تئاترشهر شبیه بازار میوه و تره‌بار شده است

به گزارش افکارنیوز، دومین جلسه کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران با حضور احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر، رئیس کمیته هنری شورا، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل میراثفرهنگی استان تهران و برخی از هنرمندان و اعضای خانه تئاتر پیرامون موضوع نجات مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مسجدجامعی با اشاره به اقدامات کارشناسی و فنی انجام شده در شورای سوم گفت: در بررسی های کمیته فنی شورای شهر که با همکاری گروهی از اساتید تربیت مدرس انجام شد، مشخص شد که شکاف‌های ایجاد شده در ساختمان تئاتر شهر ربطی به احداثخط مترو و ساخت و ساز مجاور آن ندارد.

رئیس شورای شهر تهران درخصوص فضای اجتماعی پیرامون تئاترشهر یادآور شد: این فضا یکی از بازترین فضاهای عمومی است که اقشار مختلف مردم در آنجا تردد می کنند که با توجه به رویکرد فرهنگی، اجتماعی ما قابل گزینش و کنترل نیست و باید به گونه ای متفاوت مدیریت شود.

قرار نیست همه کارهای تئاتر ایران در تئاترشهر انجام شود

مسجدجامعی با اشاره به اینکه از فضای تئاترشهر بیش از حد ظرفیت استفاده می شود، افزود: قرار نیست همه کارهای تئاتر ایران در این مکان انجام شود بنابراین بهتر است که درخصوص فضاهای اضافه ایجاد شده در آنجا که با اهداف تئاترشهر همخوانی ندارد، تصمیم گیری جدیدی صورت گیرد. مگر قرار است تمام قسمت های تئاتر از بخش جوانان گرفته تا کلاسیک و کتابخانه تخصصی و غیره در این مکان تأمین شود؟ در این صورت مشکلات حل شدنی نیست چراکه هر مکانی یک ظرفیت محدود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به مستندات تهیه شده در دوره سوم شورا درخصوص حفظ ساختمان تئاتر شهر و فضاهای پیرامون آن تأکید کرد: بهتر است در کمیته ای که تشکیل می شود اسناد تهیه شده در خانه تئاتر پایه کار قرار داده شده و سپس بازخوانی شوند. در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، سندی در متمم آن آورده شود تا فضای بین تالار وحدت و تئاتر شهر به صورت پیاده راه فرهنگی ایجاد شود چراکه تمام مستندات آن به صورت پلاک به پلاک دیده شده و در اسناد شهرداری نیز مصوبه دارد و باید به جریان بیفتد.

وی همچنین با اشاره به رویکردهای دوره سوم شورا در جهت حفظ ساختمان و فضای فرهنگی تئاتر شهر و ترسیم چشم انداز کاملاً اجرایی برای آن گفت: اکنون در فضای جدید بوجود آمده می خواهیم سندهای قبلی را با همکاری دستگاههای ذیربط و متولی آن اجرایی کنیم تا این اثر فرهنگی تاریخی حفظ شود.

مختاباد: تئاترشهر شبیه میدان میوه و تره بار شده است

سپس عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای جلسه با اشاره به فضاهای تجاری ایجاد شده در پیرامون ساختمان تئاتر شهر تصریح کرد: ساختمان تئاتر شهر بیشتر شبیه به میدان میوه و تره بار شده است که باید برای آن یک برنامه جامع و سندی کاملا فرهنگی، هنری و تاریخی تدوین شود. ساختمان احداثشده مجاور مجموعه در کنار پارک و فضای تئاتر شهر اشتباه بوده است چراکه باعثایجاد آسیب هایی به ساختمان تئاتر شهر شده است.

وی متذکر شد: اکنون باید با یک نگاه ساختاری از ایجاد خسارت بیشتر بر این ساختمان و فضای پیرامون آن جلوگیری شود، بنابراین گروهی از متخصصان فنی باید به کار گرفته شوند تا در یک بررسی جامع هزینه های مورد نیاز را برآورد کنند.

همچنین علی مرداخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز با اشاره به اینکه شورای شهر تاریخچه کامل مجموعه تئاتر شهر را در اختیار دارد، گفت: کاری که ما می توانیم در این حوزه انجام دهیم، پیگیری موضوع و ایجاد شناخت های اساسی و رسیدگی به این مسئله با توجه به نظراتی که دوستان هنری دارند، است و از طرف شما نیز تیم فنی که بتواند در این حوزه در جهت رفع آسیب ها به ما کمک کند، کارساز خواهد بود.

حریم تئاتر شهر ثبت ملی نشده است

خسروآبادی مدیر کل میراثفرهنگی استان تهران نیز با اشاره به اینکه ساختمان تئاتر شهر در سال ۸۴ ثبت ملی شده است، گفت: متأسفانه حریم این ساختمان ثبت ملی نشده است و بیشتر مسائل مطرح شده از طرف دوستان درخصوص حریم آن است که ایجاد مشکل کرده است. البته سازمان میراثفرهنگی در حوزه کارشناسی آماده دفاع از این اثر ملی هست.

در این جلسه اعضای خانه تئاتر ایران، رئیس تئاتر شهر و جمعی از هنرمندان و کارگردان های عرصه تئاتر در توضیحاتی مشکلات ایجاد شده برای ساختمان تئاتر شهر را بیان کردند و از متولیان این بنای فرهنگی و همچنین مدیریت شهری خواستند تا در حفظ آن تلاش لازم را انجام دهند. در پایان جلسه مقرر شد تا اسناد تنظیم شده توسط دستگاه های ذیربط و شورای شهر تهران در خصوص خانه تئاتر، به عنوان ملاک عمل کمیته نجات ساختمان تئاتر شهر قرار گیرند و همچنین این اسناد بازخوانی شوند.

همچنین مقرر شد که یک تیم فنی از طرف معاونت هنری وزارت ارشاد و کمیسیون عمران شورای شهر تهران آسیب های وارده به ساختمان را بررسی و میزان خسارات و هزینه را گزارش کنند. همچنین در این جلسه تعیین شد تا در خصوص فضای پیرامون تئاتر شهر جلسه‌ای با حضور ریاست و اعضای شورا در مکان تئاتر شهر برگزار شوند تا ضمن بازدید میدانی تصمیمات لازم در خصوص رفع مشکلات پیرامون آن گرفته شود.

این جلسه شنبه ۱۶ آذرماه برگزار شده است.