پای فرزانه را قطع کردند نه اندیشه او را

به گزارش افکارنیوز، منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته گذشته از سمت خود برکنار شد. او در واکنش به خبر عزل خود از این مسئولیت گفت: من تابع تصمیم وزیر ارشاد و رئیس جمهور در مورد ماندن در نهاد کتابخانه‌های عمومی یا رفتن از آن هستم.

جشنواره کتاب برتر برگزیدگان خود را شناخت

همچنین دوم بهمن ماه، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که کتاب‌های چاپ اول سال ۹۰ و ۹۱ را مورد داوری قرار داده بود با معرفی برترین‎ها به کار خود پایان داد و انتشارات افق، گوی سبقت را از میان دیگر ناشران بخش خصوصی ربود.

در این مراسم که در تالار ایوان شمس برگزار شد، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، ارتباط میان نهادهای مدنی با وزارت ارشاد را ضروری خواند و گفت: این ارتباط به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند.

او همچنین توجه به اقتصاد نشر را یکی دیگر از مسایلی دانست که متولیان فرهنگی و ارشاد باید به آن توجه کنند. نبود ویترین برای کتاب کودک، از دیگر مشکلاتی بود که به گفته صالحی به رشد ادبیات کودک و جهانی شدن آن کمک می‌کند.

ساختمان ادبیات داستانی پلمپ شد

پلمب ساختمان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان که در پی شکایت مالک اصلی آن به مرحله اجرا درآمد از دیگر اخبار داغ هفته گذشته بود. پلمپی که تا روز شنبه، پنجم بهمن ماه باز می‌شود. ساختمان بنیاد ادبیات داستانی، چهارشنبه دوم بهمن پلمپ شد.

بخش داستان به جشنواره کتاب‌های رشد افزوده می‌شود

محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری دهمین دوره جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد از افزوده شدن بخش داستانی به این جشنواره خبر داد و افزود: از آنجا که داستان، روشی غیرمستقیم و جذاب برای آموزش به کودکان و نوجوان است بر آن شدیم تا بخشی را به بررسی کتاب‌های داستانی اختصاص دهیم.

در دهمین دوره از جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد، ۴۸ پدیدآورنده از بین ۱۷۸ نامزد مورد تقدیر قرار می‌گیرند و از سه ناشر برتر تجلیل می‌شود. اختتامیه این جشنواره، هفتم بهمن ماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

۱۰۰اثر در جشن داستان انقلاب

حسین فتاحی، دبیر هنری ششمین جشن داستان انقلاب با اعلام بررسی ۱۰۰ اثر در آخرین مرحله از این جشنواره به معرفی داوران پرداخت و گفت: راضیه تجار، فیروز زنوزی جلالی و محمدرضا بایرامی، داوران بخش بزرگسال و خسرو باباخانی، سمیرا اصلان‌پور و مهدی کاموس، داوران بخش کودک بوده‌اند.
به گفته این نویسنده کودک و نوجوان در مرحله ابتدایی داوری این جشنواره از ۴۰۰ اثر، ۱۰۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. که حدود ۶۰ داستان کوتاه بزرگسال، ۱۶ داستان بلند و رمان بزرگسال و ۲۵ داستان کوتاه و رمان کودک و نوجوان را شامل می‌شد.

فتاحی تصریح کرد: این آثار در حال حاضر توسط کارشناسان ادبی جشنواره داوری می‌شوند و قرار است داوری آثار در ابتدای بهمن ماه امسال به پایان برسد و نشست نهایی داوران را در همان زمان برگزار کنیم

اعضای کمیته اجرایی بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران مشخص شدند

نمایشگاه بین‌المللی کتاب، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور است. به همین‌خاطر هفته گذشته اعضای کمیته اجرایی بخش ناشران عمومی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشخص شدند. این کمیته جدید‌التاسیس متشکل از نمایندگانی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران(آشنا) و شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران است
پای فرزانه را قطع کردند

بهمن فرزانه را می‌شناسیم. بسیاری از ما «صدسال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز را با ترجمه روان و دلنشین او خوانده‌ایم. فرزانه هفته گذشته، تحت عمل جراحی قرار گرفت و پزشکان قسمتی از پای چپ او را که بر اثر پشرفت بیماری دیابت دچار تیرگی و کبودی شده بود، قطع کردند.

این مترجم ۷۵ ساله در کنار نگارش آثاری داستانی، کتاب‌هایی را از گابریل گارسیا مارکز، آلبا دسس پدس، گراتزیا کوزیما دلدا، لوئیچی پیراندلو، آنا کریستی، اینیاتسیو سیلونه، رولد دال، گابریل دانونزیو، واسکو پراتولینی، ایروینگ استون، جین استون و… به فارسی برگردانده ‌است که «صد سال تنهایی» نوشته مارکز معروف‌ترین آنهاست.

نخستین بانک ترانه کشور اسفند ماه افتتاح می‌شود

مسئول دفتر ترانه حوزه هنری از آغاز به کار نخستین بانک ترانه کشور از سوی این دفتر در اسفند ماه سال جاری خبر داد.

برنده جایزه سروانتس درگذشت

خوان گلمن شاعر مشهور آرژانتینی و برنده جایزه سروانتس در سال ۲۰۰۷، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. این شاعر مشهور که برنده جوایز متعددی بود، هم برای کیفیت اشعارش و هم برای رنجی که در جستجوی یافتن خانواده‌اش برده بود، شناخته شده بود.

این شاعر آرژانتینی که در مکزیکوسیتی درگذشت، به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان اسپانیایی زبان شناخته میشد و در سال ۲۰۰۷ به عنوان برنده جایزه معتبر سروانتس انتخاب شده بود.