کسی دلش برای تئاتر عروسکی نمی‌سوزد

به گزارش افکارنیوز، جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک از جمله رویدادهای مهم و بین‌المللی تئاتر ایران است که به صورت دو سالانه درماه مرداد برگزار می‌شود. این جشنواره که رویدادی تخصصی در حوزه تئاتر است همچون دیگر جشنواره‌های تخصصی نظیر جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و همچنین مهمترین رویداد تئاتر ایران یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، چندان با برنامه ریزی مناسب و مشخصی برگزار نشده است.

تنها تفاوت این جشنواره با جشنواره‌ کودک و نوجوان و جشنواره تئاتر فجر این است که جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک به همراه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت یک سال در میان برگزار می‌شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک در حالی خود را آماده میزبانی از هنرمندان داخلی و خارجی تئاتر عروسکی می‌کند که نهایتا حدود ۶ ماه تا زمان برگزاری، فرصت در اختیار دارد و این در حالی است که هنوز وضعیت دبیر جشنواره مشخص نیست و فراخوان جشنواره نیز تدوین و منتشر نشده است. ضمن اینکه سالنی هم که قرار بود به صورت دائمی در اختیار خانواده تئاتر عروسکی قرار بگیرد با پایان جشنواره چهاردهم و محدود کردن بودجه آن دوره به بهانه خرید مکان مذکور، هنوز در اختیار هنرمندان این عرصه از تئاتر قرار نگرفته است.

فریبا رئیسی از هنرمندان با سابقه تئاتر عروسکی و همچنین مدیر سابق دفتر تولیدات تئاتر عروسکی اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره وضعیت جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک به خبرنگار مهر گفت: مدیران یک سال و نیم فرصت دارند تا برای جشنواره‌ای بین‌المللی که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، برنامه ریزی کنند. ما هر کدام جشنواره‌های بین‌المللی مختلف را هم در بین کشورهای جهان سوم و هم کشورهای اروپایی دیده‌ایم.

بلغارستان از امروز برای جشنواره ۳ سال بعدش برنامه دارد

وی ادامه داد: امسال فراخوانی از جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی بلغارستان دیدم که ۳ سال بعد قرار است برگزار شود اما از حالا فراخوانش منتشر شده تا برای آن برنامه ریزی لازم را انجام دهند، اما جشنواره تئاتر عروسکی که پیش از جشنواره تئاتر فجر به صورت بین‌المللی برگزار شد، هنوز وضعیت مشخصی ندارد.

آقای رئیس! روی تئاتر عروسکی تاثیر مثبت بگذارید

این هنرمند تئاتر عروسکی ضمن ابراز تأسف از اینکه طی ۸ سال گذشته حدودا هر ۲ سال مدیرکل جدیدی به اداره‌کل هنرهای نمایشی آمده است، متذکر شد: این تغییر مدیریت‌ها همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی بوده است. ما باید هر ۲ سال یکبار فریاد بزنیم که آقای رئیس! حضور شما باید تأثیر مثبت روی تئاتر و تئاتر عروسکی بگذارد و باید التماس کنیم که همه چیز را از نو بنا نکند.

اهالی تئاتر هم مقصرند

رئیسی معتقد است جامعه تئاتر عروسکی نیز در وجود چنین وضعیت نامشخصی برای تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر عروسکی بی‌تقصیر نیستند. وی با بیان اینکه «از ماست که بر ماست» تصریح کرد: کدام رئیس تئاتر را دیده‌ابم که دلش برای ما سوخته باشد. بودجه جشنواره چهاردهم را کسر می‌کنند که سالنی به هنرمندان تئاتر عروسکی اختصاص دهند اما می‌بینیم این موضوع یک شوخی با تئاتر عروسکی بود.

عناوینی که یدک می‌کشیم؛ تلاشی که برای تئاتر عروسکی نمی‌کنیم

مدیر سابق دفتر تولیدات تئاتر عروسکی که از سمت خود استعفا کرد با اشاره به اینکه مدیر دفتر تولیدات تئاتر عروسکی و مدیر انجمن نمایشگران عروسکی یا می‌توانند از پس مسئولیت برآیند یا اگر نمی‌توانند استعفا دهند و بروند، افزود: نمی‌توانم عنوانی را با خود یدک بکشم و حتی انگشت کوچکم را هم برای تئاتر عروسکی تکان ندهم.

وی یادآور شد: دبیر جشنواره چهاردهم اعلام کرد که فقط متون عروسکی برای حضور در جشنواره پذیرفته می‌شوند که اقدامی نامناسب بود و بعد اعلام کرد که بودجه جشنواره کم می‌شود تا سالنی به هنرمندان تئاتر عروسکی اختصاص پیدا کند ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

رئیس با بیان اینکه از انجمن نمایشگران عروسکی و خانه تئاتر بیرون آمدم چون وقتی عضو انجمنی هستم آن انجمن باید از حقوق من دفاع کند، تأکید کرد: مدیران اصلی وقتی می‌بینند که دل جامعه تئاتر عروسکی برای خود نمی‌سوزد، نسبت به تئاتر عروسکی و هنرمندان آن بی‌تفاوت می‌شوند و این وضعیت تئاتر عروسکی می‌شود.

وی افزود: معاون هنری وزیر ارشاد که مقام مهمی در عرصه هنر است اعلام می‌کند مکانی به صورت دائمی در اختیار خانواده تئاتر عروسکی قرار می‌گیرد اما نه خبری از این مکان دائمی شد و نه مدیری این موضوع را پیگیری کرد.

تعداد اندک اجراهای عروسکی در طول سال

مریم سعادت یکی دیگر هنرمندان تئاتر عروسکی نیز درباره وضعیت تئاتر عروسکی به خبرنگار مهر گفت: جشنواره تئاتر عروسکی وقتی برگزار می‌شود حال و هوایی را در بین خانواده تئاتر عروسکی ایجاد می‌کند و وقتی تمام می‌شود گویی رویدادی در حافظه دور ما بوده است. در طول سال به غیر از یک یا دو نفر که تئاتر عروسکی کار می‌کنند آیا کار دیگری دیده می‌شود؟

وی با اشاره به اجرای آثاری به عنوان تئاتر عروسکی در تالار هنر یادآور شد: اکثر این آثار متعلق به تالار هنر نیست زیرا تئاتر عروسکیِ نوجوان یا جوان هستند. ما تعریف درستی از تئاتر عروسکی نداریم.

این هنرمند و کارگردان تئاتر عروسکی با اشاره به بودجه اندک آثار این عرصه متذکر شد: این بودجه برای گروهی چند نفره که اجرایشان بازده مالی ندارد، پولی ناچیز است.

جای خالی فراخوان جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک

سعادت با بیان اینکه وضعیت تئاتر عروسکی ما چنین وضعیت نامناسبی است، تصریح کرد: وضعیت جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک نیز این چنین است که هنوز فراخوان دوره بعدی جشنواره منتشر نشده است. در نهایت مدیران برای اینکه آماری در کارنامه مدیریتی خود داشته باشند در زمان باقیمانده پایانی تا برگزاری جشنواره اقدام به برگزاری آن به هر نحوی میکنند.