حل مسایل موسیقی سخت‌تر از مشکلات هسته‌ای نیست

به گزارش افکارنیوز، حسین علیزاده آهنگساز در نشست خبری که با موضوع انتشار آلبوم فیلم " ملکه " صبح امروز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه با حضور اهالی رسانه در محل انجمن موسیقی برگزار شد، گفت: ساخت موسیقی فیلم فضای خلاقانه، غیر متداول و تکرار نشدنی را به من می دهد و در برخی مواقع کار با کارگردان های جوان سینما شوق و انگیزه بیشتری برای کار ایجاد می‌کند. البته در ساخت موسیقی برای فیلم ها، محتوا و مضمون اثر سینمایی اهمیت بیشتری دارد.

ابعاد انسانی در " ملکه " بیش از جنگ مطرح است

وی با اشاره به ساخت موسیقی فیلم‌های " ملکه "، " آسمان زرد کم عمق " و دو فیلم مستند " همه مادران من " و " ایلین " گفت: فیلم مستند " ایلین " به معنای آشیانه دومین همکاری من با ابراهیم سعیدی بعد از مستند " همه مادران من " است. موضوعاتی که این مستندساز جوان کار کرده درباره جنایات صدام و سرکوب کردها و عدم امنیت در این مناطق است. در فیلم " همه مادران من " زنان یک روستای کردنشین خاطرات تلخ خود از کشتن مردان این سرزمین را می‌گویند.

علیزاده در ادامه افزود: فیلم " ملکه " هم از دیگر آثاری است که در حوزه سینمای جنگ مطرح شده است که به اعتقاد من این فیلم به هیچ‌عنوان تنها یک اثر جنگی نیست بلکه ابعاد انسانی در این اثر سینمایی به کرات مطرح می شود. در واقع محمد باشه آهنگر در این اثر سینمایی حس انسانی را بیش از جنگ مطرح می کند و همانطور که در تعریف و دیالوگ های داستان مشاهده می کنیم به این نکته توجه دارد که همیشه نباید کشت و شاید به دلیل همین رویکرد کارگردان بود که اتفاقا فیلم در اکران خیلی هم موفق نبود.

آهنگساز موسیقی فیلم " ملکه " با تاکید بر اینکه محمدعلی باشه آهنگر در به تصویر کشیدن این پیام در فیلم " ملکه " بسیار راسخ بود، تاکید کرد: ابوالقاسم حسینی تهیه کننده این فیلم سینمایی که خود از جانبازان جنگ بود و پس از ساخت این فیلم نیز درگذشت از جمله کسانی بود که با ارائه نگاه انسانی در جنگ موافق بود. درست به همین دلیل است که موسیقی این فیلم سینمایی را به این بزرگوار تقدیم کرده ام.

موسیقی ایران مانند یک کشور فرهنگی است

این موسیقیدان درباره دلایل ساخت موسیقی برای فیلم‌های جنگی گفت: ساخت موسیقی در حوزه جنگ در درجه نخست به موضوع فیلم برمی گردد و موضوع فیلم " ملکه " که حرف از انسان و وجود انسانی می زد برای من مهم بود. در غیر این صورت گمان نمی‌کنم دیگر برای فیلم‌های جنگی موسیقی بسازم.

علیزاده در پاسخ به این که ساخت موسیقی برای فیلم‌هایی با رنگ‌مایه‌های کردی گفت: به نظر من موسیقی ایران مانند یک کشور فرهنگی است که تنوع قومی بسیاری دارد. اما آنچه مسلم است کردها خیلی به من لطف دارند. من پیش از ساخت موسیقی برای فیلم‌های " ایلین " و " همه مادران من " به کارگردانی ابراهیم سعیدی، موسیقی فیلم های " زمانی برای مستی اسب‌ها "، " لاک پشت‌ها پرواز می‌کنند " و " نیوه‌مانگ " به کارگردانی بهمن قبادی را کار کرده بودم. به شخصه به فرهنگ کرد علاقه دارم و به فرهنگ این منطقه توجه می کنم و سعی می کنم از موسیقی کردی به خصوص موسیقی اسطوره های کردستان که ریشه دار است استفاده کنم. درست به دلیل همین بهره مندی بود که برای ساخت موسیقی فیلم " زشت و زیبا " از موسیقی و آوازهای کردی استفاده کردم.

