نمایشگاه عکس «داستان دو شهر» افتتاح شد

به گزارش افکارنیوز، شب گذشته شنبه ۱۰ اسفند ماه، نمایشگاه عکس «داستان دو شهر»؛ نمایشگاه مشترک ایران و اندونزی که برگزار شده است با حضور سفرای تایلند، اندونزی، زیمباوه، سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات، رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر، محمد سیف الهادی مدیرعامل خبرگزاری آنتارا، مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران و اعضای هیات مدیره خبرگزاری مهر از جمله محمدرضا اسماعیلی و علی عسگری در موسسه صبا افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم رضا مقدسی گفت: امشب شب دوستی ایران و اندونزی در ایران است. خرسند هستم که این سال شمسی را با نمایشگاه عکس در جاکارتارا شروع کردیم و اکنون با یک نمایشگاه عکس در تهران روزهای آخرش را به پایان خواهیم برد.

وی افزود: در حاشیه نشست خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه(اوآنا) در استانبول ترکیه طبق صحبت‌های که داشتیم قرار شد نمایشگاه عکس مشترکی برگزار کنیم و به همین دلیل ۲ عکاس حرفه‌ای به دو کشور سفر کردند و ماحصل کارهایشان تعدادی عکس شد که یک هیات انتخاب عکس‌های برگزیده آنها را گلچین کرده که این عکس ها امروز در موسسه صبا روی دیوار رفته است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر، مجموعه نمایشگاه عکس «داستان دو شهر» را گویای زندگی روزمره، آداب و رسوم و نقاط مشترک فرهنگی دو ملت ایران و اندونزی دانست و بیان کرد: در نمایشگاه «داستان دو شهر» گوشه هایی از این فرهنگ به نمایش درآمده است.

وی خاطر نشان کرد: ما در خبرگزاری مهر این تلاش را داشتیم که نشان دهیم فرصت‌ها برای دوستی دو ملت زیاد است و ما به جای فکر کردن به اختلافات و دشمنی‌ها روش‌های بهتری برای دوستی و نزدیکی ملت‌ها داریم.

مقدسی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی از این دست و نیز حرکت‌های اینچنینی بیشتری به خصوص میان کشورهای اسلامی باشیم تا بتوانیم فرصت فاصله تفرقه‌افکنی رسانه‌های بیگانه بین کشورهای اسلامی را از بین ببریم.

در ادامه محمد سیف‌الهادی مدیرعامل خبرگزاری آنتارا گفت: به ایران که آمدم با مردم مهربانی رو به رو شدم و تمام آنچه در مورد مهربانی مردم ایران شنیده بودم برایم به واقعیت پیوست.

وی ضمن تشکر از دولت ایران، شهرداری تهران و سفیر تهران در اندونزی و مدیرعامل خبرگزاری مهر به خاطر کمک‌هایی که برای برگزاری این نمایشگاه کردند، افزود: ما آمدیم که رابطه خودمان را با ایرانی‌ها تحکیم بخشیم.

سیف‌الهادی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی مناسب برای مردم دو کشور برای شناخت از همدیگر دانست و افزود: ایران و اندونزی کشورهایی هستند که پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت دارند که این نمایشگاه‌ها می‌تواند این ظرفیت‌ها را به مردم هر دو کشور نشان دهد.

مدیر عامل خبرگزاری آنتارا در پایان سخنان خود گفت: من اعتقاد دارم که می‌توانیم نه تنها بین ایران و اندونزی بلکه بین همه کشورهایی که در منطقه هستند و نیز تمام کشورهای اسلامی با برگزاری چنین برنامه‌هایی فرصت برای شناخت شدن یکدیگر را فراهم آوریم.

مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر سخنران بعدی بود که در سخنانی کوتاه گفت: این نمایشگاه یک عمل خوب و بسیار قابل ملاحظه است و این انتظار را داریم که این حرکت‌های فرهنگی با همراهی دیگر کشورهای منطقه و مسلمان ادامه یابد.

وی افزود: منطقه آسیا مهد فرهنگ و تمدن‌های بزرگ تاریخ بشریت است و مطمئنا آینده متعلق به آسیایی‌هاست. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران و ام‌القرای جهان اسلام می‌تواند به عنوان یک واسطه خوب برای کشورهای اسلامی و روابط آنها باشد.

طلایی در پایان سخنانش گفت: من از همه کشورهای مسلمان‌نشین و هنرمندان آن کشورها دعوت می‌کنم که به ایران بیایند و از اماکن دیدنی ایران و تهران دیدن کنند.

مجتبی حیدری، عکاس جوان که یکی از دو پدیدآورنده آثار این نمایشگاه است سخنران پایانی این نمایشگاه بود که مجموعه «داستان دو شهر» را حاصل ۹ روز سفرش به اندونزی دانست و گفت: مجموعه‌ای که امروز در نمایشگاه «داستان دو شهر» در موسسه صبا افتتاح شده است حاصل ۹ روز سفر من به اندونزی است هرچند که برای یک کار مستند این چنینی زمان بیشتری لازم است و چون زمان محدود بود مجبور شدم که برای تهیه این مجموعه مستند شبانه روزی کار کنم.

وی گفت: ما آنقدر مشترکات در مورد زیبایی‌های اسلام داریم و می‌توانیم آنها را نمایش داده و در مورد آنها حرف بزنیم که دیگر جایی برای اختلافات نمی‌ماند و من آمده‎ام که این زیبایی‌ها را نشان دهم.

در پایان این مراسم حاضران در مراسم پوستر این نمایشگاه را به صورت نمادین امضا کردند و سپس با همراهی حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از نمایشگاه عکس «داستان دو شهر» بازدید کردند.

عکس‌های این نمایشگاه از دو شهر تهران و جاکارتا گرفته شده است که مضامین اجتماعی و زندگی روزمره مردم در دو شهر را به نمایش می‌گذارد.

عکاس اندونزیایی پوسبا پرویتاساری به دلیل اینکه در ایران حضور نداشت موفق به حضور در این مراسم نشد.

در این مراسم سفیر اندونزی به رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر و مجتبی حیدری عکاس هدایایی تقدیم کرد. خبرگزاری مهر به سفیر اندونزی و سیف الهادی مدیرعامل خبرگزاری آنتارا هدایایی به رسم یادبود تقدیم کرد. هدیه خبرگزاری مهر شامل یک لوح تقدیر و تندیس ویژه بود.

فریدون ناصری مدیر موسسه صبا که میزبانی این نمایشگاه را برعهده دارد نیز در این مراسم حضور داشت.

این نمایشگاه ۱۱ تا ۱۷ اسفندماه در موسسه صبا برپاست.