پیش از این در گفتگوی قبلی‌اش اعلام کرده بود تالار مولوی دچار مشکلات بسیار جدی است که به سابقه تعمیرات و تجهیزات آن بر می‌گردد. از دو سه سال پیش مشکلاتی داشتیم که سعی کردیم آنها را حل کنیم اما هرچه گذشت این مشکلات اساسی‌تر شد تا جایی که عملا تالار مولوی از کار افتاده است.

وی هشدار داد که سیستم برق و نور تالار مولوی دچار مشکلات بسیار جدی است به طوری که اتصال برق ممکن است به آتش سوزی و تلفات جانی کارکنان، ‌هنرمندان و تماشاگران این مجموعه منجر شود به همین دلیل از نظر ایمنی و سلامت وضعیت تالار مولوی به گونه‌ای است که فعلا نمی‌توان به گروهی ارجاع داد.

اسدی سیستم تهویه و سرمایش وگرمایش را از دیگر مشکلات تالار مولوی برشمرد و افزود: سیستم تهویه تالار کار نمی‌کند، در حال حاضر خنک سازی توسط کولر گازی انجام می‌شود که برخی از این کولرها از کار افتاده‌اند که یا باید آنها را تعویض کرد و یا فکری جدی برای سیستم گرمایش و سرمایش کرد به ویژه در اجراهای پرتماشاگر در فصل تابستان دچار مشکلات جدی می‌شویم.

این استاد دانشگاه متذکر شد: علاوه بر همه اینها صندلی‌های تالار مولوی نه در شان تئاتر است و نه تماشاگران آن. اما متاسفانه در این سال‌ها امکان تعویض صندلی‌ها را نداشته‌ایم، ضمن اینکه سیستم بهداشتی‌، اتاق‌های گریم و پشت صحنه هم نیازمند تعمیرات اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: مولوی در تمام این سال‌ها با مشکلات متعددی روبرو بوده است. ما سعی کردیم با تلاش خود بخشی از این مشکلات را به گونه‌ای حل کنیم که کمتر به چشم بیاید و بخشی هم محبت مراجعان ما بود که به روی ما نیاوردند. اما در حال حاضر مشکلات بسیار اساسی‌تر است و باید از بنیاد درست شود چون هماگونه که اشاره کردم امکان آتش‌سوزی و تلفات جانی وجود دارد.

اسدی در همان گفتگو یادآور شد: وضعیت فعلی تالار مولوی موجب عقب‌ماندگی در اجرای نمایش‌ها شده است. به گونه‌ای که برنامه‌های آینده ما دچار وقفه و اختلال شده و نمی‌توانیم پاسخ مشخصی به درخواست گروه‌ها بدهیم.

تالار «مولوی» اوایل دهه ۵۰ به عنوان پایگاهی برای فعالیت دانشجویان راه‌اندازی شد.

این تالار در طول سال‌ها فعالیت خود شاهد هنرنمایی چهره‌هایی چون حمید سمندریان، پری صابری، اصغر فرهادی، هما روستا و … در کنار گروه بزرگی از جوانان خلاق و نوگری تئاتر بوده است و بیشتر به نمایش‌های موج نو و تئاتر تجربی اختصاص دارد.

تالار مولوی از دو سالن اصلی و کوچک تشکیل شده است.