صحبت های رئیس جمهور اهالی هنر را به وجود آورد

این آهنگساز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره ارزیابی‌اش از دیدار حسن روحانی با اهالی فرهنگ و هنر گفت: صحبت های حسن روحانی را به طور مستقیم نشنیدم و از طریق رسانه ها دنبال کردم. معتقدم رسانه ها بازتاب وسیعی از صحبت های رئیس جمهور ارائه ندادند. ولی درباره صحبت های روحانی باید بگویم که سال‌های سال است که به مناسبت های مختلف موضوعات انشایی خوبی مطرح می شود که برای مدتی افراد را به وجد می آورد اما این موضوعات در نهایت رنگ عمل به خود نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: البته ناگفته نماند که همه ما به حسن روحانی رای دادیم تا شرایط بهتر شود و البته خوشحال هم شدیم که آقای روحانی آمد و به دنبال آن علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد معرفی شد. تمام این رخدادهای خوب سیاسی و فرهنگی تا امروز در حد همان اتفاق باقی مانده است و در نهایت همه ما می‌دانیم که این اتفاق های خوب اگر در همین نقطه ایست کند به معنای واقعی دردی از حوزه موسیقی دوا نمی کند.

علیزاده در ادامه افزود: تا زمانی که عنوان دفتر بر فعالیت‌های موسیقی وزارت ارشاد باقی بماند و عنوان دفتر را به مرکز موسیقی بدل نکنند روند رخدادها در این حوزه به همین شکل باقی خواهد ماند. نکته دیگر اینکه عناوین و اسامی که به این حوزه وارد هستند به تنهایی برای حل مشکلات کافی نیست. مثلا حضور پیروز ارجمند در دفتر موسیقی خوب است اما مسئولیت ارجمند بسیار سنگین است و باید اهالی موسیقی را به روند بهبود شرایط خوش‌بین کند اما واقعیت این است که اتفاق های خوبی که باید در حوزه موسیقی بیفتد با توجه به انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و تغییر تحولات مدیریتی ایجاد شده بسیار دیر است.

آهنگساز قطعه " ترکمن " در ادامه دلیل تاخیر در انجام فعالیت ها را نبود بودجه عنوان کرد و گفت: نبود بودجه دلیل اصلی تاخیر در انجام کارهاست و اگر بنا بر حل مسائل موجود در این حوزه چون پاگرفتن پرقدرت ارکسترهای موسیقی، وضعیت آموزش این هنر و رسیدگی به امور پیشکسوتان موسیقی است باید بودجه به این حوزه اختصاص داده شود تا موسیقی رونق پیدا کند و من امیدوارم در شرایط جدید مشکلات پیش روی هنر موسیقی از بین برود و آن حس امید و خوش‌بینی که همواره از نیازهای انسان است به اهالی موسیقی برگردد.

تشکیل موسسه ارکستر ایران سیاستی در جهت منحل کردن ارکستر ملی بود

علیزاده با اشاره به تشکیل موسسه ارکستر ایران که در دوران حمید شاه آبادی انجام شد، گفت: تشکیل موسسه ارکستر ایران سیاستی در جهت منحل کردن ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران بود که توسط شخص شاه آبادی این سیاست به اجرا درآمد و توهین بزرگی به جامعه موسیقی کرد. من به حضور ارکستر غیر دولتی معتقدم هستم اما در عین حال دولت باید طبق وظیفه اش از ارکستر و دیگر فعالیت های هنری حمایت کند.

حسین علیزاده در ادامه با اشاره به آغاز فعالیت حرفه ای خود در ساخت موسیقی فیلم گفت: ساخت موسیقی فیلم به من تجربه بیشتری برای فعالیت در این عرصه می داد به همین دلیل من قدردان سینمای ایران هستم و خودم را از خانواده سینما می‌دانم.

وی در ادامه افزود: زمانی که ساخت موسیقی فیلم را آغاز کردم این هنر با مشکلات بسیاری مواجه بود چراکه از یک سو باید این هنر را حفظ می کردم و از سوی دیگر امکانات و شرایط دشواری برای فعالیت داشت و نمی توانستیم به راحتی تجربه کنیم و از سوی دیگر تعصب عجیبی در حوزه موسیقی سنتی وجود داشت ولی من به هیچ عنوان سنت را برای سنت کار نکردم بلکه سنت را برای ربشه دار شدن خودم کار کردم و جالب اینکه موسیقی هایی که برای فیلم ها ساخته ام از خیلی از موسیقی های دیگر مدرن تر بود و همین تجربه ساخت موسیقی فیلم باعثشد که در ساخت ملودی برای دیگر آثارم هم بهتر عمل کنم چراکه برای موسیقی مرزی نمی گذاشتم.

