به گزارشافکارنیوز، همه ما می توانیم لباسهایمان را انتخاب کنیم اما آیا کنترل لباسها نیز از ما بر می آید؟ نوعی لباسهای جدید که با ترکیب ال ایی دی های قابل انعطاف و کوچک ادغام شده تولید شده است که کاملا از نظر الکترونیکی قابل کنترل هستند.

این مجموعه لباس " Lüme " نامگذاری شده که به زبان ایتالیایی به معنای " نور " است. مجموعه لباسهای الکترونیکی در هم اندیشی بین المللی رایانه های قابل پوشیدن در زوریخ، سوئیس رونمایی شد. این مجموعه دربرگیرنده کاپشن خلبانی، تونیک یک لباس زنانه بود که همه آنها دارای ال ایی دی های قابل کنترل داخلی بودند که به وسیله یک اپلیکیشن روی تلفن هوشمند قابل کنترل هستند.


این ال ایی دی ها به نوعی در پارچه قرار گرفته اند که با پوست فردی که لباس را برتن دارد تماسی برقرار نمی کند. درخشش آنها در چندین لایه پارچه صورت می گیرد که نور را با نوعی درخشش ملایم بیرون می دهند.

طرح پارچه با یک برش لیزری قابل تغییر است تا ظاهر آن برای مثال توپ توپی و یا گل گلی باشد. اجزای الکترونیک این پارچه ها طوری طراحی شده که به سادگی قابل بیرون آوردن هستند تا زمانی که لباس شسته می شود به آن صدمه ای وارد نشود.

الیزابت بیگر طراح مد و خالق مجموعه " Lüme " در مقاله ارائه شده در این همایش اظهار داشته است که فردی که لباس را بر تن می کند می تواند الگوهای نور لباسش را با سایر عناصر پوشش خود انطباق دهد و یا حتی نور لباس را با رنگهای محیط هماهنگ کند.

بیگر اظهار داشت که طراحی این لباسها را همراه لوئیس فراگودا همسرش انجام داده تا به یک پرسش پاسخ دهد: چرا با وجود این همه فناوری هنوز چیزی که به واقع راحت و کاربردی باشد طراحی نشده است؟

ویکترو متیویتسی از آزمایشگاه تصویرسازی الکترونیکی در دانشگاه ایلینویز شیکاگو اظهار داشت: وقتی مسئله به ادغام الکترونیک و لباس می رسد باید گفت که این عرصه تاکنون به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. تصور می کنم که لباسهای آینده یک بوم دیجیتال برای تصاویر دیجیتال هستند و مردم لباسهای ساده می خرند تا بتوانند آن را با اپلیکیشنهای مربوط به لباس از روی گجت خود شخصی سازی کنند.