حضور اولیای دم در اجرای " احساس آبی مرگ "

به گزارش افکارنیوز، نشست رسانه‌ای نمایش " احساس آبی مرگ " صبح امروز دوشنبه ۱۸ آذر ماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این نشست علاوه بر امین میری کارگردان این نمایش عبدالله خاتمی‌فر مشاور حقوقی اثر و علیرضا شیری مشاور روانشناس نمایش نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست میری با تشکر از مساعدت قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی و پریسا مقتدی مدیر تالار سنگلج عنوان کرد: دلیل اجرای دوباره این اثر نمایشی این بود که ما احساس می‌کردیم " احساس آبی مرگ " هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از آنجا که آنقدر حرفه‌ای نبودیم که تئاترشهر را به ما بدهند و چهره سرشناسی هم در نمایش حضور نداشت که بتوانیم در ایرانشهر اجرا برویم و پولی هم برای اجرا در تالار حافظ نداشتیم با لطف پریسا مقتدی قرار شد در تماشاخانه سنگلج این نمایش را دوباره روی صحنه ببریم.

وی ادامه داد: بخش اعظم تماشاگران ما در اجرای ارسباران برای اولین‌بار بود که به دیدن یک نمایش می‌نشستند اما موقعیت جغرافیایی سنگلج این امکان را به ما می‌دهد تا ما بتوانیم میزبان قشر دیگری از تماشاگران باشیم. بسیار خوشحالم که در سالنی به این قدمت که انرژی بزرگوارانی چون پرویز فنی‌زاده، خسرو شکیبایی، عزت الله انتظامی و… را در خود دارد اجرا می‌روم چون این عزیزان شالوده تئاتر ایران را پایه‌ریزی کردند و هنوز انرژیشان در این تالار باقی است.

این کارگردان در ادامه با اشاره به تغییراتی که در اجرای دوباره این نمایش بوجود آمده است، گفت: از آنجا که این اثر نمایشی به وضعیت پرونده های نوجوانان قاتل و بزهکار می پردازد و اثری کاملا مستند است در اجرای جدید با توجه به تغییر وضعیت پرونده این نوجوانان تغییرات محتوایی و ساختاری هم در اجرا داده می شود حتی این اجرا نسبت به اجرایی که در شهر زاهدان داشتیم، تغییراتی داشته است. در واقع با توجه به شرایطی که این پرونده ها دارد ممکن است اجرای روز بیستم آذر ماه ما نسبت به اجرای ۱۵ روز بعدمان متفاوت باشد.

میری متذکر شد: گروه اجرایی این نمایش علاقه مند بود که این اثر را به صورت رایگان اجرا کند، چون ضرورت اجرای نمایش هایی که دغدغه اجتماعی دارند، این است که باید به راحتی در دسترس عموم قرار گیرند اما ما چون هیچگاه حمایت مالی نشدیم مجبور شدیم که بلیت‌فروشی کنیم و از آنجایی که از چهره شناخته شده ای هم در نمایش بهره نبرده ایم نتوانستیم حامی مالی جذب کنیم.

در ادامه نشست عبدالله خاتمی‌فر مشاور حقوقی نمایش درباره بخش حقوقی این اثر توضیح داد: این نمایش از معدود کارهای هنری است که مضمون حقوقی دارد و این مضمون را به درستی بیان می کند. این امر هم به دقت نظر نویسنده و هم به مستند بودن اثر بازمی گردد.

وی افزود: ارتباط من با این گروه ابتدا به خاطر یکی از پرونده های حقوقی بود، اما سپس این همکاری استمرار یافت. این اثر نمایشی به روحیه گذشت و صلح منشی افراد جامعه کمک فراوانی می‌کند که افرادی که نزدیکانشان را در حادثه‌ای این چنینی از دست دادند و رنج فقدان آنها را تحمل می کنند و چه خانواده های افراد متهم به قتل با توجه به ماهیت هنر نمایش و بصری بودن این هنر نیاز است که نمایش هایی به این شکل برای آگاه سازی مردم روی صحنه برود.

خاتمی‌فر با انتقاد از تصویری که در تلویزیون از پرونده های قضایی و وکلا ارائه می‌شود، عنوان کرد: اما در این نمایش هم کارگردان و هم نویسنده با تحقیق و پژوهش به مستندات وفادار بودند و توانستند از لحاظ حقوقی نیز مطالب مورد نظرشان را بدون آزار و آسیب رساندن به تماشاگران و خانواده‌های زندانیان انتقال دهند. چنین آثاری می‌تواند هم در افرادی که قرار است تصمیم بگیرند و هم افرادی که در معرض چنین اتفاقاتی قرار گرفتند الگوسازی کند و جلوی گرفتن تصمیمات غلط را بگیرد.

