بازار جشنواره فیلم فجر همه توان سینمای ایران نیست

به گزارش افکارنیوز، هفدهمین بازار بین المللی فیلم فجر این روزهادر برج میلاد همزمان با نمایش فیلم های بخش های مختلف در حال برگزاری است. این در حالی است که در چند سال گذشته با توجه به انتقال سینمای اهالی رسانه به این مکان، بازار هم در طبقه بالای سالن همایش های برج میلاد برگزار می شد. اما امسال به ابتکار ستاد برگزاری جشنواره فجر محل برپایی بازار به ساختمان اصلی برج میلاد بالای طبقه نمایشگاه تجهیزات سینمایی منتقل شده است.

همین دلیل کافی است که وقتی وارد بازار می شویم با اینکه در ساعات شلوغ هستیم اما با جمعیت کمتری در محل برگزاری بازار روبرو شویم. به طوری که بیشترین شرکت کنندگان این بازار معتقدند که ساختمان اصلی برج محل خوبی به لحاظ گستردگی برای برگزاری بازار است.

به خصوص که اطلاع رسانی درستی درباره این محل در سالن همایش ها که محل نمایش فیلم ها است صورت نگرفته و به همین دلیل بازار با بازدیدکنندگان کمتری روبرو بوده است. دوری مسیر از سالن همایش ها همیکی دیگر از دلایلی است که باعثشده تا با بازار تقریبا روزهای خلوتی را شاهد باشد. چرا که در سال های گذشته فیلمسازان و مهمانان جشنواره در زمان استراحت بین دو سانس نمایش فیلم به راحتی به طبقه آمده و از بازار دیدن می کردند.

البته سردی هوای این روزهای تهران نیز خود دلیل محکمی است که هنرمندان بیشتر زمان خود را در همان سالن همایش ها بگذرانند و کمتر کسی به بیرون رفت و آمد کند.

حضور پررنگ بنیاد فارابی با آثار مطرح سینمای ایران

بیناد سینمایی فارابی غرفه بزرگی را در بازار در اختیار گرفته است. از هر طرف بازار که وارد شویم این غرفه در معرض دید قرار دارد البته در مقابل آن نیز میزهای پذیرایی است و محلی برای تجمع هنرمندان است.

روز سوم بازار این محل میزبان سید رضا میرکریمی، منوچهر محمدی، سامان سالور، سعید سهیلی، امیر سمواتی و … است.

بنیاد فارابی که سالها است در بخش بین الملل فعالیت گسترده ای دارد، امسال فیلم های مهمی را برای پخش و توزیع در این حوزه در اختیار گرفته است.

" چ "، " رستاخیز "، " امروز "، " طبقه حساس "، " متروپل " از جمله آثاری هستند که پوسترشان به دیوار غرفه فارابی نصب شده است و پخش بین الملل آنها را در اختیار دارد. اما متاسفانه مدیر غرفه حضور ندارد و نمی توانیم بیشتر از این اطلاعاتی را بدست آوریم.

موسسه رسانه های تصویری با چند فیلم جدید

موسسه رسانه های تصویری نیز امسال مانند سال های گذشته در گوشه ای از سمت چپ بازار غرفه ای در اختیار دارد که پوستر فیلم های " بازگشت " علی قوی تن، " دو ساعت بعد مهرآباد " علیرضا فرید، " ۵۰ قدم آخر " کیومرثپوراحمد و " بیگانه " احمد توکلی را به دیوار نصب کرده اند.

قاسمی مدیر بخش بین الملل این موسسه درباره عمده فعالیت های خود در بازار جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: تاکنون برای فیلم های سیزده و دوساعت بعد مهرآباد نمایش هایی را در بازار فیلم برگزار کردیم که با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است. همچنین با نماینده جشنواره های مانهایم، سائوپولو مذاکراتی برای حضور این آثار داشتیم.

