سازمان حج و زیارت با جشنواره " دیدار " به دنیای هنر وارد شد

به گزارش افکارنیوز، نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری " دیدار " صبح امروز دوشنبه ۱۸ آذر با حضور حجت‌الاسلام مسعود حاجی‌ابراهیمی دبیر جشنواره، سعید غضنفری دبیر کمیته علمی و افشین هوشنگی دبیر کمیته اجرایی جشنواره در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام حاجی‌ابراهیمی نخستین سخنران این نشست بود که گفت: اردیبهشت امسال بحثراه‌اندازی جشنواره فرهنگی هنری " دیدار " با توجه به نیازهای زائران طرح شد. البته از مدت‌ها قبل بود که بعثه رهبری در حج قصد داشت در این موضوع ورود پیدا کند که با توجه به شرایط قرار بر این شد که جشنواره فرهنگی هنری دیدار از امسال برگزار شود.

وی افزود: برای اولین بار است که ما قصد داریم یک جشنواره فرهنگی هنری برگزار کنیم و جشنواره امسال متمرکز بر نیاز زائران است.

این فعال فرهنگی نوع کار و جنس جشنواره را با حج مرتبط دانست و بیان کرد: جشنواره در هفت محور خوشنویسی، نقاشی، عکس، ارتباط تصویری، آثار حجمی، نماهنگ و آثار آدبی برگزار خواهد شد که از خروجی آنها در حج، حج عمره و عتبات عالیات استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: زائران ما باید در فضاهایی قرار گیرند که هم از نظر بصری و هم از نظر محتوایی آنها را اغنا کند. ما سعی داریم با توسل به هنر دریافت و مانایی سفرهای زیارتی ایرانیان را افزایش دهیم. زائر ما نیاز دارد از آداب و مناسک گرفته تا مفاهیم معنوی و زیارتی و نیز مفهوم توسل را در آثاری که با هنر آمیخته شده است، ببیند تا اثرپذیری آن مفاهیم برایش بیشتر شود.

دبیر جشنواره " دیدار " در مورد سوژه‌های مورد نظرشان در این جشنواره توضیح داد: آداب حضور، آداب و فرهنگ زیارت، اعمال و مناسک مناسب با اماکن زیارتی، حج و امنیت، اسرار نیایش، اسرار شفاعت و اسرار آیین‌های مذهبی بخش‌های این جشنواره هستند.

وی با ذکر این جمله که ما رنگین‌کمانی از مسلمانان را در اعمال حج می‌بینیم از هنرمندان خواست که نگاهی بین‌المللی به این جشنواره داشته باشند.

حاجی‌ابراهیمی به بخش‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش ادبیات سه حوزه خاطره‌نویسی، شعر و سفرنامه را داریم که امیدواریم آثاری به دستمان برسد که تجربه‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌های سفرهای دیگران را منعکس کند تا بر تجارب زائران بیفزاید. در بحثارتباط تصویری سه حوزه تصویرسازی، پوستر و اینفوگرافی و در بخش عکس هنرمندان باید با سوژه‌های آزاد کار کنند.

وی یکی از بخش‌های مهم جشنواره را آثار حجمی و المان‌های مذهبی قلمداد کرد و گفت: در آثار حجمی هنرمندانی چابک و چالاک می‌خواهیم که از متریال‌های سبک و پرتابلی استفاده کنند تا در زمانی کوتاه آثاری بزرگ خلق کنند. در این بخش امکان استفاده از هنرمندان خانم را نداریم زیرا اعزام آنها ممکن نیست.

حاجی‌ابراهیمی استفاده از کارشناسان هنری معروف را با عنوان مشاور از ویژگی‌های این جشنواره دانست و گفت: در داوری‌ها علاوه بر استفاده از هنرمندان در هر بخش ما یک کارشناس مذهبی نیز قرار داده‌ایم تا کارها درست داوری و انتخاب شوند.

وی در مورد گاهشمار جشنواره توضیح داد: آخر دی ماه پایان زمان ارسال آثار است که در بخش علمی از اول تا هفتم بهمن‌ماه و در بخش هنری از هفتم تا ۱۴ بهمن ماه داوری‌ها انجام می‌شود. اسفندماه برنامه اختتامیه را در ساختمان سازمان حج و زیارت داریم که در آن روز ضمن برگزاری کارگاه آموزشی مخصوص مسئولان فرهنگی بعثه، هنرمندان به صورت زنده اقدام به انجام کارهای هنری در رشته‌های معرق، منبت، فلزکاری، خوشنویسی، نقاشی، قلمکاری، تهذیب و اجرای آثار حجمی خواهند کرد.

دبیر جشنواره " دیدار " در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد توجه به گرایش‌های شیعی و سنی توضیح داد: موضوعات ما کاری به گرایش‌های این چنینی ندارد، اصلاً قرار نیست به این فضا ورود پیدا کنیم. این اولین تجربه ما در برگزاری جشنواره است و قصد داریم توانمندی‌های خودمان را بررسی کنیم و بعد به فکر بین‌المللی کردن جشنواره " دیدار " باشیم.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد چرایی غیبت هنرمندان زن از یک سو و دلیل استفاده از هنرمندان چابک و چالاک در امور حجمی گفت: ورود به کشور عربستان در یک بازه زمانی کوتاه تنها کاری است که می‌تواند انجام گیرد و به همین خاطر از یک طرف نمی توانیم بانوان را برای خلق اثر هنری به عربستان بفرستیم و از طرف دیگر به خاطر محدودیت زمان هنرمندانی را می خواهیم که بتوانند در مدت زمان کوتاه و با مواد سبک و ساده کارهای هنری خلق کنند که هم ارزش هنری داشته باشد و هم ارزش معنوی.

در ادامه غضنفری، دبیر کمیته علمی جشنواره در مورد همکاران این جشنواره توضیح داد: معاونت فرهنگی وزارت علوم، معاونت اجتماعی شهرداری تهران و وزارت ارشاد ما را در این جشنواره یاری کردند.

وی افزود: قصد داریم بخشی از آثار برتر و برگزیده را در ایستگاه‌های مترو تهران و در مراکز اصلی مترو بگذاریم و البته بعد از پایان جشنواره نمایشگاه‌هایی برگزار کنیم و آثار را در معرض دید عموم قرار دهیم.

در ادامه مراسم افشین هوشنگی دبیر اجرایی جشنواره گفت: در بخش آثار ادبی ۸۶۰ اثر، ارتباطات تصویری ۹۱۰ اثر، عکس ۶۷۱۰ اثر، حجم ۹ اثر، خوشنویسی ۷ اثر و در بخش نقاشی ۶ اثر تا کنون به دستمان رسیده است. جامعه هدف ما دانشجویانی بودند که به سفر حجم مشرف شده‌اند و در کنار آنها با ارسال ۳۰ هزار پیامک به مجموعه‌های هنری اطلاع رسانی کرده و انتظار داریم که آثار بسیار بیشتری به دستمان برسد.

هوشنگی در پایان گفت: در این جشنواره به نفرات اول هر بخش و هر گرایش دو میلیون تومان، نفر دوم ۱.۵ میلیون تومان و به نفر سوم یک میلیون تومان جایزه اهدا خواهد شد و از نفر چهارم تا دهم نیز لوح تقدیر و تندیس جشنواره خواهند گرفت.