«دموکراسی یا دموقراضه» سیدمهدی شجاعی مسافر لندن و لس‌آنجلس می‌شود

به گزارش افکارنیوز، کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» اثر سیدمهدی شجاعی به زبان انگلیسی توسط موسسه انتشاراتی شمع و مه در لندن منتشر می‌شود. مترجم این کتاب، خانم کارولین کراس کری، شرق شناس و محقق از دانشگاه یو. سی. ال. ای کالیفرنیا و ساکن آمریکا است که تجربه چندین ساله‌ای در ترجمه آثار فارسی به انگلیسی دارد.

کراس کری در این ترجمه سعی کرده پایبندی خاص و ویژه‌ای به متن داشته و به انتقال تام و تمام طنز زبانی و محتوایی اثر کمک کند. ترجمه «دموکراسی یا دموقراضه» قرار است در آوریل ۲۰۱۴(فروردین ۱۳۹۲) در نمایشگاه کتاب لندن و فستیوال کتاب لس‌آنجلس رونمایی شود.

همچنین نسخه انگلیسی در بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۱۳۹۲ همزمان با رونمایی نسخه دیجیتال در آمازون، رونمایی می‌شود. از آوریل ۲۰۱۴ کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» در فروشگاه‌های واتراستون انگلیس در دسترس مخاطبان انگلیسی زبان خواهد بود.

یادآوری می‌شود چاپ نخست کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» نوشته سیدمهدی شجاعی که چهار سال پس از انتشار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال توزیع شد، در کمتر از ۱۲ روز به پایان رسید و ناشر آن از فروش نیمی از دومین چاپ آن خبر داد.

داستان این کتاب که در فاصله‌ سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ نوشته شده است در زمان‌های دور و در کشوری نامعلوم می‌گذرد. راوی داستان، ظاهرا پژوهشگری تاریخی است که با کشف و سند‌خوانی خود، ماجرا را برای خواننده روایت می‌کند. مطابق این تحقیق، در سالیانی دور، پادشاهی که در آستانه مرگ قرار دارد وصیت می‌کند هر ۲۵ فرزند او در مقاطع ۲ ساله به‌ترتیب پس از مرگ او بر تخت شاهی بنشینند، اما نه به ترتیب سن بلکه به رأی مردم. هر یک از فرزندان در دوره سلطنت خود ظلم‌های فراوانی به مردم می‌کنند و مردم هر بار، رنجیده از یکی به دیگری پناه می‌برند، اما صورت مسئله تغییر نمی‌کند.

سرانجام تصمیم می‌گیرند بیمار‌ترین، زشت‌ترین و نادان‌‌ترین آنان را انتخاب کنند تا دمی بیاسایند. نام فرزندان شاه همگی پیشوند «دمو» دارد و این آخری «دمو‌کافیه» نام دارد که در زبان مردم شهر به «دموقراضه» شهرت یافته است. او پس از استقرار، با اتکا به هوش شیطانی و روان پر‌عقده خود، تیم و حلقه خاصی را سامان می‌دهد و قوانین طلایی خود را به کار می‌بندد و ترکیبی از ظلم و عوامفریبی را می‌سازد.

شتاب او در تخریب مملکت که با ادعای خدمت صورت می‌گیرد عملا بیشترین کمک را به دشمن می‌کند، هرچند در آخر داستان معلوم می‌شود او واقعا عامل بیگانه بوده و سرانجام نیز به آنان پناه می‌برد و کشور را تسلیم دشمن می‌کند.

این کتاب در سال ۸۷، با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسید اما به خواست نویسنده، از توزیع آن اجتناب شد تا در نهایت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال به دست مخاطبان رسید.