فهرست یارانه دریافتی مطبوعات در شش ماهه نخست سال جاری منتشر شد

به گزارش افکارنیوز، معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای در پایگاه خبری خود فهرست یارانه دریافت شده توسط مطبوعات کشور در شش ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد

بر اساس متن این اطلاعیه از آنجا که محاسبه و اعلام یارانه‌ها با هدف شفافیت عملکرد برای نخستین بار صورت می گیرد، قطعاً خالی از اشکال نیست. از این رو اداره حمایت آمادگی دارد تا بیستم دی ماه جاری هر روز از ساعت ۱۴تا ۲۰ با بررسی اسناد ارائه شده، در محاسبات کنونی تجدید نظر نماید. فهرست اصلاحی نیز به همراه اصلاحات فهرست قبلی(نشریات استانی) تا پایان دی ماه جاری اقدام خواهد شد. همچنین در تنظیم فهرست ذیل، نظر اکثریت مطبوعات مبنی بر محرمانه انگاشتن شمارگان، محترم شمرده شده و این رقم اعلام نمی شود.

این اطلاعیه می‌افزاید: برای نخستین بار، تخصیص یارانه منوط به درخواست و پیگیری نبوده است، بلکه برای کلیه نشریاتی که مشمول دستورالعمل بوده اند، یارانه در نظر گرفته شده است. از اینرو چنانچه باز هم نشریاتی از قلم افتاده اند قابل پیگیری است. همچنین مطابق بند ۳ دستورالعمل یادشده، به نشریاتی که خوداظهاری با برگه اعلام وصول ندارند یارانه تعلق نمی‌گیرد؛ اما از آنجا که یارانه این نوبت مربوط به شش ماهه اول سال جاری و قبل از اعلام دستورالعمل مذکور است، نشریاتی که با رعایت ماده ۱۷ دستورالعمل منتشر شده، اما به دلیل عدم اعلام وصول در فهرست زیر قرار ندارند، پس از اطلاع به اداره حمایت، سهمیه این نوبت خود را همراه با نوبت بعد دریافت می کنند.

در بخشی دیگری از این اطلاعیه آمده است: مطابق ماده ۴ دستورالعمل یادشده، نشریات دوره ای دولت یا بخش عمومی از فهرست یارانه حذف شده اند، اما روزنامه های دولتی و عمومی، معادل نصف یارانه خود را تا پایان سال جاری دریافت می کنند. دولت راستگویان اولاً بنا را بر خوداظهاری می گذارد و ثانیاً وظیفه دارد زمینه و علل اظهارات خلاف واقع را از میان بر دارد. متأسفانه یکی از آسیب‌های موجود، موارد معدودی اعلام وصول نادرست است که سبب می شود سلامت جریان غالب مطبوعات را زیر سؤال ببرد. در این نوبت استثنائاً اعلام وصول های نادرست، اصلاح شد امّا در نوبت بعدی بند ۳ دستورالعمل، مبنای محاسبه خواهد بود.

این اطلاعیه خاطر نشان کرده است: مطابق بند ۱۸ دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات و با تعیین نمایندگان هفت گانه کمیته ارزیابی ضریب کیفی نشریات، این ضریب از نوبت بعدی منظور خواهد شد. با توجه به هزینه های گزاف نیروی انسانی، تولید محتوا، کاغذ، چاپ، توزیع و سایر هزینه های سربار، باید اقرار کرد یارانه ای که به هر یک از نشریات تعلق می گیرد، تنها بخش کوچکی از هزینه های آنان را تأمین می کند که امید می رود با افزایش منابع، تقویت زیرساخت ها و اتخاذ سیاست‌های توانمند سازی مطبوعات بتوان در آینده به نحوی از شکاف هزینه درآمد کاست.

فهرست یارانه نشریات