سهم سلمان هراتی در شعر انقلاب غیرقابل انکار است

به گزارش افکارنیوز، جمع کثیری از شاعران و ادیبان ایران و سه کشور هند، افغانستان و تاجیکستان صبح امروز در شهر تنکابن نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی را افتتاح کردند.

استقبال از این مراسم به اندازه ای بود که از ساعتی پیش از آغاز رسمی این برنامه سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد شهرستان تنکابن آکنده شده بود از شاعران و ادیبان استان مازندران و نیز شاعران تهرانی که شب گذشته و پس از اختتامیه جشنواره شعر انقلاب برای این مراسم به تنکابن آمده بودند.

شاعرانی همچون علیرضا قزوه، عبدالرحیم سعیدی راد، غلامرضا کافی، بابک نیک طلب، محمدفرور رجایی، مهدی مظفر ساوجی، محمد پوروهاب، علیمحمد مودب، محمدحسین نعمتی، علی داودی، محمدرضا ترکی، قادر طراوت پور و جمع زیادی از شاعران مازندران از مهمترین میهمانان این مراسم بودند.

این جایزه ادبی در بخش نخست خود که صبح امروز برگزار شد به شعرخوانی و سخنرانی تنی چند از شعرا اختصاص یافت که از جمله آنها می توان به رجب افشنگ شاعر مازندرانی و سراینده دفتر شعر " تا مزار سلمان " اشاره کرد.

وی در این مراسم سلمان را شاعری مردمی خطاب کرد که زاییده عصر و زمان خویش بر مبنای امامش و مردم سرزمینش بوده است و افزود: سلمان به هیچ جریانی وابسته نبوده است و نگاهش نگاه تبلیغی نبود و به همین خاطر است که به او هیچگاه نمی توان لقب شاعر رسمی داد. سلمان نتیجه و فرآیند و عصاره مردم و انقلابش بوده است و مطمئنم اگر امروز هم زنده بود آرمان خواهی اش با زندگی هنری اش همراه بود.

افشنگ افزود: درست است که سلمان هراتی با شاعرانی همچون اخوان و شاملو قابل قیاس نیست اما باید توجه کنیم که او و زمانه ای که در آن می زیسته است نیز با زمانه زیست آنها تفاوت داشت.

وی در ادامه بخشی از شعر بلندی که در کتابش منتشر کرده بود را برای حاضرین قرائت کرد.

رابعه هراتی فرزند مرحوم سلمان هراتی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در بیانی شاعرانه به توصیف پدر خود پرداخت و گفت: عشق و ارادت پدرم به خالق زیبایی ها از او هنرمندی بی بدیل ساخت که عشق را به شکلی قابل توجه در آثارش منعکس می کرد.

وی ادامه داد: هنر همه جزء سلمان بود و مصداق بارزش را می توان در علاقه وافر او به شعر دید و مطمئنم که اگر فرصت حیات بیشتری می یافت شاهد ابداعات بیشتری از او نیز بودیم.

هراتی افزود: هرچند امروز حسرت نداشتنش را داریم اما این کاش گفتن ها دردی از ما دوا نمی کند. دریغ مان این است که آثار باقی مانده از او نقد نشده و بیشتر از هر چیزی برایش همایش و بزرگداشت گرفتیم به جای آن که به تکنیک و شیوه های شعرگویی توجه کنیم.

وی در پایان گفت: سلمان هنرمندی ملی است و از علاقمندان او انتظار می رود که با نگاهی مناسب و به دور از یکجانبه نگری به وی نگاه کنند.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری از دیگر سخنران این مراسم بود.

وی در سخنانش اظهار داشت: سال ها پیش از این آرزو داشتم که روزی بتوانم فرزندان این سرزمین را روانه مدرسه ای کنیم که نامش سلمان هراتی باشد اما امروز بسیار خوشحالم که کلنگ تاسیس مجتمعی فرهنگی به نام او بر زمین زده شده که آرزو دارم روزی فرزندان سلمان را به عنوان مدیرانش ببینیم.

قزوه ادامه داد: سهم سلمان در شعر انقلاب غیرقابل انکار است. گاهی پیش می آید که از یک بنا دو آجر را خارج می کنیم و هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد اما سلمان ستون بنای انقلاب است و اگر آن را مانند ستون هایی چون قیصر امین پور و سید حسن حسینی برداریم این بنا فرو می ریزد.

وی با اشاره به آخرین دیدار خود با سلمان هراتی در تهران و قرائت شعر " من هم می میرم " از سوی او گفت: مرگ آگاهی صفتی است که در میان بسیاری از شاعران بزرگ ما وجود دارد. مرحوم حسینی هم در روزهای آخر عمرش این گونه بود با این حال سلمان برای ما همیشه تازگی داشت، میوه رنج و زحمت بود و هر گاه برای ما سخن می گفت می شکفت، آن هم در آن زمان که او افق دیدش را از ایران هم بیرون برده بود و مصر و ایرلند را در شعرش می دید به همین خاطر است که اگر بگوییم که شعر او برای نخستین بار بیداری اسلامی را برای ما تبیین کرد گزافه نگفته ایم.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه گفت: شاعرانی همچون هراتی امروز چراغ راه جوانان ما هستند و خوشحالم که بگویم شاعران جوانی هم هستند که توانسته اند جای او را پر کنند حتی اگر در دورافتاده ترین نقاط ایران باشد. هراتی شاعری بود که فردی مانند احمدرضا احمدی او را بزرگترین شاعر انقلاب نامید و احمد شاملو نیز نیایش وارهایش را تکان دهنده عنوان کرد.

بخش پایانی سخنرانی قزوه به تجلیل وی از شاعران هندوی حاضر در این مراسم از جمله دهرمندرنات اختصاص یافت.

در ادامه این مراسم جمع شاعران حاضر در این جایزه ادبی بر سر مزار مرحوم سلمان هراتی در منطقه خرم آباد تنکابن حاضر شدند.

شعرخوانی برخی از شاعران و نیز سخنرانی کوتاه امیر اسماعیل آذر از جمله اتفاقات قابل توجه در این مراسم بود که به میزبانی اهالی منطقه خرم آباد تنکابن انجام پذیرفت.

نخستین جایزه ادبی سلمان هراتی برگزیدگان خود را در مراسمی ویژه در بعدازظهر امروز معرفی خواهد کرد.