وی در صحبت های خود به موضوع دوری محل بازار از سالن همایش ها اشاره می کند اما تاکید دارد که تین محل به لحاظ گستردگی فضای بهتری را فراهم کرده است.

قاسمی درباره حضور نماینده های شرکت های ایرانی و خارجی در بازار گفت: شاید تعداد غرفه ها زیاد شده است، ولی به نظر من به لحاظ تعداد نمایندگان این موسسات تغییری نداشتیم. البته در چند دوره گذشته نیز به همین شکل بود.

امید فیلم که متعلق به سیروس تسلیمی است در مقابل رسانه های تصویری قرار دارد که همچون سال های گذشته پوستر فیلم " عصرجمعه " را نصب کرده است. این شرکت فرهنگی چندان فعالیتی در این سال های اخیر در بخش توزیع نداشته است.

گلرنگ رسانه با مهران مدیری

در کنار غرفه هایی از کشورهایی از آلمان و انگلیس غرفه ای متعلق به گلرنگ رسانه است که برای اولین بار در بازار شرکت کرده است. آرش بهجو مدیر مارکتینگ گلرنگ رسانه درباره این حضور توضیح داد: ما به عنوان حمایت کننده محصولات فرهنگی از دو سال پیش فعالیت خود را در سینمای ایران آغاز کرده ایم. کار ما با توزیع سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری شروع شد و پس از آن ساخت ایران را برعهده گرفتیم. همزمان با همکاری فیلمسازان جوان توزیع فیلم های مطرح سینمای ایران را ادامه دادیم.

وی افزود: در کنار این کار ما خط تولید دیسک های بلوری را آغاز کردیم که در خاورمیانه منحصر به فرد است. پس از ساخت سریال " ویلای من "، " گنج مظفر " و پس از آن به سراغ " شوخی کردم " رفتیم. ما در این بازار کار فروش رایت این سریال ها را به کشورهای منطقه انجام می دهیم. چرا که فکر می کنیم به طور نمونه موضوع «ویلای من» من می تواند برای کشورهای منطقه جذاب باشد. البته ما این سریال را به زبان ترکی و کردی دوبله کرده و همچنین زیرنویس انگلیسی و عربی دارد.

بهجو ادامه داد: ما در این بازار با چندین شبکه تلویزیونی از کشورهای ترکیه و عراق به قرارداد رسیده و با لبنان نیز مذاکره داشتیم.

در سمت راست بازار در کنار غرفه هایی از کشورهای عربی کانون ایران نوین نیز امسال شرکت کرده است. این موسسه که در چند سال اخیر تولیدات سینمایی نیز داشته در بخش بین الملل نیز فعال شده است.

مرجان علیزاده مدیر بخش بین االملل کانون ایران نوین است که پخش و توزیع " رد کارپت "، " برف " و " پاپ " احسان عبدی پور را برعهده د ارند. البته این فیلم ها نیز در بازار با استقبال خوبی روبرو شده اند.

فیلمیران و رسانه فیلمسازان پر قدرت مثل همیشه

در کنار غرفه های تولیدکننده انیمیشن پخش موسسه فیلمیران و رسانه فیلمسازان قرار دارد.

نگین موسوی مدیر بین الملل فیلمیران درباره حضور این غرفه توضیح داد: ما پخش بین المللی لامپ ۱۰۰ و «کلاشینکف» را برعهده داریم و در حال رایزنی برای حضورهای بین المللی این فیلم ها هستیم.

وی درباره محل و برگزاری بازار جشنواره فیلم فجر گفت: امسال خیلی بهتر از سال های قبل است. درصد بالای غرفه ها به ایرانی ها تعلق دارد، البته امسال سیاست ستاد برگزاری جشنواره فجر باعثشده که ما غرفه هایی را در اختیار عرب ها و ترک ها بگذاریم و بیشتر نمایندگان جشنواره های بین المللی حضور دارند. بیشتر شرکت کنندگان فروشنده هستند تا خریدار.

