تقدیر از حسین عابد مرد بی‌توقع تئاتر

به گزارش افکارنیوز، مراسم اختتامیه نخستین مسابقه نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان با نام " استعدادهای تازه " و مراسم تجلیل از حسین عابد هنرمند پیشکسوت تئاتر صبح امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، کریم اکبری مبارکه داور جشنواره، حسن دولت آبادی دبیر جشنواره و… حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه مراسم نکوداشت از هنرمند پیشکسوت تئاتر حسین عابد برگزار شد. مومنی‌شریف در این جلسه درباره عابد گفت: مراسم امروز علاوه بر اختتامیه بخش استعدادهای تازه به نام مرد شریفی که عمرش را صرف آموزش به افراد جوان و با استعداد کرده است، برگزار می شود. حسین عابد شخصیت ارجمندی است که امروز به یادش اینجا هستیم. آثار و کلام این هنرمند پاک و زلال است و عملش نیز پشتیبان کلامش بوده است. عابد شخصیتی است که ما او را با متانت و تفکر می‌شناسیم.

وی ادامه داد: از علاقمندی های این هنرمند دستگیری از جوانان گمنامی بود که امروزه هرکدامشان تبدیل به شخصیت‌های شناخته شده‌ای شده‌اند. این از ویژگی های حوزه هنری است که افرادی پاک مثل حسین عابد در آن زیاد دیده می شود. مسیر هنر لغزنده است و اگر توام با فضائل اخلاقی نباشد خطرناک است پس جوانان ما باید افرادی مثل عابد را سرلوحه کار خود قرار دهند.

در ادامه رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگی های عابد عنوان کرد: من اسم این هنرمند را با افتخار هرجا که صحبت از معلمی و کار شایسته در حوزه هنری می‌شود بر زبان می آورم و افتخار می کنم اگر بتوانم مثل وی معلمی کنم. امروز در جمع ما بخش کوچکی از استعدادهای تازه حضور دارند اما تفاوت این مسابقه این است که در اختتامیه به پایان نمی رسد و مدرسانی آموزش این استعدادهای جوان را برعهده خواهند گرفت تا نگارش آثاری با کیفیت در حوزه کودک و نوجوان آغاز شود.

نصرالله قادری نیز که در مراسم حضور داشت با گلایه از حضور پیدا نکردن همکاران سابق حسین عابد در این مراسم عنوان کرد: عابد مردی است که تنها به دنیا آمد، تنها زندگی کرد و تنها هم می‌رود. متاسفانه امروز معیار بسیاری برای حضور در یک مراسم، پول شده است اما این روزها خواهد گذشت ولی حسین عابد در تاریخ تئاتر مملکت خواهد ماند چون حسین عابد است.

حسین پارسایی نیز که از شاگردان حسین عابد بوده است در سخنانی کوتاه از خاطراتی که با این هنرمند داشته است گفت و عنوان کرد: مهم‌ترین ویژگی عابد پایبندی اش به اصول انقلاب است. او هیچگاه از تئاتر توقعی نداشت و برای خودش نیز چیزی نمی خواست. عابد تنها هدفش آموزش به استعدادهای تازه بوده است.

در ادامه با حضور محسن مومنی شریف، رحمت امینی، حسن دولت آبادی، نصرالله قادری، صادق مصلح، کریم اکبری مبارکه و صدرایی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان که به نمایندگی از مجید سرسنگی در مراسم حضور داشت از حسین عابد تجلیل شد. همچنین از طرف کانون بازنشستگان حوزه هنری، خانه هنرمندان و حوزه هنری و انتشارات نمایش نیز لوح تقدیر و هدایایی به این هنرمند اهدا شد.

