چه فیلم‌هایی در فهرست دوم به فجر راه می‌یایند

به گزارش افکارنیوز، روز گذشته هفتم دی ماه اولین لیست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران و بخش نگاه نو سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر شد.

در این فهرست اسامی کارگردانانی چون مسعود کیمیایی با " متروپل "، ابراهیم حاتمی‌کیا با " چ "، محمد مهدی عسگرپور با " مهمان داریم "، احمدرضا درویش با " رستاخیز " و … دیده می‌شود؛ فیلم‌هایی که طی چند ماه گذشته خبرهای مختلفی از حواشی جذاب آنها در رسانه‌ها منتشر شد اما در میان این اسامی جای بسیاری از فیلم ها همچنان خالی است و انتظار می‌رود در دومین لیست فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و نگاه نو نام این فیلم‌ها را بتوان دید.

از جمله فیلم‌هایی که می توان به آن اشاره کرد " طبقه حساس " به کارگردانی کمال تبریزی، " اشباح " به کارگردانی داریوش مهرجویی، " ردکارپت " به کارگردانی رضا عطاران، " امروز " به کارگردانی رضا میرکریمی، " پنجاه قدم آخر " به کارگردانی کیومرثپوراحمد است.

از میان این آثار " اشباح " مهرجویی همچنان در حال فیلمبرداری است اما جهانگیر کوثری تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اعلام کرده که بی‌شک " اشباح " به سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر خواهد رسید.

" ردکارپت " عطاران نیز در مرحله صداگذاری و ساخت موسیقی است. با این حال عطاران نسخه ای از این فیلم را برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران به دبیرخانه ارائه کرده است.

البته غایبان این لیست تنها به این اسامی منحصر نمی‌شود و فیلم های دیگری را چه در بخش مسابقه سینمای ایران و چه در بخش نگاه نو شامل می‌شود.

انتظار می‌رفت حضور بازیگران شناخته‌شده سینمای ایران به عنوان کارگردان در این دوره از جشنواره فیلم فجر پررنگ باشد و هنرمندانی چون شهاب حسینی با فیلم " ساکن طبقه وسط "، مهدی پاکدل با فیلم " فردا "، جهانگیر الماسی با فیلم " رنج و سرمستی " و مهشید افشارزاده با " پنج ستاره " حضور داشته باشند اما هنوز مشخص نیست این افراد در لیست دوم قرار خواهند گرفت یا خیر.

جذابیت لیست غایبان بخش مسابقه سینمای ایران از لیست حاضران این بخش کمتر نیست به عنوان مثال از دیگر فیلم‌های غایب در این بخش می توان به فیلم " آشغال های دوست داشتنی " به کارگردانی محسن امیریوسفی، " بلوک ۹ خروجی ۲ " به کارگردانی علیرضا امینی، " بیگانه " به کارگردانی بهرام توکلی، " مردن به وقت شهریور " به کارگردانی هاتف علیمردانی، " سایه روشن " به کارگردانی فرزاد موتمن، " فصل فراموشی فریبا " به کارگردانی عباس رافعی، " کلاشینکف " به کارگردانی سعید سهیلی، " عصبانی نیستم " به کارگردانی رضا درمیشیان، " آذر، شهدخت، پرویز و دیگران " بهروز افخمی، " نقش نگار " به کارگردانی علی عطشانی، " آرایش غلیظ " به کارگردانی حمید نعمت‌اله، " شیار ۱۴۳ " به کارگردانی نرگس آبیار و " معراجی ها " به کارگردانی مسعود ده نمکی اشاره کرد.

همچنین فیلم‌های دیگری از کارگردانان نسل های مختلف سینمای ایران نیز هنوز منتشر نشده است که عبارتند از " برف " مهدی رحمانی، " ماهی و گربه " شهرام مکری، " زندگی مشترک آقای محمودی و بانو " روح الله حجازی، " به تهران خوش آمدید " رضا سبحانی، " دلتنگی های عاشقانه " رضا اعظمیان، " خواب زده ها " فریدون جیرانی، " پاپ " احسان عبدی پور، " لامپ ۱۰۰ " سعید آقاخانی، " خانم " تینا پاکروان، " فرشته‌ها با هم می‌آیند " حامد محمدی، " ۲ ساعت بعد مهرآباد " علیرضا فرید.

البته شاید بتوان عنوان دیگر فیلم هایی را هم در این لیست گنجاند که هنوز مشخص نیست این آثار توسط هیات انتخاب دیده شده باشند؛ آثاری مانند " پریناز " بهرام بهرامیان و " خانه پدری " کیانوش عیاری.

فیلم " پریناز " به تازگی پروانه نمایش دریافت کرده است و برای " خانه پدری " هم که قرار است پلیس تصمیم گیری نهایی را انجام دهد. رئیس سازمان سینمایی درخواست کرده که نسخه ای از این فیلم را در اختیار آنها قرار دهند.

البته نباید فراموش کنیم که در طول سال فیلم هایی توسط کارگردانان جوان و یا همان فیلم اولی ها ساخته می شود که ممکن است اطلاع‌رسانی درستی درباره آنها نشود و حتی مشخص نیست که چه افرادی در این رده آثار خود را به دفتر جشنواره ارائه کرده‌اند.

البته به زودی لیست بعدی از سوی هیات انتخاب منتشر خواهد شد و به گفته یکی از اعضای هیات انتخاب ۲۲ فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران در نظر گرفته شده است که البته با توجه به تعداد آثار باقی مانده قطعا خیلی از فیلم ها نمی توانند در این بخش قرار بگیرند.