کیارستمی و درس‌هایی از سینما

به گزارش افکارنیوز، کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» نوشته محمود ثانی برای نخستین‌بار با عنوان «کارگران مشغول کارند» توسط انتشارات هیوز پرس در آمریکا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی منتشر شد و پس از آن انتشارات معین متن فارسی این کتاب را منتشر و روانه بازار کرد.

ژان کلود کاریر فیلمنامه‌ نویس در بخش هایی از مقدمه ای که بر کتاب «عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» نوشته است به این نکته اشاره کرده که عباس کیارستمی تنها سینماگری است که می تواند درس سینما بدهد اما خود درسی نگرفته است. او همچنین معتقد است نخستین درسی که باید از کیارستمی بیاموزیم این است که هرگز نمی توانیم فیلم هایی را که او ساخته است، بسازیم.

این شرق‌شناس فرانسوی که برای نخستین بار براساس اشعار عطار نیشابوری نمایشنامه «سیمرغ» را برای پیتر بروک نوشته و از دوستان نزدیک عباس کیارستمی نیز هست دربخش دیگری از مقدمه این کتاب چنین آورده است: عباس کیارستمی نمونه بارز کارگردان موفق است که توانسته با پایه ای بسیار ساده، گاه نزدیک به مستند یا حتی گزارش خبری، مسیری را طی کند که از ۳۰ سال پیش تا کنون ما را همچنان شگفت‌زده می‌کند. او نیز مانند بسیاری دیگر از سینماگران آثار کسانی را که آنها را اساتید بزرگ سینما می‌نامیم به‌خوبی می‌شناسد اما از آنها تقلید نمی‌کند.

محمود ثانی نویسنده کتاب «عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» که خود او نیز از مستندسازان سینمای ایران است درباره دلایل نگارش این اثر چنین آورده است: در فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی عباس کیارستمی به دعوت مرکز فرهنگی شهرداری مورسیای اسپانیا برای دریافت نشان ابن عربی به مناسبت یک عمر دستاورد هنری به اسپانیا رفت و قرار بر این شد که طی همین سفر کارگاه ۱۰ روزه‌ای نیز برای ۳۵ دانشجو که مشتاقانه از سراسر دنیا خودشان را به مورسیا رسانده بودند، برگزار نماید.

در این سفر من همراه او و در کنارش بودم و حاصل این سفر درس هایی از اوست. به همین دلیل وظیفه خود دانستم که حاصل تجربیات این کارگاه ۱۰ روزه را برای دیگرانی که فرصت شرکت در این کلاس ها را پیدا نمی کنند نقل کنم و آنچه در کتاب «عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» حاصل تجربیات این کارگاه ده روزه است. در واقع این کتاب برای دیگرانی که فرصت شرکت در این کلاس ها را پیدا نمی کنند؛ است.

این مستندساز همچنین در بخش دیگری از مقدمه این کتاب به تفاوت کارگاه آموزش فیلمسازی و مدارس و دانشگاه های سینمایی از نگاه کیارستمی اشاره کرده است: از نظر کیارستمی عمده‌ترین تفاوت کارگاه ها با مدارس سینمایی در این است که در کارگاه دانشجویان بدون ترس شروع به ساخت فیلم می کنند. خیلی وقت ها فارغ التحصیلان مدارس سینمایی جرات ساخت فیلم را پیدا نمی کنند چون می خواهند تمام یافته و آموخته هایشان را در یک فیلم بگنجانند.

عباس کیارستمی در بخشی از این کتاب درباره مباحثمختلفی صحبت کرده است که سرفصل برخی از این مباحث«کار هنر، به فکر واداشتن است»، «لذت بخش ترین کار در سینما تجربه کردن است»، «چیزی که در کنترل ما باشد دیگر واقعیت است»، «ما از واقعیت چیز دیگری درمی‌آوریم که واقعیت شخصی ماست»، «زیبایی دردناک است و تحملش به تنهایی دشوار»، «جهان کار است و خداوند کارگر» و … است.

این فیلمساز سینمای ایران در بخشی از این کارگاه‌ها به فیلمسازان مستقل و گرفتاری‌هایی که این دسته از فیلمسازان در ساخت آثارشان دارند، اشاره کرده است: گرفتاری تمام فیلمسازان مستقل این است که تعریف دقیقی از استقلال در ذهنشان ندارند. می گویند که من سینماگر مستقلم اما از اینکه فیلمم را در سی سالن سینما نشان نمی دهند دلخورم و حسادت می کند به همکارش که فیلمش مخاطب گسترده و عام دارد. من اگر واقعا سینماگر مستقل هستم باید بدانم که یک سینما با تعداد محدودی صندلی در قد و قواره من و فیلم من است اینجاست که ما باید تکلیفمان را با خودمان و تماشاگر روشن کنیم.

کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» در ۱۴۴ صفحه به قلم محمود ثانی نوشته شده که در ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۶ هزار تومان توسط انتشارات معین منتشر شده است.