سو استفاده از شرایط تحریم حتی در سینما

میثم معراجی مدیر رسانه فیلمسازان نیز درباره این حضور توضیح داد: ما به عنوان یکی از فعالان نمایش خانگی فقط به قصد خرید به بازار آمدیم اما متاسفانه به دلیل تحریم ها نمی توانیم با کمپانی بزرگ امریکایی وارد مذاکره شویم و باید از طریق شرکت های واسطه این کار را انجام دهیم. اما متاسفانه این شرکتهای واسطه محصول را به دو یا سه شرکت همزمان می فروشند. این معضل بزرگی است که باید بررسی و کارشناسی شود. در این ارتباط نیز چند جلسه با فارابی داشتیم.

وی تاکید کرد: البته باز هم به دلیل تحریم ها ما در زمان خرید محصوصلات مشکل دریافت و پرداخت داریم. به همین دلیل باید معامله پایاپای انجام دهیم. این موضوع نیز باید بررسی شود. در این بازار ما برای خرید ۷ انیمیشن خارجی وارد مذاکره شدیم که امیدوارم به نتیجه برسد.

در مقابل این غرفه موسسه فرهنگی سلیمانیه عراق است و در نزدیکی ان غرفه سازمان سینمایی حوزه هنری است که در ان پوستر فیلم های " مهمان داریم "، " حق السکوت، " فرشته ها با هم می آیند " و … دیده می شود. البته این سازمان در بازار کار توزیع و پخش آثار مستند و کوتاه را هم برعهده دارد.

شبکه آی فیلم هم مانند سالهای قبل غرفه ای در اختیار گرفته است، که در آن به معرفی سریالهایی همچون وفا و… می پردازد. البته مدیریت این غرفه در نظر دارد که انیمشن هایی اپیزودکی را هم برای پخش از این شبکه خریداری کند. همچنین سریالهای ایرانی دوبله شده را هم برای فروش ارائه می کند.

شرکت فیلم نگاران که متعلق به عباس رافعی است هم امسال در بازار شرکت کرده است که البته بیشتر پوسترهای این غرفه متعلق به " فصل فراموشی فریبا " است که رافعی ساخت آن را برعهده داشته است.

در کنار غرفه های که متعلق به موسسات ایرانی است، غرفه هایی نیز به کشورهایی همچون تلویزیون الهلال، لبنان، الجزیره، مالزی، تاجیکستان، کویت، انگلیس، امارات، هند، اسپانیا، تونس، آلمان، برزیل، فرانسه، ایتالیا و… است.

حضور پخش کنندگان مستقل و فعال

یکی از نکات مهم و قابل توجه در این بازار حضور پخش کننده های مستقل در حوزه بین الملل است. که مدیرت آنها برعهده کتایون شهابی و محمد اطبایی است.

البته اطبایی تا کنون پخش فیلم های مطرحی را از سینمای ایران را برعهده داشته است که توانسته اند در سطح بین الملل مطرح شوند و جوایزی را از آن خود کنند. هم اکنون فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان که پخش آن برعهده اطبایی است که در جشنواره بین المللی برلین به عنوان تنها نماینده سینمای ایران حضور دارد.

اطبایی درباره فیلم هایی که هم اکنون پخش آنها را برعهده دارد و امسال نیز در جشنواره فجر حضور دارند، گفت: " انارهای نارس "، " بادیگران "، " عصبانی نیستم "، " ملبورن "، " ماهی و گربه " و " زندگی مشترک آقای محمودی و بانو " از جمله آثاری است که پخش بین المللی آن را برعهده دارم.

