کارگردان‌ها من را می‌بینند یاد نقش مادر می‌افتند

به گزارش افکارنیوز، مریم بوبانی از سال ۱۳۷۶ با بازی در فیلم سینمایی " مهر مادری " به کارگردانی کمال تبریزی پا به عرصه بازیگری گذاشت و از آن زمان به بعد در فیلم ها و سریال های خاطره انگیزی از جمله " سگ کشی " به کارگردانی بهرام بیضایی، " زیر پوست شهر " به کارگردان رخشان بنی اعتماد، سریال " روزگار غریب " به کارگردانی کیانوش عیاری حضور داشته است.

او این روزها در سریال " یادآوری " به کارگردانی حجت قاسم زاده و " بی قرار " به کارگردانی فلورا سام در تلویزیون حضور دارد. بازی او در سریال پرمخاطب " یادآوری " که به عنوان نخستین سریال تولیدی شبکه آی فیلم روی آنتن می‌رود، سبب شد گفتگویی با وی داشته باشیم.

بوبانی معتقد است که همیشه نقش مادر را به او پیشنهاد می کنند، در حالی که او به عنوان یک بازیگر می تواند نقش های دیگری را هم بازی کند. نقش هایی مانند معتاد، معلم و یا وکیل. این بازیگر همچنین می‌گوید فیلمنامه نویسی در ایران کمی مردسالارانه شده است.

حاصل این گفتگو را از نظر می‌گذرانید:

*این شب‌ها سریال تلویزیونی " یادآوری " به کارگردانی حجت قاسم‌زاده با بازی شما از شبکه تلویزیونی آی فیلم در حال پخش است که اتفاقا رضایت مخاطبان را هم جلب کرده است. چه چیز باعثشد در این سریال حضور داشته باشید؟

- " یادآوری " را می توان یکی از سریال های خوب و متفاوت تلویزیون دانست. من در گذشته با حجت قاسم زاده اصل کار کرده ام و از نظر من او و رویا غفاری جزو بهترین فیلمنامه‌نویسان کشور هستند و من همیشه روی آنها و فیلمنامه ای که می نویسند، حساب می کنم. به همین دلیل فیلمنامه " یادآوری " نیز نسبت به فیلمنامه های دیگر متفاوت بود. در این سریال هر لحظه دچار تغییر سوژه و شخصیت سازی متفاوت هستیم که باعثمی شود مخاطب برای دیدن ادامه کار ترغیب شود. همین مسئله سبب شد تا بلافاصله بعد از اینکه بازی در این سریال را به من پیشنهاد دادند، قبول کنم.

*به فیلمنامه اشاره کردید، مهمترین تفاوت‌های متن این سریال با دیگر سریال های تلویزیونی در چیست؟

- قصه " یادآوری " بسیار متفاوت و کم نظیر است. در این سریال شاهد چند قصه متفاوت هستیم که هر کدام شخصیت ها و اتفاقات خاصی را دنبال می کند، هرچند در هر قسمت این چند قصه دنبال می شود اما داستان ها و شخصیت ها به نرمی جلو می روند و مخاطب را دچار سردرگمی نمی کنند. خلاقیت نویسنده در این سریال به خوبی مشخص است، به گونه ای که در طول داستان به زیبایی تمام شخصیت ها و داستان ها با یکدیگر تلاقی کرده و با هم ارتباط برقرار می کنند و یک قصه واحد را تشکیل می دهند.

این نوع از فیلمنامه‌نویسی خیلی کمتر در سینما و تلویزیون ایران رخ می دهد و سریال هایی از این دست کمتر ساخته می شود، به هر حال من خوشحالم که توانستم در یک چنین سریالی حضور داشته باشم. البته نقش من نیز در این سریال کمی با دیگر نقش هایم متفاوت است. هرچند در این سریال نیز نقش یک مادر را بازی می کنم اما نقش مادر در این سریال نسبت به نقش های دیگرم کاملا متفاوت و با چالش های بسیاری همراه است.