در ادامه میری با اشاره به اتفاقی که در اجرای شهر زاهدان این نمایش افتاده بود، گفت: یکی از اتفاقات جالب در اجرایی که ما در زاهدان داشتیم حضور دو خانواده ولی دم در این نمایش بود که این اتفاق تجربه سختی برای ما و گروه بازیگران بود. همچنین در اجرای دیگر نیز خانواده ای از نمایش دیدن کردند که مدتی قبل حکم فرزندشان اجرا شده بود و این امر فشار روحی و روانی شدیدی برای ما بوجود آورد. در اجرای جدید احتمال حضور پدر یک مقتول که سال ها قبل قاتل فرزندش را بخشیده است وجود دارد، ۹۰ درصد ممکن است این پدر در نمایش ما حضور داشته باشد چون ما در حال بررسی هستیم که این حضور تاثیرات منفی روی روحیه وی نگذارد.

این کارگردان با تشکر از حضور هنرمندانی که در اجرای این نمایش گروه را یاری دادند، گفت: یکی از سخنان نلسون ماندلا سال ها است در جهان بر سر زبان ها است و آن هم این است که " می بخشم، اما فراموش نمی کنم " امیدوارم همین سخن تاثیر این نمایش بر خانواده‌های داغ دیده باشد.

میری متذکر شد: رضایت گرفتن از اولیای دم پروسه سخت و زمانبری است و در همین رابطه با اجرای خیریه ای که ما قبلا برگزار کردیم حرف و حدیثهایی هم بوجود آورد. شاید سکوت ما بخاطر حساسیت هایی که وجود داشت به حرف و حدیثها دامن زد، اما ما مجبور بودیم سکوت کنیم. من بسیار خوشحال می‌شوم که خبر آزادی جوانی را که بخاطرش اجرای خیریه برگزار کردیم در طول اجرای این نمایش اعلام کنم.

در همین زمینه خاتمی‌فر عنوان کرد: متاسفانه برخی بجای اینکه بدنبال پیگیری پرونده باشند به دنبال این بودند که پول این خیریه صرف چه چیزی و چه کسانی شده است. در اجرای خیریه ای که در ارسباران برگزار شد، استقبال بسیار زیادی صورت گرفت و جمعا مبلغ ۱۶۵ میلیون تومان در اختیار من به عنوان یکی از وکلا قرار گرفت، اما آن زمان ولی دم حاضر نشد رضایت به آزادی مقتول بدهد. بنابراین ما پول را از حساب شخصی خارج و در یک حساب مشترک قرار دادیم و آن را مسدود کردیم تا کسی نتواند به آن دست بزند.

وی ادامه داد: میری نیز داوطلبانه به دنبال گرفتن رضایت از خانواده مقتول است. در همین زمان با اجازه از اهداکنندگان بخشی از پول به صورت قرض در اختیار پرونده یک محکوم به قتل دیگر قرار گرفت تا او بتواند نجات پیدا کند که این اتفاق هم افتاد، اما چون از لحاظ قضایی و حقوقی این پول متعلق به شخص دیگری است و این مبلغ نیز به نیت این فرد نیز جمع آوری شده ما پول برداشته شده را به حساب بازمی‌گردانیم.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا شیری مشاور روانشناس گروه توضیح داد: یکی از نکاتی که در این اجرا باید مدنظر قرار می گرفت ایمن‌سازی ساختار روانی بازیگران بود چون هم داستان مستند و واقعی بود و هم بازیگران، بی تجربه. بنابراین اگر آنها روانشناسی نمی شدند ساختار روانی شان در طول پروسه اجرا بهم می ریخت. بنابراین من تلاش کردم وضعیت روحی بچه ها را مدیریت کنم. در واقع مدیریت استرس اولین اهتمام ما بود.

شیری در پایان صحبت هایش متذکر شد: من به عنوان یک روانشناس به تاثیر اجتماعی این نمایش و اینکه این اثر چه تاثیر و واکنش هایی را در جامعه بر می انگیزد بسیار علاقه مند بودم. در حقیقت پیوستگی ایمانی من و افراد گروه باعثشد که تا اینجا اجرای این اثر را ادامه دهیم، چون چرایی این قضیه و اجرای " احساس آبی مرگ " برای آگاه سازی و بینش دادن به خانواده ها است. بنابراین زیاد درگیر این نبودیم که قرار است در طول این پروسه چند نفر آزاد شوند.

اجرای دوباره نمایش " احساس آبی مرگ " از ۲۰ آذرماه ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.