نیمه پنهان قزوین مدفون در خاک

به گزارش افکارنیوز، احداثموزه و مراکز گردشگری به عنوان ابزاری برای شناخت هرچه بهتر از میراثارزشمند تمدنی و فرهنگی صاحب اهمیت خاص است.

جایگاه تمدن و فرهنگ نهفته در خاک به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند در شناسایی و هویت‌یابی به یک جامعه تأثیرگذار باشد و از این رو پی بردن به سابقه و گنجینه پیشینیان سهم مهمی در شناخت سیره و منش گذشتگان و چگونگی اعمال و کردار آنها در طول دوران حیات در سال‌های مختلف دارد.

ظرفیت‌های فرهنگی و باستانی استان قزوین به مانند گنجینه‌ای فرو رفته در خروارهای خاک و سنگ است که تنها سطح آشکار این گنجینه سر از خاک برآورده و از گذشته فرهیخته و مثال زدنی این استان حکایت کرده است.

نادر محمدی در این خصوص به اهمیت گسترش و اشاعه میراثفرهنگی اشاره و اظهار داشت: اهمیت میراثفرهنگی و تمدنی با توجه به پیشینه و سابقه شهرها و بخش‌های استان قزوین بسیار زیاد و مورد توجه است.

معاون اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به نحوه و چگونگی توجه به میراثباستانی و آثار فرهنگی ابراز داشت: راه‌اندازی موزه‌های گردشگری و آثار باستانی به منظور معرفی توانمندی‌ها و دستاوردها بهترین راه معرفی آثار میراثفرهنگی است.

این مسئول با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته استان قزوین در زمینه معرفی و شناسایی آثار باستانی موفق عمل کرده است، ابراز داشت: باید انتظار داشت تا با توجه بیشتر و فراهم‌سازی فضاهای مناسب برای تأسیس مراکز گردشگری و موزه‌های باستان شناسی این مهم را گسترش داد.

معاون اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با با بیان اینکه استان قزوین در جایگاه مناسب از نظر شناسایی و تکثر آثار باستانی قرار دارد، ابراز داشت: البته بسیاری از آثار باستانی استان در شهر قزوین و نواحی دیگر دست نخورده باقی مانده است.

این مسئول با تأکید بر ضرورت پیگیری مصوبات و طرح‌های میراثفرهنگی از سوی شهرستان‌ها ابراز داشت: به همین منظور مدیران و مسئولان استانی میراثفرهنگی و صنایع دستی با حضور و شرکت در جلسات شهرستان در بویین زهرا، تاکستان، آوج، الوند، آبیک و البرز نسبت به پیگیری موضوعات اقدام می‌کنند.

معاون اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با تأکید بر ایجاد بهتر سازوکارهای حمایتی در حوزه باستان شناسی شهر قزوین، عنوان کرد: ارایه سازوکارهای مناسب برای بازدید رایگان و بدون دغدغه اقشار دانش آموزان و شهروندان از موزه‌ باستان شناسی شهر قزوین از راه‌های برجسته است که به کشف هویت نهفته شهر قزوین کمک شایانی می‌کند.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای رفع موانع در حوزه باستان شناسی و ایجاد موزه ابراز داشت: در همین خصوص نیازمند نگاه‌ها و توجه بیشتر از سوی مسئولان برای تخصیص اعتبار هستیم.

معاون اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: ایجاد بسترهای مناسب توسعه گردشگری و صنعت موزه قزوین بی تردید نیازمند جدیت در حمایت‌ها و تعهد بیشتر نسبت به موضوع است.

محمدی با بیان اینکه کارهای فرهنگی در حوزه باستان شناسی باید گسترش یابد، ابراز داشت: در حال حاضر جوانان نسبت به مشاهده و پیگیری امور باستان شناسی و میراثفرهنگی علاقه دو چندانی داشته و مشتاق به ارایه اخبار میراثفرهنگی هستند.

