به گزارشافکارنیوز،این گردشگر آمریکایی که برای گذراندن تعطیلات به فلورانس ایتالیا سفر کرده بود، با وجود اخطارهای فراوان ماموران موزه مبنی بر ممنوعیت لمس آثار تاریخی، به این مجسمه باارزش تاریخی آسیب رساند.

به نوشته فیگارو، این مجسمه ساخته هنرمند اهل فلورانس «جیووانی دامبروژیو» است که در موزه " دلاپرا دل‌دومو " این شهر نگهداری می‌شد که قدمت آن به قرن ۱۴ میلادی می‌رسد.

ماموران موزه اظهار کردند، وی را در حالی دیده‌اند که تلاش داشت انگشت مجسمه را لمس کند. در واقع وی قصد داشت با نزدیک شدن و لمس مجسمه، طول انگشت آن را اندازه بگیرد.

ماموران با مشاهده این صحنه به سرعت به سمت این مرد ۵۵ ساله دویدند، اما موفق به جلوگیری وی از لمس مجسمه نشدند و این اتفاق ناگوار رخ داد. با این حال مامورین این موزه ایتالیایی موفق شدند از برخورد انگشت جداشده به زمین و خرد شدن آن جلوگیری کنند.

پس از این اتفاق، این گردشگر آمریکایی تلاش کرد از دست مامورین فرار کند که موفق نشد. وی اکنون به پرداخت جریمه خسارتی که به مجسمه وارد کرده محکوم شده است.

«تیموتی وردن»، رییس موزه فلورانس درباره این اتفاق گفت: در جهان پیشرفته و یکپارچه امروز، بسیاری از قوانین موزه‌ها فراموش شده‌اند؛ مثل همین قانون ساده ممنوعیت لمس آثار تاریخی.

وی درباره جزئیات آسیب دیدگی این مجسمه بیان کرد: خوشبختانه این آسیب‌دیدگی، چندان فاجعه‌آمیز نبود. انگشت جدا شده از مجسمه اصل نبود و چند سال قبل در بازسازی اثر به آن اضافه شده بود. با این حال این مجسمه اثری بسیار شکننده و ظریف است. البته این اثر باردیگر مرمت خواهد شد.

مدیر موزه با این حال اعلام کرد که مسئولیت آسیب دیدگی این مجسمه بر عهده بازدیدکننده ای است که مسبب این خسارت بوده است. در حال حاضر این مجسمه در موزه دیگری در ایتالیا تحت تدابیر شدید امنیتی به نمایش گذاشته شده است.