عابد نیز در سخنانی کوتاه خاطراتی از دوران حضورش در حوزه هنری در اوایل انقلاب تعریف کرد. در بخش دیگر این مراسم حسن دولت آبادی دبیر مسابقه استعدادهای تازه درباره این رویداد هنری گفت: نگارش نمایشنامه مخصوصا در حوزه تئاتر کودک بسیار مهم است بنابراین تصمیم به برگزاری مسابقه ای گرفتیم که به صورت بنیادین به معرفی و آموزش استعدادهای تازه بپردازد. اصرار من نیز این بود که افرادی در این مسابقه حضور یابند که قبلا اثری از آنها چاپ نشده باشد.

وی ادامه داد: قرار بود ابتدا به برگزیدگان اول تا سوم جایزه نقدی و چاپ اثرشان تعلق گیرد اما با اصرار هیات داوران به دلیل کیفیت بالای برخی آثار قرار شد ۲۱ نمایشنامه نیز معرفی و مورد اصلاح قرار گیرند و برای چاپ معرفی شوند. یک اثر هم از بخش بزرگسال برای چاپ انتخاب شده است.

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان در چهار بخش به این شرح معرفی شدند:

آثار برگزیده نخستین مسابقه نمایشنامه نویسی استعدادهیا تازه، برای دریافت جایزه نقدی و عقد قرارداد چاپ به ترتیب اولویت:

۱ - " حبه انگور " نویسنده مهرداد قرآن کیش

۲ - " اول اسم بابا " نوشته بهار کریم زاده(مشروط به انجام اصلاحات)

۳ - " زمستان همان سال " شهرام بزرگی(مشروط به انجام اصلاحات)

افراد مستعد برای شرکت در آموزش یک ساله نمایشنامه نویسی:

۱ - میترا توکلی
۲ - محسن وظیفه پشتکوه
۳ - سیدحسن حسینی نژاد
۴ - فروع مقصودی
۵ - مصطفی اژدرپور
۶ - بهنام رضایی
۷ - رضا بیات
۸ - علیرضا سعیدی
۹ - علی اکبر پوررسول
۱۰ - رضوان شمشادی
۱۱ - مهراد قرآن کیش
۱۲ - شهرام بزرگی
۱۳ - احمد مریدی زاده
۱۴ - جواد روحانی
۱۵ - محمد قاسم پور
۱۶ - سیدمهدی طیار
۱۷ - نوشا عبدالله زاده
۱۸ - فرید طاهری
۱۹ - نینا ضرابی
۲۰ - امید بی نیا

آثاری که با بازنویسی، مناسب چاپ خواهند شد

هیات داوران به دلیل وجود برخی قابلیت ها بازنویسی این آثار را توصیه می کنند:

۱ - کرم و پروانه - علیرضا شکورپور
۲ - رویای نیمه شب - فروغ مقصودی
۳ - فصل ها - فرید طاهری
۴ - روزهای کودکی یک پیامبر - احمد مریدی زاده
۵ - گرگی که گله را می برد - سعید موحدی
۶ - راه خونه فرشته ها - حمیده ناجی
۷ - رنگ - حمیده ناجی
۸ - خورشید باز می گردد - حمیده ناجی
۹ - بچه خرس پایین نمی آید - حسین قربانزاده
۱۰ - بازی - سید مهدی طیار
۱۱ - کبوتران حرم مصطفی اژدرپور
۱۲ - آرزوی کودک - رضوان شمشادی
۱۳ - آخر آسمونا کجاست - محمد قاسمپور
۱۴ - تاج مهربونی - بهنام رضایی
۱۵ - شیر ترسو - علیرضا دهقانی
۱۶ - درایت آباد - ماندانا عبقری
۱۷ - آقا گرگه و دادگاه جنگلی - نوشا عبدالله زاده
۱۸ - نمکی - نینا ضرابی
۱۹ - زنگ تفریح - بهار کریم زاده
۲۰ - زمستان همان سال - شهرام بزرگی
۲۱ - دیوی که می ره و می ره و می آد - رضا بیات

اثر بزر گسال

هیات داوران نمایشنامه دیوار سوار، نوشته حسین قربانزاده را مشروط به انجام اصلاحات محدود، به عنوان اثر بزرگسال برای چاپ پیشنهاد می کند.