*از نظر شما انتخاب بازیگران در این سریال تا چه اندازه درست و به جا صورت گرفته است؟

- زمانی که فیلمنامه یک سریال تلویزیونی خوب و محکم نوشته شده باشد و عوامل پشت دوربین نیز جزو بهترین عوامل باشند، سعی می شود تا بهترین بازیگران برای نقش های نوشته شده انتخاب شود. تا آنجا که من می دانم حجت قاسم زاده اصل و رویا غفاری برای انتخاب بازیگران سریال " یادآوری " بسیار دقت کرده و وسواس بسیاری را در این زمینه خرج کردند. به گونه‌ای که برای انتخاب بازیگر نقش علی در این سریال که یک بار اعدام و بعد زنده می شود، چند ماه به دنبال بازیگر بودند تا این که روزبه حصاری برای این سریال انتخاب شد و بی شک به خوبی توانسته از پس این نقش برآید.

در این سریال می توان گفت بهترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون حضور دارند و خوشبختانه همه بازیگران در شخصیت های خود به خوبی قرار گرفته و شخصیت‌های فیلم را باورپذیر نشان داده‌اند.

*مریم بوبانی معمولا در فیلم ها و سریال های تلویزیونی نقش مادر را بازی می کند، آیا این تکرار نقش‌ها شما را خسته نمی کند؟

- متاسفانه بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان وقتی چشمشان به من و بازیگرانی هم سن و سال من می افتد، یاد نقش مادر می افتند. متاسفانه این گروه از دوستان هیچ گاه فکر نمی کنند که بازیگرانی مانند ما می توانند در نقش های دیگر نیز بازی کنند. من همیشه دوست دارم نقش یک معتاد، معلم و حتی یک وکیل را بازی کنم اما تنها نقش هایی که به من پیشنهاد می شود نقش یک مادر بدبخت و درمانده است. در حالی که یک مادر می تواند تفاوت های بسیاری داشته باشد، اما مادر سریال ها و قصه های ما همه شبیه همدیگرند و هیچ تنوع و خلاقیتی در خلق آنها وجود ندارد. البته این مسئله بیشتر به دلیل اشکال در فیلمنامه و کارگردانی است، این درست نیست که بازیگرانی در سن ما همیشه به چشم پدر و مادر دیده شوند. متاسفانه فیلمنامه نویسان ما کمی مردسالانه برخورد می کنند.

*در حال حاضر به غیر از " یادآوری " چه کارهای دیگری را آماده پخش دارید؟

- در حال حاضر سریال " بی قرار " به کارگردانی فلورا سام از شبکه یک سیما در حال پخش است که در آن نیز نقش یک مادر را بازی می کنم. گویا قرار نیست نقش مادر از من دور شود.

علاوه برآن نیز در حال تمرین در نمایشی به نام " یوبیتسومه " به کارگردانی نیما نادری هستم که آن نیز قرار است، کاری متفاوت و جذاب باشد. البته سینما نیز این روزها تعطیل است و کار تنها برای عده ای خاص از بازیگران سینمای ایران است.

*به غیر از بازیگری مشغول به چه کاری هستید؟

- من در کنار بازیگری، همسر و فرزندانی دارم که باید به آنها برسم، پس در کنار بازیگری، کار خانه، کتاب خواندن، فیلم دیدن و تئاتر رفتن نیز جزو فعالیت های من به شمار می رود. به عنوان مثال آخرین بار که به سینما رفتم برای فیلم سینمایی "هیس دختران فریاد نمی زنند" به کارگردانی پوران درخشنده بود. به تازگی نیز برای دیدن نمایش "سقراط" به کارگردانی حمیدرضا نعیمی به تالار وحدت رفته ام، این تئاتر یک اثر بسیار متفاوت با بازی های درخشان است، امیدوارم همه تئاتردوستان برای دیدن این نمایش بروند.