آغاز هفته جهانی فضا

به گزارش افکارنیوز، همزمان با هفته جهانی فضا در کشور ما نیز مراسم هفته جهانی فضا تا ۱۸ مهرماه جاری برگزار می شود.

دکتر منوچهر امیرفیروزکوهی دبیر هفته جهانی فضا گفت: فاصله بین چهارم اکتبر سالگرد پرتاب اولین ماهواره به فضا و سرآغاز ورود انسان به فضا در سال ۱۹۵۷ و دهم اکتبر سالگرد قانون مند شدن بهره برداری از فضای ماورای جو از سوی سازمان ملل متحد به عنوان " هفته جهانی فضا " نامگذاری شده که شعار امسال هفته جهانی فضا، " کاوش در مریخ، کشف زمین " انتخاب شده است.

وی گفت: از ابتدای نامگذاری هفته جهانی فضا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور فعال در این حوزه همه ساله با تدارک برنامه های متنوع در جهت اهداف تعریف شده برای این مناسبت حرکت کرده و سازمان فضایی ایران وظیفه هماهنگی و سازماندهی برنامه های متناسب با این هفته را در سراسر کشور عهده دار شده و تلاش کرده تا گروههای مختلف مخاطبین را تشویق و ترغیب به فراگیری و آشنایی با فواید فناوری فضایی کند.

امیرفیروزکوهی افزود: امسال نیز کمیته هفته جهانی فضا با مشارکت کارشناسان و فعالان حوزه فناوری فضایی از دانشگاهها، مؤسسات آموزشی، انجمن های علمی – تخصصی در سازمان فضایی ایران تشکیل و اقدام به تدارک برنامه های آموزشی در سطوح مختلف تخصصی و عمومی کرده است. آنچه که به عنوان برنامه های هفته جهانی فضا مطرح می شود تنها بخشی از برنامه های در دست اجراست.

مدیرکل دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: این هفته فرصتی است برای اینکه اعلام کنیم فضا، میراثمشترک همه بشریت است و اینکه همه ملت ها می توانند برای استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو به فضا دست یابند.

به گزارش مهر، براساس برنامه های هفته جهانی فضا که در دو بخش علمی و تخصصی و نیز برنامه های عمومی و ترویجی تهیه شده است بازدید از آسمان نما، برگزاری نمایشگاه هایی در زمینه فضا در مدارس و مسابقه نقاشی، مقاله نویسی، ساخت ماکت و طرح ها و ایده های جدید در امور فضایی، برگزاری سمینار و همایش های علمی در دستور کار قرار دارد.

همچنین همايش سمينار مركز طراحي و توسعه سامانه هاي فضايي، همایش مروري بر دستاوردهاي يك سال گذشته سنجش از دور سازمان فضايي ايران، همایش علوم و اكتشافات فضايي، همايش امنيت فضا از منظر پدافند غیرعامل، همايش توسعه ايستگاه هاي زميني از نگاه هدايت و كنترل، همایش آشنايي با عملكرد سيستم هاي VSAT، همايش فناوران فضايي، همایش های دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و برنامه هایی در شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز از ديگر برنامه هاي درنظر گرفته شده براي هفته جهاني فضا در ايران است.