آهنگساز موسیقی فیلم " دلشدگان " گفت: در واقع ساخت موسیقی فیلم به نوعی مرا از دست متعصبان موسیقی سنتی نجات داد و حالا اگر کسی موسیقی فیلم مرا گوش می کند دنبال ردیف میرزا عبدالله در کار نمی گردد. بسیاری معتقدند که موسیقی ایران موسیقی تصویر نیست درصورتی که این تفکر اشتباه است چراکه وقتی فیلمی با مختصات فضای ایرانی ساخته می شود نمی توان موسیقی کلاسیک روی آن گذاشت. اما چون به رنگ و تصویر در موسیقی ایرانی اعتقاد دارم در ساخت موسیقی برای فیلم هم این فاکتور را لحاظ می کنم.

وی در ادامه متذکر شد: البته بسیاری از کارگردان ها به رنگ و تصویر در موسیقی قائل نیستند که به تبع من هم نمی پذیرم که موسیقی آثارشان را به عهده بگیرم اما کارگردان هایی هم وجود دارند که قائل به مشورت هستند و در تمامی مسائل از جمله موسیقی از صاحبان فن مشورت می گیرند. به عنوان مثال مجید مجیدی از جمله کارگردان هایی است که برای انجام مراحل فنی از عوامل کمک می گیرد.

من از موسیقی سنتی می آیم

علیزاده در پاسخ به سئوالی درباره رویکرد آهنگسازان و موسیقیدان‌های ایران به آهنگسازی در عرصه موسیقی فیلم گفت: به اعتقاد من آنچه مهم است آموزش در این حوزه است و متاسفانه نبود آموزش برای ساخت موسیقی فیلم وجود دارد. اگر نگاهی به سیر آموزش موسیقی من بیاندازیم متوجه خواهید شد که من از موسیقی سنتی می آیم و مایه های ذهنی من پر از موسیقی ایران است و این اتفاق در زمان آموزش رخ داده است. این در حالی است که در حال حاضر جز آموزش ردیف موسیقی بقیه واحدهای درسی آموزش موسیقی برگرفته از موسیقی کلاسیک است. طبیعتا با این اوصاف فرد آموزش‌دیده در حوزه موسیقی فیلم نداریم و نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ساخت موسیقی فیلم " حاجی واشنگتن " به آهنگسازی محمدرضا لطفی گفت: به نظر من علی حاتمی کار دقیقی نکرد که ساخت موسیقی را به محمدرضا لطفی داد چراکه لطفی تخصص اش در حوزه موسیقی فیلم نبوده و اساسا در حوزه دیگری مشغول است. نکته قابل توجه اینکه وقتی موسیقی فیلم " حاجی واشنگتن " را شنیدم؛ دوتا از قطعات موسیقی خود را که در زمان دانشجویی ساخته بودم در موسیقی این فیلم شنیدم.

علیزاده در اشاره به سیاست هایی که وزارت ارشاد در مواجه با اهالی موسقی باید پیش بگیرد گفت: به نظر من آنچه مانع انجام فعالیت های خوب در عرصه موسیقی می شود ناآگاهی در ارگان های دولتی نسبت به این حوزه است و حل این موضوع به معنای واقعی کار سختی نیست. مسئولان در ارگان های دولتی در حل مسائل هسته ای قادر هستند به همین دلیل فکر نمی کنم که حل مسائل موسیقایی سخت‌تر از اینها باشد. ننگ است که یک استاد موسیقی پس از ۵۰ سال فعالیت، همچنان دغدغه مالی دارد. برای مثال اگر استاد ظریف که من هم شاگرد ایشان بودم، در هر کشور توسعه نیافته‌ای زندگی می‌کرد، او را روی سرشان می‌گذاشتند، اما متاسفانه مسئولان موسیقی کشور درکی از موسیقی ندارند و صحبت‌ها و پیشنهادهای ما را پس از سی سال تجربه نمی‌شنوند.

این آهنگساز در پایان تاکید کرد: به اعتقاد من بعد از سی و چند سال که از عمر موسیقی می گذرد شک به اهالی این هنر جایز نیست ولی هنوز بعد از گذشت این همه سال افراد با سابقه در حوزه موسیقی باید برای انتشار آثار خود از ارشاد مجوز بگیرند. اگر روزی این مسئله حل شود می توان گفت که اتفاق خوبی در این حوزه افتاده است.