به گزارشافکارنیوز، این ساختار شش ضلعی نخستین بار توسط فضاپیمای دوقلوی وویجر ۲ و ۱ در ۳۰ سال قبل مشاهده شد؛ اندازه این شش ضلعی عظیم بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر است که چهار زمین درون آن جای می‌گیرند.

این شکل شش ضلعی عجیب توسط مجموعه‌یی از بادها در جو فوقانی زحل شکل می‌گیرد و گردباد قطبی در مرکز آن دیده می‌شود.

محققان تاکنون تنها موفق به تهیه تصاویری در طول موج مادون قرمز با ترکیب سایه‌های کاذب قرمز، نارنجی و سبز شده بودند، اما فضاپیمای کاسینی ناسا که از ۹ سال گذشته در مدار سیاره زحل در حال گردش است، برای نخستین بار موفق به تهیه تصویری از سیستم توفان شش ضلعی در رنگ های واقعی شده است.

فضاپیمای کاسینی ناسا در ماه آوریل ۲۰۱۳ نخستین تصویر نمای نزدیک با نور مرئی از توفان در حال چرخش در این ساختار شش ضلعی را در اختیار محققان قرار داد.

«اندرو اینگرسول» از اعضای تیم مأموریت کاسینی در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا تأکید می‌کند: این توفان ظاهری شبیه توفان‌های روی زمین دارد که در مقیاس بسیار بزرگتر و با سرعت چرخش شگفت‌انگیزی شکل می گیرد؛ سرعت ابرهای درخشان و نازک در لبه بیرونی توفان حدود ۱۵۰ متر در ثانیه برآورد می‌شود.

در تصویر اول نمای کاملی از ساختار شش ضلعی در رنگ‌های واقعی در قطب شمال در کنار نمایی از حلقه‌های اطراف زحل دیده می‌شود.

تصویر ترکیب رنگی دوم، از تصاویر خام گرفته شده توسط فضاپیمای کاسینی از فاصله ۶۱۰ هزار کیلومتر دورتر تهیه شده است که ساختار هندسی عجیب و شش گوشه این سیستم توفان در قطب شمال زحل را به وضوح نشان می‌دهد.