وی درباره حضور خود پس از سالها در بازار جشنواره فجر افزود: من سالیان درازی به دلایلی نبودم. بازار بین المللی فجر امسال به واسطه تغیر دولت و مدیران، خیلی دیر فعالیت خود را آغاز کرد. به همین دلیل خیلی نباید متوقع باشیم. با توجه به حضور مهمان ها می توان گفت که در این بخش بهتر از سالهای قبل عمل کردیم. ظرفیت های سینمای ایران به حدی است که ما باید در این بازار میزبان مدیران جشنواره ها و پخش کننده های در جه یک و مطرح باشیم.

اطبایی ادامه داد: بازاریابی و فروش فیلم ها هدف اصلی بازار است که ما در این بخش کاستی های زیادی داریم. این بازار محلی است که می تواند کمک بسیاری به سینمای ایران کند. برپایی این بازار از ابتدا حرکت بسیار خوبی بود. اما به نوعی در جا زده است و به جای پیشرفت حتی پس رفت هم داشته است. ما در این بخش نیاز به بازنگری و تعریف مجدد داریم. چرا که سینمای ایران موقعیت بالایی در منطقه و خاورمیانه دارد و ما باید تمرکز خود را در این بخش بگذاریم.

وی تاکید کرد: یادمان نرود که جشنواره فیلم فجر تاریخچه پرباری دارد. این جشنواره موقعیتی فراهم کرده بود که مدیران جشنواره های کن و ونیز در آن حضور پیدا می کردند و فیلم های ایرانی را می دیدند. افرادی که هم اکنون در این بازار به عنوان نماینده جشنواره های بین المللی حضور می یابند، تصمیم گیرنده های اصلی جشنواره ها نیستند. این در شان سینمای ایران نیست. به همین دلیل ما باید کار اصلی مان را در بازار جشنواره برلین و کن ادامه دهیم. ای کاش همین جا محلی شود تا بتوانیم چنین نمایندگان مطرحی داشته باشیم.

اطبایی تاکید کرد: حضور در بازار فیلم آدابی دارد و ما باید در این زمینه آموزشهایی را داشته باشیم. در این حوزه کوتاهی کردیم. باید در بازار میزگرد و نشست های متعددی برگزار شود. ساده ترین آداب هر بازار پخش آگهی است که ما نداریم. چرا که در این زمینه هم اموزش ندیده ایم. این بازار تمام توان ما نیست.

وی افزود: بیشتر شرکت کننده ها در بازار ایرانی هستند و عمده غرفه های خارجی نیز به فروشنده ها اختصاص داده شده است. برگزار کنندگان بازار باید این سیاست را در پیش بگیرند که کسانی را دعوت کنند که به طور نمونه در حضور خود در سال گذشته حداقل یک فیلم ایرانی خردیده اند. من فکر می کنم در این بخش ما نیازمند یک خلاقیت و هوای تازه هستیم و باید از شکل سنتی آن را خارج کنیم و یا از مشاوره افرادی استفاده کنیم که در این زمینه تخصص دارند.

شرکت های تولید کننده انیمیشن هم مانند سالهای قبل حضور فعالی دارند و برخی از غرفه های بازار را به خود اختصاص داده اند. به طور نمونه رهاسازان رویا، رسانه فرد و … از جمله آنها هستند. این شرکت ها بیشتر در بخش فروش محصولات فعالیت می کنند تا این صنعت پا گرفته در سینمای ایران را که این روزها توانسته به موقعیت خوبی دست پیدا کنند را بهتر معرفی کنند.

در این روزها با توجه به حضور فیلم های مطرح و مهم سینمای ایران در بازار جشنواره فیلم فجر، ما شاهد حضور فیلمسازان مختلف در این محل هستیم که برای عرضه اثار خود حضور دارند. البته اصغر فرهادی نیز از این بازار بین المللی در روز سوم دیدن کرد و در روزهای بعدی نیز نیکی کریمی، مژگان حکمت، کامبوزیا پرتوی و… از دیگر هنرمندانی بودند که از بازار فجر دیدن کردند و در جریان پخش آثار سینمای ایران در عرصه بین المللی قرار گرفتند.