میزبان دومین دفتر منطقه‌ای اتحادیه جهانی ناشران مسلمان

به گزارش افکارنیوز، علی زارعی نجفدری دبیر کل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در بازگشت از سفرش به کشور سنگال، از افتتاح دفتر منطقه‌ای اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در قاره آفریقا خبر داد.

وی که به دعوت رسمی علیون بَدرابِی رئیس انجمن نویسندگان سنگال، عضو شورای اجرایی و دبیر منطقه آفریقای اتحادیه جهانی ناشران مسلمان و به منظور افتتاح دفتر منطقه‌ای این اتحادیه در قاره آفریقا، به سنگال سفر کرده بود، در بازگشت از این کشور گفت: نشست انجمن نویسندگان آفریقا و مراسم افتتاحیه دفتر منطقه‌ای این اتحادیه در قاره آفریقا با حضور نخست وزیر محترم سنگال خانم امینتا توره و وزرای فرهنگ و آموزش عالی و جمعی از نویسندگان و شاعران قاره آفریقا از کشورهای سنگال، مالی، گابون، مغرب، غنا، ساحل عاج، لیبریا، موریتانی، گامبیا، کنیا، بنین، کامرون، چاد، کنگو، گینه کوناکری و گینه بیسائو برگزار شد.

زارعی نجفدری با اشاره به این‌که سطح و کیفیت برگزاری مراسم افتتاح این دفتر، حکایت از درک عمیق مسئولان ارشد این کشور از ظرفیت‌های اتحادیه داشت، افزود: در دیدار اینجانب با آقای مَکّی سال رئیس‌جمهور سنگال، پس از ارائه گزارشی از فلسفه وجودی و ضرورت و دلایل تشکیل اتحادیه، ایشان از انتخاب کشور سنگال برای استقرار دفتر منطقه‌ای اتحادیه تشکر و حمایت خود را از دفتر منطقه‌ای اتحادیه جهانی ناشران مسلمان در آفریقا اعلام کردند.

دبیر کل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان به حضورش در دانشگاه شیخ آنتو دیوپ بزرگترین دانشگاه کشور سنگال و یکی از مهمترین دانشگاه‌های قاره آفریقا، و همچنین دیدار با پرفسور سالیو اندیایه رئیس این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این بازدید مسؤولان اتحادیه با فعالیت‌های دپارتمان زبان فارسی و تمدن ایرانی دانشگاه شیخ آنتو دیوپ نیز آشنا شدند. رئیس این دانشگاه، ایران را کشوری قدرتمند و تأثیرگذار در عرصه بین‌الملل و موجب مباهات مسلمانان خواند و از طرف این دانشگاه برای همکاری علمی با اتحادیه جهانی ناشران مسلمان، اعلام آمادگی کرد.

زارعی نجفدری با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط اتحادیه جهانی ناشران مسلمان گفت: بعد از افتتاح دفتر منطقه‌ای اتحادیه در اروپا و کشور یونان و دفتر منطقه‌ای اتحادیه در آفریقا در کشور سنگال، برنامه‌ریزی برای افتتاح سایر دفاتر منطقه‌ای در دستور کار دبیرخانه قرار دارد.

وی از تلاش‌های علیون بَدرابِی عضو شورای اجرایی و دبیر منطقه آفریقای اتحادیه و رئیس انجمن نویسندگان سنگال، حسن علی‌بخشی سفیر کشورمان در سنگال، حسن ذاکری رایزن فرهنگی ایران در داکار و اکبر توحید لو رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا تشکر کرد.

زارعی نجفدری اضافه کرد: به‌زودی دستاوردهای این سفر در جلسه شورای سیاستگذاری اتحادیه و با حضور آقایان دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر علی‌اکبر صالحی، آیت‌الله تسخیری، دکتر سید محمد حسینی، دکتر محمدباقر خرمشاد و دکتر محمد علی فتح‌الهی و اینجانب بررسی خواهد شد.

در جریان دیدارهای دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سنگال، تندیس این اتحادیه از سوی دبیرکل این اتحادیه به آنان اهداء شد. همچنین لوح افتخاری عضویت در انجمن نویسندگان سنگال نیز که تاکنون به تعداد محدودی از شخصیت‌ها، از جمله نلسون ماندلا اعطاء شده بود، به زارعی نجفدری اعطاء شد.

همچنین پس از پرده‌برداری از تابلوی کتابخانه‌ای که در سنگال به نام زارعی نجفدری دبیرکل اتحادیه نامگذاری شده بود، وی با ابراز تشکر از این اقدام مسؤولان سنگالی، از آن‌ها خواست نام کتابخانه مذکور را به نام اندیشمند فرزانه علامه حسن حسن زاده آملی تغییر دهند.

دبیرکل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان هفته آینده پیرامون اتحادیه و دفاتر منطقهای، کنفرانس خبری خواهد داشت.