معاون اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اشاره به جایگاه تلاش و سعی مضاعف برای ارتقای وضعیت کنونی میراثفرهنگی عنوان کرد: هویت فرهنگی و میراثتمدنی مردم همواره نیازمند بررسی و کارشناسی است و این موضوع در استان قزوین جزو اهداف مهم قرار گرفته است.

تأسیس موزه‌های باستان شناسی به منظور حضور اقشار شهروندان به ویژه دانش‌آموزان و دانشگاهیان در این مراکز توسط میراثفرهنگی و گردشگری بر حسب سیاست‌های کلان اقدامی ارزشمند و صاحب اهمیت بوده است.

البته در حال حاضر اذعان به کمبود منابع برای ساخت و راه‌اندازی موزه‌های باستان شناسی و تمدنی در شهرستان‌ها و بخش‌های پرجاذبه استان از جمله بویین زهرا، تاکستان و آوج به سبب گنجینه‌های ارزشمند فرهنگی وجود دارد که باید برای این مهم نیز برنامه‌ریزی کرده و هدف را توسعه داد.

حمیدرضا قاسمی در این خصوص اظهار داشت: معرفی و آشنایی با هویت فرهنگی گذشتگان در سطح جامعه به خصوص سرمایه‌های ملی این مرز و بوم بخشی از وظایف میراثفرهنگی است.

وی افزود: در راستای ایجاد بستر مناسب برای بازدید قشرهای مختلف مردم و نهادینه کردن فرهنگ بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و اجرای مطلوب است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به نقش موزه‌ها و بناهای تاریخی در شناخت اصالت و هویت یک جامعه اضافه کرد: طبق بخشنامه اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی برنامه بازدید از این اماکن به دو صورت تهیه شده است.

قاسمی ادامه داد: تمام پژوهشگران با ارائه تأییدیه از مراکز تحقیقاتی و علمی مربوطه، مدعوین و میهمانان رسمی دولت با ارائه دعوت‌نامه مربوطه، اشخاصی که به منظور انجام فرایض و آیین‌های دینی در ساعات مقرر وارد مساجد و اماکن متبرکه می‌شوند، کارکنان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز تمام بازنشستگان به همراه سه نفر از اعضای خانواده با ارائه کارت شناسایی و کارت منزلت، دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام دهه مبارکه فجر با ارائه کارت شناسایی یا معرفی‌نامه، مشمول معافیت از پرداخت ورودیه به امکان تاریخی و موزه‌ها هستند.

وی بیان کرد: بر اساس این بخشنامه مبلغ ورودیه برای تمام افراد زیر پوشش کمیته امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، آزادگان، جانبازان، خانواده‌های معزز شهدا و بسیجیان با ارائه معرفی‌نامه از مراجع ذی‌ربط و نیز بازدید گروهی دانشجویان به همراه استادان دانشگاه‌ها و سرپرستان آنها به صورت نیم‌بها است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تمام بازدیدکننده با ارائه معرفی نامه به واحد روابط عمومی و امور فرهنگی این اداره کل می‌توانند نامه‌های مربوط به بازدید رایگان از اماکن تاریخی فرهنگی یا بلیط نیم‌بها آن را دریافت نمایند.

رویکرد میراثفرهنگی و اقدام ارزشمند این نهاد در اطلاع رسانی برای جذب شهروندان برای بازدید از موزه‌های شهر قزوین به صورت رایگان بی‌تردید می‌تواند سبب سوق یافتگی به تمدن و میراثفرهنگی استان بوده و این عامل در تأثیرپذیری هویتی جوانان از مفاخر و اندوخته‌های تاریخی مهم واقع شود.

اما باید دانست آشتی دادن مردم با موزه‌ها نیازمند توجه و مطالعه بیشتر متولیان این امر است.

در سالهای اخیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین نیز با مرمت سرای سعدالسلطنه و برپایی جشنواره بینالمللی بازی و اسباب بازی در آن ثابت کرد که میتوان گنجینهای را که سالها مخروبه شده از دل خاک درآورد و به پرترددترین محل در روزها و شبهای عید و غیر عید تبدیل کرد.