به گزارش افکارنیوز، مهندس امیر حسنجانی روشن، کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان این خبر گفت: ما توانستیم با استفاده از نانوفناوری، پوشش‌هایی را در بافت پارچه ایجاد کنیم که علاوه بر اینکه منجر به آب گریزی پارچه می شود می تواند مانع از لک شدن پارچه نیز شود.

وی افزود: فرآیند تولید محلول ضد آب برای نخستین بار در کشور صورت پذیرفته است.

حسنجانی اضافه کرد: در داخل کشور نمونه هایی دیگری از پارچه های ضد آب وجود دارند با این تفاوت که آنها محلول ضد آب را از کشورهای خارجی تهیه می‌کنند ولی ما توانستیم با استفاده از فناوری نانو این محلول را برای نخستین بار در کشور تولید کنیم.

وی با اشاره به مزایایی این محلول افزود: روش اعمال این محلول روی انواع پارچه به سادگی قابل اجرا می باشد و باعثتغییر رنگ و فرم در پارچه نمی شود و استفاده آن در صنعت نساجی بسیار مفید و به صرفه می باشد.

کارشناس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: نتیجه تست این محلول بر روی فرش های قدیمی نیز مثبت بوده است و باعثمی شود که رطوبت ایجاد شده در فرش را کنترل کرده و مانع از نفوذ باکتری ها به بافت فرش و پوسیدگی آن می شود.

مختاری، مدیر عامل شرکت ژرفا پژوهان علوم نو و همکار این طرح علمی هم گفت: این محلول در حال تست بر روی کاغذ و بتون نیز می باشد و سعی داریم علاوه بر آب گریز بودن این محلول به علم آنتی باکتریال آن نیز دست پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به تحریم ها و نیازهای صنعتی ما در پی شناسایی این نیازها و کمبودها هستیم؛ یعنی در ابتدا با شناسایی کردن نیاز و سپس با قرار دادن آن در اختیار محققان و پژوهشگران سعی در برتر طرف کردن این نیازها داریم.