ساخت صاف‌ترین صفحه اندازه‌گیری توسط ایران

به گزارش افکارنیوز، سید محمدرضا بطحایی - مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر صفحه صافی را ابزاری برای اندازه گیری‌های دقیق دانست و گفت: برای اندازه گیری دقیق قطعه مورد نظر باید سطح زیر آن صاف باشد در غیر این صورت قطعه و دستگاه اندازه گیری تشکیل زاویه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این امر موجب خطای اندازه گیری خواهد شد، اظهار داشت: از این رو از میزهای صافی استفاده می‌شود و جنس میزهای صافی نیز از گرانیت انتخاب می‌شود چرا که فرسایش در این نوع سنگ کند است.

بطحایی از تولید صاف‌ترین صفحه صافی‌ها برای صنایع استراتژیک کشور خبر داد و یادآور شد: این صفحه به سفارش بخش صنایع هسته‌ای برای ساخت برخی تجهیزات ساخته شد و از آنجایی که معمولا در حمل و نقل سنگ دقت آن تغییر می‌کند از این رو این صفحه که در گرید خیلی دقیق طراحی شده بود، در محل تولید شد.

وی با اشاره به جزئیات طراحی این صفحه خاطر نشان کرد: سنگ‌های انتخاب شده پس از برش دادن یک تا دو میلیمتر اعواج دارند که برای رفع این اعواج در ماشین صفحه تراش قرار داده شد و یک لایه از آن برداشته می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه این ماشین اعواج این صفحه را به ۳ دهم ملیمتر کاهش می‌دهد، ادامه داد: صفحه صافی تهیه شده در گرید ۳ صفر است از این رو میزان اعواج آن باید در حد میکرون باشد در این راستا با استفاده از پودرهای خاصی به صورت دستی اعواج این صفحه را به ۴ میکرون کاهش دادیم به این ترتیب اعواج آن از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین نقطه از ۴ میکرون تجاوز نمی‌کند.

بطحایی با بیان اینکه محاسبه اعواج این صفحه با استفاده از نرم افزارهای ویژهای انجام میشود، خاطر نشان کرد: با استفاده از این نرم افزار نقشه توپوگرافی از سنگ تهیه میشود و سطح اعواج به صورت تپه ماهورهایی نمایش داده میشود و بر این اساس اعواج و ناصافی سطح سنگ با استفاده از روشهای خاصی برطرف خواهد شد.