تولید سوخت پاک از آب شور خلیج فارس

به گزارش افکارنیوز، تثبیت و کاهش تولید دی اکسید کربن CO۲ یکی از مهمترین چالش های توسعه فناوری است که به دلیل مشکلات ناشی از گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوا در جهان ایجاد می‌شود. از این رو تلاش کلیه کشورها در جهت کاهش تراکم آن و استفاده از سوخت‌های سازگار با محیط زیست است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۱ آژانس بین المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۰۹ در رتبه هفتم در میان ۱۰ کشور تولید کننده دو سوم گازهای گلخانه‌ای قرار گرفته که سالیانه ۱۰ گیگاتن دی اکسید کربن تولید می‌کند.

در این سال تولید جهانی دی اکسید کربن ۲۹ گیگا تن گزارش شده است که از این مقدار سهم ایران ۵ هزار و ۳۳۲ میلیون تن دی اکسید کربن و به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق، تولید ۳ هزار و ۳۵۵ گرم دی اکسید کربن را دارد.

این گزارش همچنین تاکید دارد بیشترین تولید دی اکسید کربن به نیروگاه های برق و حرارتی با ۴۱ درصد تعلق دارد و پس از آن به ترتیب سیستم‌های حمل و نقل با ۲۳ درصد و صنایع ۲۰ درصد قرار می‌گیرد.

از این رو به منظور کاهش تولید دی اکسید کربن تولید بیودیزل و سوخت پاک از میکروآلگ‌ها و مواد دارویی و بهداشتی از آنها به عنوان طرح ملی تعریف و اجرای آن برعهده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قرار گرفت.

میکروآلگ‌ها میکروارگانیسم‌های فتوسنتیک هستند که با استفاده از انرژی خورشید، آب و دی اکسید کربن توده سلولی را می سازند و می توانند در مجاورت مناطق صنعتی کشت شوند و خروجی کربن دی اکسید صنایع برای کشت و پرورش آنها استفاده شود.

برخی از میکروآلگ‌ها تولید روغن می کنند که گاهی تا ۷۰ درصد وزن خشک آنها را تشکیل می دهند مقدار روغن در بیوماس دانه های روغنی ۵ درصد است. علاوه بر این روغن میکروآلگ قابلیت تبدیل شدن به Kerosene ماده اولیه سوخت موتور جت را دارد. جت ۸ درصد تولید جهانی سوخت فسیلی را مصرف می‌کند.

سواحل دریا در مناطق گرم و شور که برای کشاورزی متناسب نیست بهترین شرایط رشد برای میکروآلگ‌ها است.

این طرح با حمایت مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقیاس پایلوت در ۱۱ بیوراکتور با ظرفیت ۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰ لیتر اجرایی شد و نتایج به دست آمده از فاز پایلوت نشان می‌دهد که توان کشت میکروآلگ‌های جدا شده از خلیج فارس در سیستم‌های باز و تولید ۲۰۰ تن بیوماس و ۱۰۰ هزار لیتر بیودیزل با استفاده از آب دریا در کشور وجود دارد.

استفاده مستقیم از روغن خام میکرو آلگ به جای نفت در زیر ساخت‌های موجود در پالایشگاه‌ها و تولید سوخت‌های با افزوده دیزل با کیفیت عالی از جمله مزایای تولید بیو دیزل از میکرو آلگ‌ها است.

بر اساس نتایج کشت میکرو آلگ جدا شده از خلیج فارس در راکتورهای ۲۵۰۰۰ لیتری پایلوت، با توسعه طرح در مقیاس هزار هکتار در دهکده دانایی خلیج فارس، تولید ۱۲۰ میلیوت لیتر در سال و معادل ۱۵۰۰ بشکه روغن میکرو آلگ در روز قابل دستیابی است.