سوپر من جدید چگونه فیلمی خواهد بود؟!
گروه فرهنگ و هنر / سید علی‌ علائی نژاد؛

کارگردان سوپرمن جدید هالیوود تا مدتها برای همه نولان به حساب میامد. نولان کارگردانی است که توانست با قدرت پرداخت خود از مجموعه داستانهای کمیک استیریپ خلق شده(بتمن) توسط باب کین مجموعه سه‌گانه‌ای بسازد که نه تنها طرفداران فرهنگی‌ بتمن را به خود جذب کرد، بلکه از آن یک اثر سینمایی قابل دفاع ساخت. نولان، تهیه کننده و نویسنده مردی از فولاد - سوپرمن جدید - بهترین گزینه برای ساخت فیلم نام برده شد اما از آنجایی که کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان درگیرو دار خلق اثر جذاب و علمی‌ تخیلی‌ دیگری با هم هستند، کارگردانی تولد جدید پرطرفدار‌ترین و قدیمی‌ترین ابرقهرمان جهان کمیک به زاک اشنایدر کارگردان فیلمهای مشهور کمیک استیریپی مانند دیده‌بانان، افسانهٔ نگهبانان و ۳۰۰ سپرده شد. همهٔ فیلمباز‌ها و از طرفی‌ دیگر طرفداران ابر قهرمان‌ها منتظر " بتمن آغاز می‌کند " دیگری با جابجایی‌ بر کاراکتر اصلی‌ از بتمن به سوپرمن بودند.

از حواشی فیلم مرد فولادی اینگونه به نظر می‌رسد که از طرفی‌ فیلم نظر عموم را جلب کرده اما با نقد‌هایی‌ تند و تیز مواجه شده است.

مهمترین عاملی که در بحثاول می‌بایست به آن پرداخت این است که کریستوفر نولان از آن دست سینما گرانی است که هنگامی که اثری را می‌نویسد می‌باید پرداخت دکپاژی آن را نیز خود به عهده گیرد چرا که ذهنیت او متشکل از تصویر هایی‌ست پیچیده و کارگردانی آنها با خود او قابل انجام است، در یک مقایسه کلی‌ میان بهترین اثر کمیک استیریپی اشنایدر(دیده‌بانان) و سه‌گانهٔ بتمن کاملا واضح نشان می‌دهد که دیدگاه دو کارگردان با فاصله نسبت به هم حرکت می‌کند و این عامل بزرگ سبب فاصله گرفتن مرد آهنی از فیلمی است که منتقدین انتظارش را می‌کشیدند، عامل دیگر حضور بازیگران بسیار مطرحی ‌ست که جمع آوری و بازیگردانی آنها کار آسانی به نظر نمی‌رسد. از راسل کرو و ایمی آدامز گرفته تا کوین کاستنر.

در جرات نولان از به کار گیری بازیگران قدرتمند سینمایی در فیلم‌ها شکّی نیست اما نولان ریتم کاراکتری بازیگرها را جوری در کنار یکدیگر قرار می‌دهد که به نظر می‌رسد برای نقشهایشان آفریده شده باشند و اشنایدر نیز در سایر آثار خود از چهرهایی استفاده کرده که قابلیت بازی بالا دارند اما اسامیشان چندان بزرگ نیست، آنطور که به نظر می‌رسد فیلم توقعات باکس آفیسی و فروش خودرا نیز برآورده نکرده، از آنجا که تنها یک هفته در صدر لیست فروش قرار گرفت اما گمان زده بودند فیلم رقیبی جدی برای شوالیه سیاه، تایتانیک و آواتار در صدر فروش تاریخ هالیوود باشد، بدین سبب مردی از فولاد کمابیش فیلمی است که توقعات را برآورده نکرده است اما با کمی‌ مثبت نگری و با نیم نگاهی‌ به سایر سوپرمن‌هایی‌ که در تاریخ سینما ساخته شده، بی‌ انصافیست که گفت شود فیلم نتوانسته یکبار دیگر محبوبیت کلارک کنت / سوپرمن را به دلهای مردم بازگرداند و همینطور فیلم با دیدی از دور(در حالی‌ که هنوز نسخه‌ای قابل دیدن از آن به دست ما نرسیده) با وجود این همه عوامل حرفه‌ای بعید است که از لحاظه تکنیکی‌ ضعیف باشد.

در نهایت مرد فولادی با تمامی بدیها و خوبیهایش یک بار دیگر با کمک نولان پس از چندین سال سوپرمن را به اهالی سینما یادآوری کرد و این نیز نقطه نظر مثبت ثبت شده دیگری در کارنامه سینماگر باهوش بریتانیایی ، کریستوفر نولان است.